عدم حضور روحانی در روزهای ابتدایی آلام مردم سیل زده را تشدید کرد/ تقدیر از نقش نیروهای مسلح در بهبود وضعیت مناطق سیل‌زده-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403
عبدالرضا مصری در گفت و گو با راهبرد معاصر؛

عدم حضور روحانی در روزهای ابتدایی آلام مردم سیل زده را تشدید کرد/ تقدیر از نقش نیروهای مسلح در بهبود وضعیت مناطق سیل‌زده

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: متاسفانه مردم در روزهای اول از مسئولین بالای کشور از جمله آقای رییس جمهور انتظاراتی داشتند که این انتظارات برآورده نشد و موجب شد آلام مردم تشدید شود.
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۱ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸ - 2019 March 30
کد خبر: ۷۵۳۸

به گزارش "راهبرد معاصر"؛ در خصوص ریشه‌یابی اتفاقات اخیر و سیل و سیلابهایی که در اقصی نقاط کشور به وقوع پیوسته و موجبات تاسف و تاثر جامعه و افکارعمومی ار پدیدآورده، با عبدالرضا مصری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به گفت و گو پرداختیم. نماینده مردم کرمانشاه در مجلس در گفت و گو با "راهبرد معاصر" در تبیین دلایل وقوع حوادث برامده از سیل در کشور گفت: «چندین مساله دست به دست هم داده تا شاهد این حوادث تلخ و ناگوار باشیم. متاسفانه اولین مورد این است که آنچه به عنوان پیشگیری مد نظر است کمتر در کشور رعایت می شود و عموما ما به طرف علاج و درمان حرکت می کنیم. این به نوعی فرهنگ مملکت است و در مورد دولت نیز همینطور است.»

 

وی با بیان اینکه هرگز به فکر پیشگیری نیستیم و حتما باید آسیبی ایجاد شود تا در اندیشه رفع آن برآییم گفت: « اول باید آتشی شعله بکشد تا ما آتش نشانی مجهزی فراهم کنیم و از آن پس آماده باشیم.در مورد سیل و زلزله نیز همینطور است. پیش بینی زلزله دشوار است، اما در مورد سیل می توان با امکاناتی که امروز در دنیا وجود دارد وقوع این حادثه را پیش بینی کرد اینکه ما امروز از چنین رخدادی هیچ پیش بینی نداشته باشیم و توجهی نداشته باشیم به عقیده من کوتاهی است.»

 

وی در ادامه گفت و گوی خود غیبت مدت دار استاندار گلستان در زمان بحران سیل در این استان را یادآور شد و تصریح کرد: «عدم حضور مسئولین محترمی که باید در محل حادثه حاضر شده و مساله را فرماندهی می کردند یکی دیگر از دلایل عمیق شدن فاجعه است. مسئولینی که باید در محل کار خود حاضر می بودند اما از قرار معلوم در خارج از کشور به سر می بردند. من نمی دانم چرا هر اتفاق بدی در کشور رخ می دهد یک سر مسئولین ما به کانادا وصل است.»

 

مصری در این خوصوص انتقاداتی را نیز متوجه وزارت کشور دانست و ادامه داد: « اگر قرار است وزارت کشور  با یک ماه عدم حضور یک استاندار در کشور موافقت کند، دیگر بود و نبود آن استاندار چه فرقی می تواند داشته باشد. این مسئله واقعا جای تعجب دارد.»

 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه مسئولین اجرایی از مردم در رفع مشکل و بحران عقب ماندند گفت:« ما دیدیم که خود مردم در شمال کشور سیل بند ها را با گونی هایی پر از خاک و شن در طول ۴ کیلومترمی ساختند و خود به حال خود فکری می کردند.»

 

این نماینده مجلس از سهل انگاری شهرداری شیراز در وقوع حادثه تاسف برانگیز سیل در این شهر که به جان باختن 19 تن از هموطنان مان منجر شد سخن گفت و افزود: «  از بابت اتفاقی که در گلستان و شیراز رخ داد واقعا متاسف هستیم. این حادثه در شیراز به دلیل عدم لایروبی مسیل سیل رخ داد. این اتفاق در سراسر کشور به طور همزمان رخ نداد و باعث شد سایر مسئولین نسبت به هشدار ها توجه کنند.»

 

عبدالرضا مصری خاطرنشان کرد: «موضوع بعدی این است که ما سالهاست ماده ده و دوازده را برای همین حوادث تعیین کرده ایم و براین مهم اصرار داریم که اگر آن اعتبارات را در پیشگیری ها هزینه می کردیم کمتر شاهد چنین حوادثی بودیم ولی ما صبر می کنیم تا حادثه رخ بدهد و بعد برای رفع مشکل اقدام می کنیم.»

 

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس با تشکر از زحمات نیروهای مسلح در بهبود وضعیت در استانهای سیل زده گفت: « به نظر من بعد از مساله سیل و با فرمان مقام معظم رهبری که نیروهای مسلح وارد موضوع شدند کارها در مقیاس بهتری پیش رفت و پیشگیری ها و رفع مشکلات اکنون مقداری سامان گرفته است.»

 

وی عدم حضور شخص رئیس جمهور در روزهای ابتدایی وقوع سیل در استانهای شمالی را نکوهش کرد و گفت: « متاسفانه مردم در روزهای اول از مسئولین بالای کشور از جمله آقای رییس جمهور انتظاراتی داشتند که این انتظارات برآورده نشد و موجب شد آلام مردم تشدید شود. خوب بود که حضور جدی تری در ساعات اولیه دیده می شد.»

 

مصری بررسی جدی ریشه های شکل گیری سیل اخیر و شناسایی علل و عوامل آن را جزو اولویت های مجلس دانست و تاکید کرد: «هم مجلس به بررسی جدی و ویژه سیل اخیر در کشور ورود خواهد کرد و هم قوه قضاییه به سرعت وارد موضوع شده و سازمان بازرسی کل کشور نیز پیگیری خواهد کرد. قطعا ما جلساتی را با سازمانهای نظارتی در مجلس خواهیم داشت و این موضوع حتما بررسی خواهد شد.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «متاسفانه در کشور ما به آلام مردم کم توجهی می شود. در کشورهای دنیا در حوادثی اینچنینی مسئولین مربوطه بخاطر حرمتی که برای آلام مردم قائل هستند فورا استعفا داده و کنار می روند، ولی در کشور ما به چنین مسائلی توجهی تخصصی می شود و به طور مثال در حادثه تصادف ریلی گفته می شود مگر وزیر راننده لوکومتیو است؟! این در حالیست که در سایر کشور به چنین حوادثی توجهی روانشناختی می شود و تسکین آلام مردم مورد توجه است. آنها از خود گذشتگی می کنند. ولی در کشور ما اظهار نظر مسئولین به نحوی است که گویی باید اینطور می شده و منفعلانه حادثه را حتمی میدانند. اینگونه برخوردها بیشتر به مردم فشار می آورد. مردم می گویند یعنی اینهمه خدم و حشم و این همه کارمند پس به چه کاری می آید؟!

 

وی تاکید کرد: «مجلس قصد ندارد به موضوع شکلی سیاسی دهد و زمانی که مساله ای به خود شکل سیاسی گرفت واقعیت از توجه می افتد. در کشور ما به جای رسیدگی به اصل ماجرا و رسیدن به خود واقعیت به سرعت با سیاسی کردن موضوع بزرگترین کمک را به پاک کردن صورت مساله می کنند. چه ما در حمله و چه دیگران در دفاع اگر به ماجرا شکلی سیاسی بدهیم به سرعت صورت مساله پاک می شود و خود قضیه به راحتی از بین می رود.»

 

عضو کیسیون برنامه و بودجه خانه ملت در پایان تاکید کرد: «ما می توانیم از رییس جمهور سوال کنیم نه من بلکه جامعه می تواند در قالب سوال از رییس جمهور مطالبه کند و بپرسد آیا بهتر نبود رییس جمهور در هفته اول و در زمان وقوع حادثه در منطقه حضور پیدا می کرد؟! پاسخ من قطعا مثبت است. مردم به پیش نماز اقتدا می کنند. رییس دولت بر دولت ولایت دارد و این غیر از ولایت فقیه است چون اختیاراتی که قانون اساسی به رییس دولت داده است گسترده و وسیع است بخصوص در جریاناتی که نیازی به قوه ای دیگر و قانون نیست. برای پاکسازی مسیل ها نیازی به قانون نیست. برای کمک رسانی به حکم قوه قضاییه نیاز نیست. شاید علاقه و انتظار ما زیاد است. شاید ما دوست داریم که این حضور را ببینیم و نمی بینیم. ما باید واقعیت ها را ببینیم. مجددا تاکید میکنم  باید بعد از این ماجرا ابعاد مختلف موضوع در مجلس به شکل دقیق مورد بررسی قرار گیرد.»

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار