بایدها و نبایدهای مذاکره‌کنندگان در دولت سیزدهم-راهبرد معاصر
سانحه برای بالگرد رئیس‌جمهور در آذربایجان شرقی محسن رضایی: مجلس آینده نیاز به وحدت‌ در درون و هم‌افزایی با قوای دیگر دارد کدام مجلس در رأس امور است؟ ۱+۳ گزینه مطرح برای ریاست مجلس خبرگان امیر نصیرزاده: دشمنان علیه ایران تغییر رویکرد داد‌ه‌اند حضور ناو سپاه در محل استقرار نیروهای آمریکایی در نزدیکی جزیره گارسیا سفر رئیس اقلیم کردستان به تهران و هیاهوی غرب سخنگوی دولت: انتخاب ارکان داخلی مجلس با نمایندگان منتخب است آیت الله رئیسی: رابطه بین ایران و آذربایجان ناگسستنی است بانکی‌پور: امیدواریم در پنج سال آینده به نرخ باروری ۲.۵ برسیم سرلشکر سلامی: در عملیات وعده صادق قلب استکبار را هدف گرفتیم وزیر کشور: کمبودهای قانونی درباره نگهداری حیوانات را باید تکمیل کنیم قالیباف: گزارش نظارتی در خصوص تامین اقلام اساسی سه شنبه در مجلس قرائت می‌شود ماموریت قالیباف به کمیسیون عمران برای بررسی سیل مشهد دستور کار مجلس امروز 30 اردیبهشت 1403
محمدعلی بصیری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با راهبرد معاصر بررسی کرد؛

بایدها و نبایدهای مذاکره‌کنندگان در دولت سیزدهم

محمدعلی بصیری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص ترکیب تیم مذاکره‌کننده در روند مذاکرات احیای برجام گفت: تیم ایرانی باید از تمام پتانسیل‌های وزارت‌خارجه، وزارت‌خانه‌های اقتصادی و فنی، مجلس و نیروهای مسلح برای تشکیل یک تیم قوی و کارآمد استفاده کند.
محمدعلی بصیری؛ تحلیلگر مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 14
کد خبر: ۹۸۶۴۰

بایدها و نبایدهای مذاکره‌کنندگان در دولت سیزدهم

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ محمدعلی بصیری تحلیلگر مسائل بین‌الملل و استاد دانشگاه گفت: معمولاً کشورهایی که دیپلماسی موفق و قوی دارند، سعی می کنند چینشی از رده‌های تخصصی تاثیرگذار در گروه‌های دیپلماسی خود داشته باشند. خصوصاً در بحث برجام، تیمی که در آینده مذاکرات را جلو می‌برد باید شامل دیپلمات‌های باسابقه و خوشنام وزارت خارجه باشند و هم بخشی از نیروهای فعال و قوی از مجلس را همراه داشته باشد. از سوی دیگر، نمایندگانی هم  از نیروهای مسلح، وزارت‌خانه‌های اقتصادی و امنیتی در آن حضور داشته باشند.

 

وی ادامه داد: اگر چنین ترکیبی در بدنه تیم مذاکره‌کننده باشد، در پیشبرد دیپلماسی و مذاکرات حتما موفق‌تر از تیم گذشته عمل خواهند کرد. مشکلی که در مذاکرات قبل بود و خیلی نتیجه مطلوب به دست نیامد همین امر بود که چینش تیم دیپلماسی،‌ نتوانست تمام ابعاد حول برجام را پوشش بدهد و عمده دیپلمات‌هایی که برای مذاکرات می رفتند صرفاً دیپلمات های وزارت خارجه بودند و نقطه ضعف نشان می دادند.

 

بصیری با اشاره به تجربه جهانی در مذاکرات حساس، گفت: این تجربه در مذاکرات خلع سلاح میان دو بلوک شرق و غرب جواب داده است. مذاکرات دهه 60 و 70 که بین شوروی سابق و امریکا بود  کادر مذاکره کننده، متشکل از دیپلمات‌ها، نظامی‌ها و نمایندگان بود و به پیمان‌هایی منجر شد که تا سالها پایدار باقی ماند. طرفین راضی بودند و حس می‌کردند منافع آنها تامین شده است. متاسفانه برای ما این چنین نبود و نقطه ضعف ما این بود در مذاکرات تنها دیپلمات‌های وزارت خارجه حضور داشتند و پتانسیل‌های دیگر کشور در حاشیه باقی ماندند و درنتیجه خروجی لازم را برای کشور نداشت.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار