" برآیند وضعیت امروز دولت "، نتیجه عملکرد تیم دیپلماسی-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403
محمد کاظم انبارلویی؛ تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

" برآیند وضعیت امروز دولت "، نتیجه عملکرد تیم دیپلماسی

محمد کاظم انبارلویی: مردم امروز رفع تحریم ها را مطالبه می کند ولی دولت نمی خواهد جوابگو باشد. برخی از این اظهار نظرها اهانت به شعور سیاسی مردم است و مردم این ها را می فهمند شما گفتید ما بلدیم گفتگو کنیم و مردم قبول کردند و توافق کردید و گفتید تمام تحریم ها در روز توافق رفع می شود. ولی در برجام صحبت از لغو نبود بلکه از تعلیق حرف زده شد.
محمد کاظم انبارلویی؛ تحلیلگر سیاسی اصولگرا
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۱ - ۲۶ آذر ۱۳۹۹ - 2020 December 16
کد خبر: ۷۰۳۸۴

راهبرد تیم دیپلماسی دولت در برابر تحریم ها چه بود؟

 

محمد کاظم انبارلویی تحلیلگر سیاسی اصولگرا در گفت و گو با راهبرد معاصر درباره اظهارات سخنگوی دولت درباره مذاکره اصولگرایان با غرب گفت: بحث گفتگو و مذاکره هیچگاه در طول چهل سال گذشته تعطیل نبوده است. رسیدن به توافق پایدار و معقول هیچگاه منتفی نبود و در هیچ دولتی تعطیل نشد. اما آنچه که آقایان امروز مطرح می کنند و می خواهند از افکار عمومی حافظه زدایی کنند به این دلیل است که گفتگو و توافق شده و فقط رفع تحریم ها مانده است.


وی در ادامه افزود: امروز آنچه که باید در دستور کار ما باشد رفع تحریم ها است نه گفتگو. این دولت بیش از دو سال با دموکرات ها گفتگو داشت و به توافق رسید و شش قدرت هسته ای پای این توافق را امضا کردند این دولت به تعهدات خود عمل کرد ما از مرحله گفتگو و توافق و عمل به تعهدات گذشته ایم و امروز رفع تحریم ها مانده است. مصوبه اخیر مجلس نیز طرحی برای رفع تحریم ها است. ما در این مرحله و در مرحله احقاق حقوق ملت هستیم. ولی حرفی از حقوق ملت زده نمی شود. براساس یک برآیند کارشناسی بیش از ۱۵۰ میلیارد دلار از عدم اجرای تعهدات آمریکا در برجام صدمه دیده ایم. این هزینه از خزانه بیت المال پرداخت شده است. ما آسیب دیده ایم ولی دولت حاضر نیست در مورد رفع تحریم ها صحبتی کند. کسی مخالف مذاکره نیست ولی با توافقی که خسارت محض است مخالفت داریم. متاسفانه دولت توافق برای توافق و مذاکره برای مذاکره را در دستور کار خود دارد. این اهانتی به شعور ملت است.


او اذعان کرد: مردم امروز رفع تحریم ها را مطالبه می کند ولی دولت نمی خواهد جوابگو باشد. برخی از این اظهار نظرها اهانت به شعور سیاسی مردم است و مردم این ها را می فهمند شما گفتید ما بلدیم گفتگو کنیم و مردم قبول کردند و توافق کردید و گفتید تمام تحریم ها در روز توافق رفع می شود. ولی در برجام صحبت از لغو نبود بلکه از تعلیق حرف زده شد. ولی نه لغو شد و نه تعلیق و حتی به تحریم ها اضافه شد و حتی ترور هم کردند. این چه توافقی است که ترور نتیجه آن است؟


انبارلویی در پاسخ به این سوال که، به نظر شما تصمیم حاکمیت از آغاز مذاکره گفتگو با آمریکایی ها خواهد بود یا اروپا؟ گفت: در زمان برجام یک تردستی صورت گرفت و گفته شد جامعه جهانی بر علیه ایران است و در آن سوی مذاکره شش قدرت جهانی است و در ازای محدود شدن ایران تحریم ها را بر می داشتند ما با همین دیپلمات ها مذاکره کردیم و توافق شد و مردم شادی کردند ولی هیچ اتفاقی رخ نداد. در این توافق شروط رهبری و مجلس رعایت نشد. امروز فضای عمومی کشور مطالبه ای دارد و می خواهد بداند نتیجه مذاکره برای رفع تحریم ها چه شد؟


وی در پاسخ به این سوال که، اصولگرایان بعد از شهادت سردار سلیمانی و ترور شهید فخری زاده موضع گیری شفافی داشتند ولی اصلاح طلبی همچنان بر شیوه تعامل سابق خود بر غرب اصرار دارند؟ تصریح کرد: ما نگفتیم مذاکره و توافق نمی کنیم. در دولت های قبل آقای لاریجانی و جلیلی برای مذاکره رفتند ولی متوجه شدند که غرب زور می گوید و چیزی به ما نمی دهد و نام آن مذاکره نیست بلکه اطاعت از استبداد جهانی و سر خم کردن در برابر دیکتاتوری است. تیم دیپلماسی فعلی دولت گفتند می توانیم تحریم ها را برداریم و رفتند و آمدند و شش سال است که می بینیم تحریم ها برداشته نشده و حتی ترور هم به آن اضافه شده است. توافق و گفتگوی این طیف نه تنها دستاوردی نداشت و سرمایه های کشور را به باد داد بلکه ترور را نیز به فشارهای بعدی اضافه کرد. ما ملتی هستیم که در خطوط مرزی رژیم اشغالگر قدس اسرائیل را حبس کرده ایم ما داعش را از بین بردیم ما ملت ضعیفی نیستیم و می توانیم پاسخگو باشیم.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار