بیانیه طالبان به مناسبت روز استقلال افغانستان-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

بیانیه طالبان به مناسبت روز استقلال افغانستان

طالبان به مناسبت به سالروز استقلال این کشور اعلامیه صادر کرد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۲ - ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 August 19
کد خبر: ۹۹۲۰۴

به گزارش راهبرد معاصر، طالبان به مناسبت به سالروز استقلال این کشور اعلامیه صادر کرد. متن این بیانیه به شرح زیر است:

ملت مجاهد افغانستان یکصد و دو سال پیش از امروز، به تاریخ ۲۸ اسد ۱۲۹۸ هجری شمسی استقلال خود را در نتیجه مقاومت جهادی ۸۰ ساله از استعمار انگلیس پس گرفتند.

این زمانی بود که امپراتوری بریتانیا آنقدر جغرافیای بزرگ جهان را در سیطره خود درآورده بود که در قلمرو آن آفتاب غروب نمی‌کرد.

اما ملت مجاهد افغانستان تحت رهبری علمای مجاهد خود با آن امپراتوری مغرور جهان چنان مقابله تاریخی نمودند، که با بیرون راندن از افغانستان، حاکمیت بزرگ آن را به جغرافیای محدود امروزی بریتانیا تبدیل ساخت.

شکست امپراتوری بریتانیا به دست ملت مجاهد، افغان تغییر بزرگ قرن دانسته شد و اقوام زیادی محکوم جهان از برکت همین تغییر از فتنه استعمار نجات داده شدند.

پس از سرنگونی امپراتوری بریتانیایی به دست افغان‌ها، استعمار شوروی بر حریم افغانستان تجاوز کرد، اما افغان‌ها به آن‌ها هم از سنگر جهاد و مبارزه چنان درس عبرتناک دادند، که نام اتحاد بزرگ شوروی از نقشه جهان محو و همه کشور‌های زیردست آن آزاد ساخته شدند.

خوشبختانه، امروز سالروز استرداد استقلال از انگلیس را در حالی تجلیل می‌نمائیم که ما همزمان امریکا، نیروی زبردست و مغرور دیگر جهان را در نتیجه مقاومت جهادی ناکام و بر عقب‌نشینی از حریم مقدس افغانستان وادار ساختیم.

این نصرت خداوندی است که افغان‌ها سه امپراتوری‌های مستبد جهان را در سه قرن یکی پس از دیگری شکست دادند و از خاک خود راندند.

این برای افغان‌ها جای بسا افتخار است که کشورشان امروز در آستانه استقلال از اشغال امریکایی نیز هستند.

این افتخار یک نعمت الهی است که شکر آن بر تمام افغان‌ها واجب است.

تلاش‌های متحدانه و صادقانه برای حاکمیت نظام اسلامی، آبادی و رفاه کشور در زیر چتر آن، ادای شکر این نعمت است.

از خداوند متعال استدعای کامیابی ملت مسلمان خود در این آرمان بزرگ شان را داریم.

امارت اسلامی افغانستان

 

این اولین سند رسمی در نوع خود از سوی طالبان است که به مناسبت این رویداد ملی پس از به دست گرفتن کنترل این کشور منتشر می‌شود.

پس از آنکه دولت بایدن پایان ماموریت ارتش آمریکا در افغانستان را اعلام کرد و خروج نیروهایش را به جریان انداخت، طالبان حملاتش را علیه نیروهای دولتی افغانستان شدت بخشید. در ۱۵ اوت، شبه‌نظامیان طالبان بدون مواجهه با مقاومت خاصی وارد کابل شده و کنترل کامل پایتخت افغانستان را ظرف چند ساعت به دست گرفتند. به دنبال آن اشرف غنی از ریاست جمهوری افغانستان کناره‌گیری و کشورش را ترک کرد. در حال حاضر کشورهای غربی در حال تخلیه شهروندان و کارکنان دیپلماتیک خود هستند.

/ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار