رقابت اصلی انتخابات 1400 میان کدام کاندیداهای تایید صلاحیت شده است؟-راهبرد معاصر
انتخابات ریاست جمهوری 1400

رقابت اصلی انتخابات 1400 میان کدام کاندیداهای تایید صلاحیت شده است؟

پیش بینی می شود با اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده در انتخابات ریاست جمهوری 1400 یک مثلث رقابت شکل گیرد.
تاریخ انتشار: ۰۷:۵۸ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 22
کد خبر: ۸۸۸۵۲

به گزارش راهبرد معاصر، اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات ریاست جمهوری 1400 به زودی اعلام خواهد شد و قابل پیش بینی است ابراهیم رئیسی، علی لاریجانی و اسحاق جهانگیری در میان نامزدهای تایید صلاحیت شده قرار خواهند داشت. در کنار این افراد رئیس جمهور سابق نیز می توانست هوادارانی داشته باشد اما با توجه به انتخابات ریاست جمهوری 96 رد صلاحیت احمدی نژاد در 1400 بسیار محتمل است.

 

بر این اساس به نظر تحلیل گران سیاسی پیش بینی می کنند کاندیدای اصولگرایان در انتخابات 1400 ابراهیم رئیسی و کاندیدای اصلاح طلبان اسحاق جهانگیری باشد.


علی لاریجانی در شرایطی به میدان انتخابات وارد شده که پس از گمانه زنی ها و حرف و حدیث های بسیار فعلا نظر غیررسمی جبهه اصلاحات بر عدم حمایت از یک نامزد غیر اصلاح طلب است و اگر بر همین نظر باقی بمانند عملا علی لاریجانی بدون حمایت هیچ یک از جریان های اصلی سیاسی کشور وارد رقابت شده است.

 

کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات 1400

 

سناریوهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری 1400

تا امروز بر اساس نظرسنجی های مختلف از جمله ایسپا و سایر نهادها، ابراهیم رئیسی با اختلاف در صدر قرار دارد و اگر تغییری ایجاد نشود و نتایج نظرسنجی های انتخاباتی محقق شود از بین کاندیداهای تایید صلاحیت شده 1400 رئیس فعلی قوه قضائیه به عنوان سیزدهمین رئیس جمهور ایران انتخاب خواهد شد و در دور اول برنده انتخابات خواهد بود که تا اینجا محتمل ترین سناریو همین است.

 

اما به هر ترتیب اگر طبق نظر برخی ناظران سیاسی اتمسفر سیاسی کشور تغییری داشته باشد و موجی پیش بینی نشده به راه افتد دو سناریو محتمل است؛ در سناریوی اول احتمالا با حمایت اصلاح طلبان از جهانگیری و موفقیت کمپین های تبلیغاتی او، رقیب اصلی ابراهیم رئیسی خواهد بود. در این حالت با فرض مشارکت 60 درصدی مردم (30 میلیون رای) ابراهیم رئیسی و جهانگیری هر کدام بین 10 تا 14 میلیون رای اخذ خواهند کرد و به دور دوم می روند و علی لاریجانی با آرای کمتر و احتمالا در حد 5 میلیون رای ناکام خواهد ماند. در این حالت در دور دوم آرای علی لاریجانی بیشتر به سبد ابراهیم رئیسی ریخته می شود و نتیجه دوره دوم به سود او تمام خواهد شد. این سناریو به دلیل عملکرد دولت روحانی بسیار ضعیف است و به سختی می توان شانسی برای جهانگیری قائل بود.

 

اما در سناریوی دوم عده ای معتقدند با توجه به حضور جهانگیری در دولت یازدهم و دوازدهم و عملکرد بسیار ضعیف این دولت در حوزه های مختلف، موج های انتخاباتی به زیان او خواهند بود و عملا در هفته پایانی منتهی به زمان برگزاری انتخابات 1400 اصلاح طلبان به این جمع بندی خواهند رسید که برای باقی ماندن در قدرت باید به حمایت از علی لاریجانی تن دهند. کما اینکه برخی این را نقشه و راهبرد اصلی اصلاح طلبان از همین امروز می دانند. در این سناریور تعدادی از افرادی که گرایش اصولگرایی دارند با توجه به سبغه علی لاریجانی به او رای خواهند داد و با حمایت اصلاح‌طلبان، احتمالا رئیسی و لاریجانی به دور دوم خواهند رفت. در صورت هم تحقق این سناریو علی لاریجانی برای آن مسیر بسیار دشواری را در پیش دارد (به دلیل موضع گیری اصلاح طلبان در عدم حمایت از کاندیدای غیر اصلاح طلب و تجربه تلخ روحانی و برای آنها) پیش بینی نتیجه انتخابات بسیار دشوار خواهد بود و احتمالاً سیزدهمین رئیس جمهور ایران با آرای نزدیکی نسبت به رقیب پیروز می‌شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار