آیا خودرو ارزان خواهد شد؟-راهبرد معاصر
امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر بررسی می کند؟

آیا خودرو ارزان خواهد شد؟

امیرحسین کاکائی: آزاد سازی قیمت خودروها باید به صورت کامل و هیچ اما و اگری انجام شود ، در کنار آن اگر تولید افزایش بیابد من به شما قول می دهم که قیمت ها روند کاهشی خواهند یافت یعنی دربخشی از بازار شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.
امیر حسین کاکایی؛ کارشناس بازار خودرو
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 29
کد خبر: ۷۲۰۷۸

آیا خودرو ارزان خواهد شد؟

 

امیر حسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با راهبرد معاصر در خصوص پیش بینی از قیمت گذاری خودرو در سه ماه زمستان سال 99 به ما گفت: به هر حال کاهش نرخ خودرو وابسته به عوامل متعددی است که یکی از آنها کاهش نرخ ارز و ثبات کاهش نرخ ارز است به این معنا که نرخ ارز برای مدت زمان طولانی کاهش یافته و بازار با نوسان قیمتی ارز و دلار رو به رو نباشد. اگر این موضوع محقق شود می توان تا عید سال 1400 منتظر کاهش قیمت ها بود.

 

وی دراین باره توضیح داد: یکی دیگر از مسائل مهمی که در کاهش نرخ خودرو بی تاثیر نیست و قطعا یکی از مولفه های مهم و تاثیر گذار بر این روند است موضوع افزایش تولید است. اگر دولت بسترهای لازم برای افزایش تولید خودرو را برای خودروسازان فراهم کند به کاهش قیمت و رسیدن ثبات و آرامش به بازار خودرو منتهی می شود، یعنی می توان امیدوار بود که در سه ماه آینده با ثبات قیمت ارز و افزایش تولید شاهد کاهش قیمت ها باشیم.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با تاکید بیشتر گفت: البته براین موضوع تاکید می کنم آزاد سازی قیمت خودروها باید به صورت کامل و هیچ اما و اگری انجام شود ، در کنار آن اگر تولید افزایش بیابد من به شما قول می دهم که قیمت ها روند کاهشی خواهند یافت یعنی دربخشی از بازار شاهد کاهش قیمت خواهیم بود.

 

امیر حسین کاکایی درپاسخ به این سوال که آیا می توان منتظر پایان رکود از بازار خودرو بود گفت: پایان رکود نه از بازار خودرو بلکه از هر بازار دیگری وابسته به کار گرفتن عوامل و مولفه های متعددی است که در بازار ما هنوز رگه هایی از آن مشاهده نمی شود که بتوان بدان امیدوار بود. از این منظر بعید به نظر می رسد در کوتاه مدت شاهد کنار رفتن رکود از بازار باشیم، ضمن اینکه اگر سیاست های درست و لازم برای بازار خودرو اعمال نشود اتفاقا بازار به شدت راکد خواهد شد و راکد خواهد ماند.

 

وی دراین باره اینچنین توضیح داد: از این جهت عرض می کنم بازار با رکود بیشتری مواجه می شود چرا که با زمزمه های کاهش قیمت خودرو دلالانی که خودروها را به امید افزایش قیمت خریداری کرده بودند نگران کاهش قیمت خودروهای خود را به بازار عرضه می کنند و چون عرضه در بازار زیاد می شود اما قدرت خرید مردم همچنان بسیار پایین است، لذا می توان پیش بینی کرد که در سه ماه آینده شاهد افزایش رکود باشیم.

 

امیر حسین کاکایی درخصوص تداوم بیماری کرونا و سایه این موضوع بر سفرهای شب عید نیز خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کرونا عید نوروز 1400 را مانند سال گذشته تحت تاثیر قرار می دهد قطعا در اسفند ماه سال جاری مانند سال های گذشته که برای سفرهای عید خرید و فروش خودرو رونق می یافت این بازار با رونق رو به رو نمی شود لذا رکود در شب عید نیز بر بازار سایه سنگینی می اندازد لذا نمی توان هیجانی را در سه ماه آینده بخصوص در ایام پایانی سال جاری و اسفند ماه پیش روی بازار خودرو متصور شد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده