جزئیات بازگشایی مدارس از زبان عضو کمیسیون آموزش مجلس-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

جزئیات بازگشایی مدارس از زبان عضو کمیسیون آموزش مجلس

عضو کمیسیون آموزش مجلس گفت: دوره آموزش مجازی نباید طولانی شود و به صورت تدریجی و با حفظ سلامت دانش‌آموزان باید به سمت آموزش حضوری برویم.
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۴ - ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 02
کد خبر: ۱۰۰۶۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، محمدمهدی زاهدی شامگاه چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره آخرین تصمیمات کلان در حوزه بازگشایی مدارس در شرایط شیوع ویروس کرونا اظهار داشت: کشور ما و دنیا از بیش از یک سال و نیم پیش با پاندمی کرونا دست به گریبان است که تأثیرات زیادی در حوزه‌های مختلف به ویژه آموزش داشت.

وی با بیان اینکه در کشور ما به ویژه در حوزه آموزش و پرورش آمادگی لازم برای مواجهه با این بیماری همه گیر جهانی نبود افزود: آموزش و پرورش مجبور شد به سرعت شبکه آموزشی شاد را راه‌اندازی کند و با این وجود بیش از سه میلیون دانش‌آموز به دلیل برخی از تنگناها نتوانستند از آموزش کافی بهره ببرند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به مشکلاتی چون عدم وجود اینترنت پر سرعت در تمامی نقاط کشور و عدم توانایی خانواده‌ها برای تهیه لوازم آموزشی هوشمند اشاره کرد و گفت: چون برنامه‌ریزی از قبل طراحی شده‌ای برای آموزش‌های مجازی نداشتیم و از طرف دیگر به دلیلی که مجبور بودیم برای جلوگیری از توقف آموزش در کشور به این روش روی بیاوریم به همین دلیل در برخی از حوزه‌ها چون پرورشی نتوانستیم عملکرد مطلوبی داشته باشیم.

وی با بیان اشاره به اینکه کلاس‌های درس حضوری، ارتباط عاطفی بین معلم و دانش‌آموزان، ارتباط دانش‌آموزان با هم و حتی بازی دانش‌آموزان در محیط کلاس و مدرسه همه به نوعی به رشد فکری، اجتماعی، هم‌زیستی و آشنایی با مسائل اجتماعی دانش‌آموزان کمک می‌کند افزود: در کنار آن بحث تربیت اهمیت بسیار زیادی دارد.



دانش‌آموزان از آموزش مجازی آسیب‌های زیادی دیدند



زاهدی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان ما از آموزش مجازی در یک سال و نیم گذشته آسیب‌های زیادی دیدند بیان کرد: ما از سر ناچاری این راه را انتخاب کردیم و چاره‌ای جز این نداشتیم و قطعاً این نحوه آموزش نمی‌تواند ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش مجازی دروس به ویژه در مقاطع ابتدایی و کلاس اول آسیب‌های جدی به دنبال دارد گفت: باید تا می‌توانیم زمینه‌ای را فراهم کنیم که در کمترین زمان ممکن بتوان بازگشایی مدارس به صورت حضوری را داشته باشیم.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بازگشایی مدارس و کلاس‌های حضوری در شرایط شیوع ویروس کرونا کار راحتی نیست بیان کرد: تا این لحظه هنوز جمع‌بندی نهایی برای نحوه بازگشایی مدارس نشده و امیدواریم تا پایان هفته آینده ستاد ملی کرونا براساس پیشنهادات وزارت آموزش و پرورش و با مشورت با کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به جمع‌بندی نهایی در این حوزه برسد.



قریب 50 درصد مدارس کشور کمتر از 75 دانش‌آموز دارد



وی با بیان اینکه ما با سه سناریوی بازگشایی حضوری، مجازی و یا تلفیقی از حضوری و مجازی روبه‌رو هستیم عنوان کرد: در حال حاضر در کشور چیزی در حدود 7 هزار و 198 مدرسه داریم که کمتر از 13 دانش‌آموز دارد، صدها مدرسه ما تک دانش‌آموز هستند و قریب 50 درصد مدارس ما کمتر از 75 دانش‌آموز دارد.

زاهدی با اشاره به اینکه مدارس ما از نظر تعداد دانش‌آموز باید دسته‌بندی شوند افزود: از طرف دیگر مقاطع تحصیلی ما از جمله ابتدایی و دبیرستان، آن هم در دوره اول و دوم محدودیت‌ها و شرایط خاصی را دارند که باید به صورت جداگانه دیده شده و براساس آن برنامه‌ریزی شود.

وی با بیان اینکه هیچ مانعی برای تشکیل حضوری کلاس‌های درس زیر 15 نفر وجود ندارد و به راحتی می‌توان در این کلاس پروتکل‌ها را رعایت کرد افزود: مدارس زیر 200 نفر را می‌توان تقسیم‌بندی ساعتی کرد که بچه‌ها نیمی از ساعات درسی را به صورت حضوری و نیمه از آن را به صورت غیرحضوری داشته باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مدارسی که جمعیت بالای دانش‌آموز دارند امکان رعایت پروتکل‌ها در آن وجود ندارد گفت: در این مدارس مجبوریم که آموزش دانش‌آموزان این مدارس را به صورت مجازی دنبال کنیم اما تا کی؟



وی با بیان اینکه با هماهنگی که بین وزارت آموزش و پرورش، بهداشت و ستاد کرونا انجام شده، تمامی معلمان ما واکسن دز اول کرونا را تزریق کردند تصریح کرد: شرایط برای واکسیناسیون همه معلمانی که مایل به دریافت واکسن بودند فراهم شده و در کنار آن، واکسیناسیون کادر آموزشی مدارس، مانند مدیران، معاونان، کادر اداری و حتی سرایداران مدارس انجام شده و یا در حال انجام است.

زاهدی با اشاره به اینکه تزریق دز دوم واکسن کرونا هم در برخی از استان‌ها آغاز و برنامه‌ریزی شده تا حدود بیست و دوم شهریور همه معلمان و کادر آموزشی واکسینه شوند افزود: نکته‌ای که وجود دارد طبق نظر کارشناسان وزارت بهداشت امکان انتقال کرونا از کودکان به هم بسیار ضعیف است اما امکان انتقال کرونا از کودکان به خانواده‌ها وجود دارد و به همین دلیل برنامه‌ریزی شده که والدین دانش‌آموزان هم واکسینه شوند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه واکسیناسیون رانندگان سرویس‌های مدارس هم برنامه‌ریزی شده تا از این طریق هم مشکلی ایجاد نشود گفت: برای این گروه‌ها و طیف گسترده‌ای که مطرح شد، برنامه‌ریزی لازم انجام شده و مشکل تأمین واکسن وجود ندارد.

وی بیان کرد: در اینکه در تولید و واردات واکسن کرونا در کشور کوتاهی‌هایی انجام شده شکی نیست و براساس قول‌هایی که داده شده باید تاکنون حداقل 50 میلیون دز واکسن داخلی را تولید کرده و همزمان واردات بیش از 50 میلیون دز واکسن خارجی انجام شده باشد که این اتفاق نیفتاده است.



حفظ سلامت دانش‌آموزان در آموزش حضوری یک بحث جدی است



زاهدی با بیان اینکه باید 60 تا 70 درصد جامعه باید واکسینه شده باشند تا ایمنی لازم در جامعه ایجاد شود گفت: برای ما اصل این است که دانش‌آموزان ما سالم باشد و در بحث کلاس‌های حضوری حفظ سلامت دانش‌آموزان یک بحث جدی است.

وی با اشاره به اینکه باید محیط مدرسه و محیط بیرون هر دو به سمت حضوری پیش ببریم و نباید دوره آموزش مجازی طولانی شود افزود: بر این اساس باید به صورت تدریجی و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و اصل قرار دادن سلامت دانش‌آموزان، آموزش‌ها را به سمت آموزش حضوری ببریم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معلمان غیرانتفاعی به چند بخش تقسیم می‌شوند گفت: برخی از معلمان این مدارس به صورت استخدام و تمام وقت هستند که شامل واکسیناسیون شدند، برخی پاره وقت و حق التدریس هستند و نظر ما بر این است که آموزش و پرورش برای واکسیناسیون آنها هماهنگی لازم را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه از نظر ما واکسیناسیون همه کسانی که در مدارس مشغول به‌کار هستند باید واکسینه شوند و استخدامی، پاره وقت و حق التدریس فرقی ندارد و تفاوتی بین مدارس دولتی و غیرانتفاعی نیست افزود: ممکن است هنوز برنامه‌ریزی لازم برای تأمین واکسن این گروه هنوز انجام نشده باشد.



نحوه آموزش دانش‌آموزان در شرایط کرونایی تا هفته آینده مشخص می‌شود



زاهدی با بیان اینکه نظام به جد به دنبال این است که از ابتدای مهرماه سال تحصیلی در مدارس آغاز شود گفت: نحوه آموزش دانش‌آموزان، اینکه آموزش امسال حضوری، غیرحضوری و یا تلفیقی از این دو است تا هفته آینده مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه درخواست ما از وزارت آموزش و پرورش این است که اختیارات بیشتری به مناطق مختلف کشور بدهند و یک نسخه واحد برای کل کشور پیچیده نشود افزود: شرایط استان‌ها مختلف و مناطق مختلف هر شهرستان متفاوت است و انعطاف پذیری و دادن اختیارات به نفع آموزش دانش‌آموزان است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش در شروع سال تحصیلی با مشکلات زیادی مواجه است گفت: یکی از این مشکلات کمبود 47 هزار معلم است که برای شروع سال تحصیلی جدید دردسرساز شده است.

وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش در چند ماه گذشته جذب 7 هزار و 200 نفر سرباز معلم داشته، 22 هزار و 800 نفر خرید خدمت انجام داده و 17 هزار نفر از معلمان نیز به صورت تمام وقت استفاده می‌شود افزود: با وجود 47 هزار نفر کمبود معلم داریم و ممکن است برخی از دانش‌آموزان ما در ابتدای سال از نعمت معلم محروم باشند./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده