راهبرد علی لاریجانی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰-راهبرد معاصر

راهبرد علی لاریجانی برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰

علی لاریجانی نامزد انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ راهبردی حسن روحانی در انتخابات ۹۲ و ۹۶ دارد.
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۴ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - 2021 May 22
کد خبر: ۸۸۸۵۴

به گزارش راهبرد معاصر، ثبت نام لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ باعث تعجب برخی از تحلیل گران سیاسی شد و در شرایطی که ابراهیم رئیسی طبق نظرسنجی ها و فضای عمومی جامعه بالاترین اقبال برای پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ را دارد بسیاری پیش بینی کردند علی لاریجانی پای به عرصه‌ای که شکست در آن بسیار محتمل است نخواهد گذاشت. با این وجود آمد و باعث غافلگیری ناظران شد.


کسانی که او را به سیاست ورزی و رندی می شناسند پرسیدند علی لاریجانی با چه محاسبه ای وارد انتخابات ریاست جمهوری شده است. تو بهتر از هر کسی می داند که از نظر افکار عمومی فردی غیر محبوب و فاقد پایگاه اجتماعی و در عرصه سیاسی نیست کاندیدای اصلی هیچ کدام از جریان های سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا نیست. همچنین سابقه او و برادرانش در بحث مبارزه با فساد و نحوه برخورد با آن باعث دافعه و انتقادات بسیاری در میان مردم شده است. با این اوصاف آیا واقعاً می‌توان شانسی برای او در رقابت‌های انتخاباتی قائل بود؟

 

برنامه انتخاباتی لاریجانی چیست؟

لاریجانی در رقابت‌های انتخاباتی روی دو راهبرد و نقشه اصلی حساب باز کرده است. ضعف کاندیدای اصلی اصلاح طلبان و سوار شدن بر موج احساسات مردم با دو قطبی کردن اعضای انتخابات.

 

اسحاق جهانگیری که سابقه دو دور معاون اولی حسن روحانی را در کارنامه دارد بخواهد یا نخواهد از مسئولان اصلی وضعیت کنونی کشور و عملکرد دولت شناخته می شود و پیش بینی می شود در مناظرات انتخاباتی از این حیث بسیار آسیب پذیر باشد کما اینکه با ورود او به رقابت های انتخاباتی مردم در شبکه های اجتماعی به طنز و جدی می پرسیدند که اگر جهانگیری راهکاری برای حل مشکلات کشور دارد چرا آنها را به روحانی نگفت؟

 

این شرایط باعث قرار گرفتن جبهه اصلاحات در موضع ضعف شده و خواهد بود و علی لاریجانی امید دارد در روزهای پایانی رقابت های انتخاباتی با تغییر وزن کاندیداهای تایید صلاحیت شده در افکار عمومی بتوانند اصلاح طلب ها را برای حمایت از خود قانع کند.

 

در صورت موفقیت او در این برنامه با توجه به اظهارات رسمی اصلاح طلبان بسیار دشوار و بعید می نماید او بخشی از آراء اصلاح طلبان را به سبد خود خواهد رفت. اما برنامه اصلی علی لاریجانی در انتخابات راهبرد دو قطبی سازی با هدف ایجاد موج و چیرگی هیجانی در افکار عمومی است.

 

همانطور که حسن روحانی در انتخابات های گذشته با کمک تیم های عملیات روانی تلاش می‌کرد با دست گذاشتن بر روی مطالبات حساس برخی از گروه‌های اجتماعی و سیاسی و حمله به رقیب بر اساس یکی دو واقعه محدود و تحریف شده و تحت تاثیر قرار دادن تمام عملکرد و موفقیت های او خود را فرد حائز صلاحیت برای تصدی پست ریاست جمهوری نشان دهد، با همان شدت لاریجانی نیز این کار را در دستور کارش قرار داده و از اولین مصاحبه انتخاباتی پس از ثبت نام در وزارت کشور آن را کلید زد و با دعوت ابراهیم رئیسی به عنوان اصلی ترین چهره انتخابات پیش رو به مناظره مستقل در صدد است برنامه ش را به پیش ببرد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار