ویژگی های رئیس جمهور اصلح چیست؟-راهبرد معاصر
فرود بالگرد حامل رئیس‌جمهور به علت مه‌آلود بودن هوا محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403
یادداشت اختصاصی «حسین کنعانی‌مقدم» کارشناس مسائل سیاسی؛

ویژگی های رئیس جمهور اصلح چیست؟

از جمله موارد سلبی که مردم در انتخاب رئیس جمهور آینده باید بدان توجه کنند این است که فرد منتخب آنها اهل تزویر و تقلب نباشند، تند خو و اهل تشر و توهین کردن به مردم و وزرا و مسئولین نباشد. اهل تملق و چاپلوسی، تنگ‌نظر و تکنوکرات نباشد و معتقد به اخلاق اسلامی و شرعی باشد، بنابراین اگر مردم این موارد را روی کاغذ بنویسند و به رفتارهای نامزدهای تایید شده در مناظره‌ها و تحقیق در گذشته ی آنها دقت کنند قطعا متوجه می شوند که چه کسی می تواند رئیس جمهور محبوب مردمی و کارآمدی برای ملت ایران در دولت آتی باشد.
حسین کنعانی مقدم؛ کارشناس مسائل سیاسی
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 21
کد خبر: ۸۸۷۸۵

خطوط قرمز انتخابات 1400 کدامند؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مقام معظم رهبری بارها شاخص های مطلوب در انتخاب کاندیداهای ریاست جمهوری را مورد تاکید قرار داده اند، صفاتی که می تواند مولفه های لازم صلاحیت یک فرد را برای رئیس جمهور شدن آن هم در ایران اسلامی را تضمين کند.
صفات ایجابی و سلبی که اگر مردم آنها را در زمان انتخابات و انتخاب رئیس جمهور آینده مورد توجه قرار دهند، قطعا می توان به انتخاب یک رئیس جمهور اصلح اطمینان داشت. توجه مردم به این موارد، می تواند موجب تمایز رئیس جمهور مومن و متدین و مردمی از سایر کاندیدها باشد.


تقوی اولین مؤلفه مهمی است که در انتخاب رئیس جمهور آینده باید ملاک مهمی در گزینش مردمی باشد، چرا که فرد بدون تقوی و به قول معروف فردی که خداترس نباشد، در تصمیم گیری های خود مصلحت کشور و ملت را در نظر نمی گیرد، لذا ممکن است دست به هر کاری بزند، حتی مرتکب خیانت یا جنایت در حق مردم کشور شود.


تجربه، مورد دیگری است که در انتخاب رئیس جمهور یک اولویت است به این خاطر که رئیس جمهور آینده کشور حتما باید دارای توان اجرایی باشد، در غیر این صورت قطعا نمی تواند مسائل اجرایی کشور را حل و فصل کند، ضمن اینکه نه تنها کار و مشکلی از مردم را حل نمی کند بلکه حتی خود نیز می تواند به یک مشکل بزرگ برای کشور تبدیل شود.


تخصص، مولفه مهم ديگری است که حتما رئیس جمهور آینده باید در زمینه اداره کشور مجهز به آن باشد، همچنین رئیس جمهور آینده باید درک درستی از مدیریت کشور در حوزه های مختلف بخصوص مسائل اقتصادی داشته باشد، لذا فردی باید در این کسوت قرار بگیرد که تخصص و تجربه کافی را داشته باشد تا بتواند مسائل کشور را به بهترین نحو ممکن حل و فصل کند.


مولفه مهم دیگر در انتخاب رئیس جمهور آینده، تعهد نسبت به مسئولیتی است که رئیس جمهور بر عهده می گیرد. اگر رییس جمهور در مجلس سوگند می‌خورد که پاسدار قانون اساسی باشد، اما فرد بدون تعهدی باشد نسبت به مسئولیت خود در قبال مردم بی توجهی کند و پاسخگوی مطالبات و خواسته های مردم نباشد، نسبت به ارزش‌های انقلاب و مردمی بودن تعهدی نداشته باشد، قطعا بعد از اینکه در راس قدرت قرار می گیرد ممکن است نقش جدی خود را به درستی اجرا و وظایف خود را انجام ندهد.


شجاعت رئیس جمهور نیز یک مشخصه مهم در انتخاب رئیس جمهور اصلح است، رئیس جمهوری که از تشر آمریکا و اروپا نهراسد و به درخواست آنها منافع ملی را زیر پا نگذارد و از میدان عقب نشینی نکند، اهل صلح و سازش با دشمنان ملت و نظام اسلامی و فرار از میدان نباشد، رئیس جمهوری که در صحنه‌های سخت و پرخطر همه جانبه در راستای حمایت از ملت حضور داشته باشد.


برخورداری از تدبر و تعقل برای رئیس جمهور آینده هم یک ضرورت است، چرا که رئیس جمهور نباید خودرای باشد، رئیس جمهوری که بنا بر مصالح ملی تفکر و تدبر نکند و رای استبدادی داشته باشد، کشور را به سمت استبداد نوین هدایت می کند لذا از انتخاب چنین رئیس جمهوری باید به شدت پرهیز شود.


رئیس جمهور متواضع، دیندار، فردی که اهل اشرافی‌گری و مادی گرا نباشد، بلکه آنچه که برای خود می خواهد برای مردم کشورش هم بخواهد نشانه های رئیس جمهور مردمی است.


قطعا رئیس جمهور باید جوانی اهل میدان باشد، برای حل مشکلات اقتصادی مردم وقت بگذارد، این موارد از جمله مولفه‌هایی است که در کنار حداقل هایی که شورای نگهبان برای تایید صلاحیت در نظر می گیرد مولفه های بسیار مهمی است که می تواند به مردم در انتخاب رئیس جمهور مدیر و مدبر کمک کند.


از جمله موارد سلبی که مردم در انتخاب رئیس جمهور آینده باید بدان توجه کنند این است که فرد منتخب آنها اهل تزویر و تقلب نباشند، تند خو و اهل تشر و توهین کردن به مردم و وزرا و مسوولین نباشد.


اهل تملق و چاپلوسی، تنگ‌نظر و تکنوکرات نباشد و معتقد به اخلاق اسلامی و شرعی باشد، بنابراین اگر مردم این موارد را روی کاغذ بنویسند و به رفتارهای نامزدهای تایید شده در مناظره‌ها و تحقیق در گذشته ی آنها دقت کنند قطعا متوجه می شوند که چه کسی می تواند رئیس جمهور محبوب مردمی و کارآمدی برای ملت ایران در دولت آتی باشد.


از سوی دیگر در جریان مناظره ها اگر نامزدی با نفی دیگران به دنبال اثبات خود باشد، این فرد تقوا ندارد، لذا باید از گزینه انتخابی مردم خط زده و کنار گذاشته شود، ضمن اینکه مردم باید به سوابق کاری افراد اینکه در سال های گذشته در چه سمت هایی بوده و چه در مسوولیت های پیشین خود چه عملکردی داشته، به کارش تعهد و تخصص داشته یا نداشته دقت کنند، اگر این موارد مثبت بود در جمع‌بندی نهایی قطعا رئیس جمهور آینده رییس جمهوری مقتدر و در شأن جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده