رسانه های بین المللی انتخابات 1400 ایران را چگونه تفسیر می کنند؟-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است
«راهبرد معاصر» بررسی می‌کند؛

رسانه های بین المللی انتخابات 1400 ایران را چگونه تفسیر می کنند؟

در حالی که المیناتور علی لاریجانی و آیت الله سید ابراهیم رئیسی را به عنوان کاندیدهای اصلی انتخابات خرداد قلمداد کرده، بی بی سی به شکل کاملا غیر حرفه ای در زمین اصلاح طلب ها بازی می کند و با ذکر اتهامات تکراری علیه آیت الله رئیسی به دنبال تخریب تصویر ایشان در میان افکار عمومی ایرانیان است.
محمد بیات؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 22
کد خبر: ۸۸۸۲۶

رسانه های بین المللی انتخابات 1400 ایران را چگونه تفسیر می کنند؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ 28 خرداد 1400 (18 ژوئن 2021) ایرانیان برای انتخابات سیزدهمین دولت منتخب خود به پای صندوق های رای خواهند رفت تا همچنان از میراث به جای مانده از جنبش مشروطه و انقلاب اسلامی ملت ایران پاسداری کنند. به عقیده عالمان و صاحب نظران مسائل سیاسی به دلیل شرایط خاص کشور و به دلیل تشدید برخی ابر بحران های داخلی و خارجی همچون تداوم وضعیت تورم رکودی، بیکاری (غیر رسمی) 30% از افراد در سن اشتغال، شکاف میان نسلی، نقدینگی 200 میلیارد دلاری در کشور، افزایش فاصله طبقاتی، عدم استفاده از روابط با همسایگان، معطل ماندن کشور در ماجرای مذاکرات هسته ای، دید سیاسی-امنیتی به مسائل حوزه سیاست خارجی و عدم استفاده از ظرفیت های دیپلماسی اقتصادی و ... از جمله این موارد هستند. در چنین شرایطی ما شاهد ثبت نام کاندیداهای متعددی از طیف های سیاسی هستیم. برخی از آن ها از منصوبان و وحامیان دولت فعلی به حساب می آیند و برخی دیگر چهره های مستقل سیاسی هستند که سوابق اجرایی در نظام جمهوری اسلامی دارند. بر همین اساس انتخابات خرداد 1400 از دید رسانه های منطقه ای و بین المللی با گرایشات مختلف سیاسی دور نمانده است و هر کدام با تبیین و تحلیل مواضع و اقدامات کاندیدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی هستند.

 

«المیناتور» علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و آیت الله سید ابراهیم رئیسی را به عنوان کاندیدهای اصلی انتخابات خرداد می داند. این سایت در ابتدای مطلب اختصاصی خود به توضیح وظیفه، ساختار و نقش شورای نگهبان در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری می پردازد. این رسانه به نقل از سایت «تابناک» کاندید هایی که بیش ترین احتمال تایید را از سوی شورای نگهبان را دارند را حدود 10 نفر می دانند که عبارت اند از؛ سید ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، اسحاق جهانگیری، سعید جلیلی، حسین دهقان، علی لاریجانی، مسعود پزشکیان، عزت الله ضرغامی، محمد شریعتمداری و عبدالناصر همتی خواهند بود. این وب سایت خبری و تحلیلی اما سید ابراهیم رئیسی را کاندید اصلی جریان انقلابی و علی لاریجانی را کاندید اصلی طیف میانه رو-اصلاح طلب معرفی می کند. همچنین این مقاله نتیجه این انتخابات را در انتخاب رهبر آینده جمهوری اسلامی مهم و تعیین کننده ارزیابی می کند. به نظر می رسد المیناتور سعی داشته تا با نگاهی تقریبا بی طرفانه اخبار مربوط به انتخابات ایران را منتشر کند.


«بی بی سی» اما به روابط نزدیک دو کاندیدای اصلی انتخابات ریاست جمهوری با مقام معظم رهبری اشاره می کند. این رسانه دولتی به شکل کاملا غیر حرفه ای در زمین اصلاح طلب ها بازی می کند و با ذکر اتهامات تکراری علیه آیت الله رئیسی همچون مسئله اعدام های دهه 60 به دنبال تخریب تصویر ایشان در میان افکار عمومی ایرانیان است. در مقابل این رسانه به شعار فساد ستیزی ابراهیم رئیسی به نقل قولی از علی لاریجانی اشاره می کند که رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با استقاده از دو کلید واژه «پادگان» و «دادگاه» سایر نامزدهای انتخابات را عاجز از حل مشکلات اقتصادی کشور معرفی می کند.


«الجزیره» نیز با توجه عدم ثبت نام، عدم احراز صلاحیت برخی کاندیدها و کارنامه ضعیف برخی رقبا می نویسد: به احتمال زیاد سید ابراهیم رئیسی هشتمین رییس جمهور ایران با شعار «دولت مردمی برای ایران قوی» خواهد بود. الجزیره در ادامه با اشاره به مشکلات اقتصادی و حس نا امیدی ناشی از آن میزان مشارکت در انتخابات را کم تر از دوره های قبل پیش بینی می کند. همچنین این رسانه اخوانی به برخی اسامی و سابقه اجرایی برخی چهره های سیاسی اشاره کرد. در این گزارش با اشاره به شرایط جدید اعلامی از سوی شورای نگهبان شانس برخی چهره های برجسته همچون محمود احمدی نژاد، سعید محمد، حسین دهقان، رستم قاسمی و مصطفی تاجزاده را برای تایید صلاحیت شدن از سوی شورای نگهبان بسیار اندک می داند.


«گاردین» در گزارشی به اختلافات میان حسن روحانی رییس جمهور ایران و شورای نگهبان در رابطه با شرایط ثبت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری پرداخت. حسن روحانی معتقد است که شورای نگهبان صلاحیت قانون گذاری ندارد و به همین دلیل به مسئولین وزارت کشور دستور داد تا با نادیده گرفتن محدودیت های سنی اعلامی از سوی شورای نگهبان، معیار اجرا را همان قوانین قبلی اعلام کرد. گاردین در ادامه گزارش خود به این نکته اشاره می کند که با وجود مخالفت رئیس قوه مجریه اما شورای نگهبان می تواند با در نظر گرفتن معیار های اعلامی خود صلاحیت های نامزدهای ریاست جمهوری را احراز کند یا نکند. با آنکه هنوز اسامی افراد تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان اعلام نشده و همچنین تبلیغات کاندیدها آغاز نگردیده این رسانه انگلیسی با اشاره به نرخ مشارکت 42% در انتخابات مجلس، نرخ مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را کم تر از دور های قبل پیش بینی می کند.


«رویترز» در مطلبی جهت دار علاوه بر اشاره به دو رقیب اصلی انتخابات یعنی سید ابراهیم رئیسی و علی لاریجانی، به ذکر اتهامات اصلاح طلبان علیه سید ابراهیم رئیسی می پردازد. این رسانه آمریکایی میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را سعی دارد به مسئله مشروعیت نظام نسبت دهد تا از این طریق نظام تحلیل سیستم را به سمت راهبرد «افزایش مشارکت به هر قیمتی» سوق دهد. راهبردی که می تواند سبب ایجاد فضا دو قطبی در کشور شده و جریانات سیاسی را به سمت حرکت های رادیکال سوق دهد که برخلاف منافع و امنیت ملی کشور است.

 

بهره سخن

با نزدیک شدن به روز اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایران، بار دیگر رسانه های منطقه ای و بین المللی به دنبال پوشش آخرین اخبار و تحولات انتخاباتی در ایران هستند. با رصد رسانه های خارجی می توانیم به این درک برسیم که هر یک از بنگاه های خبری-تحلیلی با نوع خاص گزارشی که به مخاطبان خود ارائه می دهند به دنبال چه اهدافی در ایران هستند. به نظر می رسد در آستانه ورود به قرن جدید مسائلی همچون قدرت منطقه ای ایران، توسعه و گسترش صنعت هسته ای، خود اتکایی در صنایع نظامی و ... جزء مسائلی باشد که دول خارجی به وسیله بازوهای رسانه ای خود به دنبال تاثیر گذاری بر روی آن ها هستند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار