جزییات سقف جدید کارت به کارت در شبانه روز + توضیح بانک مرکزی-راهبرد معاصر

جزییات سقف جدید کارت به کارت در شبانه روز + توضیح بانک مرکزی

بر اساس ابلاغیه بانک مرکزی محدودیت های جدید کارت به کارت اعلام شد.
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - 2021 September 21
کد خبر: ۱۰۳۰۶۵

به گزارش راهبرد معاصر امروز در بخشنامه جدید بانک مرکزی سقف جدید کارت به کارت اعلام شد. بر اساس این بخشنامه هر فرد روزانه می تواند فقط ۲۰ تراکنش واریزی و در طول ماه تا ۸۰ تراکنش واریزی داشته باشد. بانک مرکزی اعلام کرده است: این محدودیت برای جلوگیری از سواستفاده های محتمل در تبادلات بانکی است و به زودی این محدودیت اعمال می شود. البته ایت محدودیت تنها واریز به کارت بانکی یک فرد است و کارت ‎به ‎کارت از کارت بانکی‎ یک شخص به کارت ‎های مختلف محدودیتی ندارد.

 

کارت به کارت

 

جزییات سقف جدید کارت به کارت

معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی در راستای مقابله با قمار، بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ کرده است که در پی آن هر فرد روزانه فقط ۲۰ تراکنش واریزی و در نهایت در طول ماه تا ۸۰ تراکنش واریزی می‌تواند داشته باشد. امروز بانک مرکزی به بیان اقدامات خود برای مقابله با قمار و شرط بندی سایبری پرداخت. در کنار سه الگوی اصلی اقدامات بانک مرکزی مبنی بر رصد و شناسایی هوشمند مجاری قمار، مشارکت با قوه قضائیه و پلیس فتا، اقدامات آگاهی رسانی، تشویقی و تنبیهی که برای مقابله با قمار صورت می‌گیرد. مهران محرمیان  معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی - امروز در نشستی خبری ضمن تشریح مجموعه اقدامات بانک مرکزی برای مقابله با قمار، اعلام کرد که بخشنامه‌ای برای اعمال محدودیت در تراکنش‌های واریزی به بانک‌ها ابلاغ شده است و در پی آن هر فرد با کد ملی خود روزانه فقط ۲۰ تراکنش و ماهانه ۸۰ تراکنش واریزی می‌تواند داشته باشد. وی افزود: این بخشنامه به بانک‌ها ابلاغ شده که هنوز از سوی آن‌ها اجرا نشده است و در ماه‌های آینده اجرا خواهد شد.

محرمیان تاکید کرد: الزام هر کد ملی به انجام ۲۰ تراکنش واریزی در روز، موجب می‌شود افراد با داشتن چند کارت بانکی هم نتوانند بیشتر از این محدود تراکنش واریزی انجام دهند. بر این اساس، هر فرد نهایتا مجاز به انجام ۸۰ تراکنش در طول یک ماه است، لذا این تراکنش‌ها ممکن است طی چهار روز و در هر روز ۲۰ تراکنش انجام و سقف فرد پر شود یا ممکن است طی روزهای بیشتر و تعداد تراکنش کمتر انجام شود. در نهایت محدودیت برای سقف روزانه و سقف ماهانه لحاظ می شودکه نباید به ترتیب بیش از ۲۰ و ۸۰ شود.

 

 

سقف جدید کارت به کارت

 

 

 

توضیح بانک مرکزی درباره سقف جدید کارت به کارت

به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده‌های محتمل در تبادلات پولی کشور بر بستر کارت‌به‌کارت، به‌زودی مجموع تعداد تراکنش‌های واریزی که به کارت‌های هر شخص حقیقی(کد ملی) در یک روز انجام می‌گیرد به بیست تراکنش محدود خواهد شد.  این محدودیت با هدف نظارت هر چه بیشتر بر تبادلات پولی و جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی از خدمت انتقال وجه کارت به کارت اعمال می شود.بنابر بخشنامه بانک مرکزی این محدودیت تنها در مورد تعداد تراکنش‌های واریز به کارت اعمال خواهد شد و محدودیتی برای تعداد تراکنش‌هایی که هر فرد به منظور کارت به کارت از  کارت‌های بانکی خود به سایر کارت ها در شبکه بانکی انجام می‌دهد، پیش بینی و تعیین نشده است. به عبارت دیگر این محدودیت تنها شامل «واریز به» کارت بانکی یک فرد است.

شایان ذکر است محدودیت تعدادی تعیین شده حاصل رصد و تحلیل هوشمند یک ساله رفتار کاربران است که بر اساس آن، محدودیت در نظر گرفته شده صرفاً تعداد بسیار محدودی از افراد استفاده کننده را در روز تحت تاثیر قرار خواهد داد و بنابراین کارکرد استفاده‌های معمول بدون هیچ مشکلی برقرار خواهد ماند. از آنجا که خدمت کارت به کارت برای مقاصد شخصی در نظر گرفته شده است، این محدودیت باعث رفع سوءاستفاده‌ها و سالم‌سازی فضای بهره‌برداری کاربران از خدمت کارت به کارت خواهد شد.

 

سقف کارت به کارت

 

شرط جدید کارت به کارت با اپلیکیشن‌

از این پس برای انجام کارت به کارت اینترنتی برای مبالغ بالای هزار تومان در اپلیکیشن‌های پرداخت، «کد ملی مالک سیم‌کارت» و «کد ملی صاحب کارت بانکی مبدا» باید یکسان باشد.

از این پس برای انجام کارت به کارت اینترنتی برای مبالغ بالای ۱۰۰۰ تومان در اپلیکیشن‌های پرداخت بایستی «کد ملی مالک سیم‌کارت» و «کد ملی صاحب کارت بانکی مبدا» یکسان باشد؛ درغیراین صورت انجام تراکنش کارت به کارت امکان پذیر نخواهد بود.

این قانون جدید کارت به کارت به دستور پلیس فتا و با هدف افزایش امنیت و جلوگیری از کلاه برداری و برداشت‌های غیرمجاز از حساب افراد صورت گرفته است.بنابراین ممکن است در هنگام کارت به کارت برای مبالغ بالای هزار تومان با اپلیکیشن‌های پرداخت با این خطا مواجه شوید: «کد ملی صاحب سیم‌کارت با کد ملی صاحب کارت بانکی مبدا تطابق ندارد». این بدان معناست که «کد ملی مالک سیم‌کارت» با «کد ملی صاحب کارت بانکی مبدا» در سامانه مانا (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) یکی نیست.

نکته مهم: در صورتی که مبلغ کارت به کارت شما کمتر از هزار تومان باشد و با خطای ذکر شده مواجه شدید، روز بعد مجددا اقدام به انجام تراکنش کارت به کارت کنید (البته این بار مبلغ کارت به کارت را بالای ۱۰۰۰ تومان وارد کنید).از آنجایی که اطلاعات سامانه مانا، روزی یکبار بروزرسانی می شوند، احتمال اینکه پس از مشاهده اولین خطا، تا انتهای روز مذکور مجددا با خطای مشابه برای انتقال وجه کارت به کارت از مبدا کارت مورد نظرتان مواجه شوید زیاد است. پس روز بعد، مجددا تلاش کنید؛ به احتمال زیاد مشکل شما در روز کاری بعد رفع می شود.


راهکار رفع مشکل
اگر سیم‌کارتی که با آن وارد اپلیکیشن شده‌اید به نام خودتان نیست، نسبت به تغییر مالکیت سیم‌کارت اقدام کرده و آن را به نام خودتان کنید یا با سیم‌کارت دیگری که به نام خودتان است وارد اپلیکیشن شوید.دقت داشته باشید که برای استفاده از خدمات کارت به کارت، کیف پول و استعلام مانده حساب باید مالک سیم‌کارت و کارت بانکی مبدا یکی باشد.

 

روش استعلام مالکیت سیم‌کارت ایرانسل، همراه اول و رایتل

مشترکین ایرانسل با ورود به اپلیکیشن ایرانسل من می‌توانند نام مالک اصلی سیم‌کارت فعال روی گوشی خود را مشاهده کرده یا از کد دستوری #۸۰* استفاده کنند.مشترکین همراه اول با ورود به اپلیکیشن همراه من می توانند نام مالک اصلی سیم‌کارت فعال روی گوشی خود را مشاهده کنند.
مشترکین رایتل جهت استعلام سیم‌کارت می توانند کد دستوری #۲۱۱* را شماره گیری کنند.

با استفاده از روش‌های بالا می‌توانید بفهمید مالک سیم‌کارت شما کیست. ولی با استفاده از ۲ روش زیر شما می‌توانید از تعداد سیم‌کارت‌های تحت مالکیت خود مطلع شوید. بدین ترتیب می‌توانید با یکی از سیم‌کارت‌های تحت مالکیت خودتان، وارد اپلیکیشن شده و انتقال وجه کارت به کارت خود را انجام دهید.

۱- استعلام تعداد سیم‌کارت از طریق سامانه استعلام خطوط

با مراجعه به سامانه استعلام خطوط به آدرس mobilecount.cra.ir می توانید سیم‌کارت خود را استعلام مالکیت کرده و از تعداد سیم‌کارت هایی که با کد ملی شما ثبت شده اند آگاه شوید. همچنین از این طریق می توانید خطوطی که از آنها استفاده نمی کنید را غیرفعال کنید.

۲- استعلام تعداد سیم‌کارت از طریق پیامک

در این روش کافی است از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت خود، کد ملی را به یکی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ یا ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ پیامک کنید و نسبت به استعلام تعداد سیم‌کارت ثبت ‌شده به نام خود اقدام کنید.

 

راهکار جامع‌تر رفع مشکل
به گزارش فارس، با استفاده از هر یک از روش‌های بالا می‌توانید مالکیت سیم‌کارت خود را استعلام کنید. در صورتی که سیم‌کارت به نام خودتان بود، بایستی به بانک صادرکننده کارت بانکی مراجعه کنید تا اطلاعات شما را در سامانه مانای بانک مرکزی ثبت کنند.

اما اگر پس از استعلام، مشخص شد که مالک سیم‌کارت، شما نیستید، ابتدا باید به امور مشترکین اپراتور مربوط به سیم‌کارت خود مراجعه و نسبت به تغییر مالکیت سیم‌کارت خود اقدام کنید.بعد از ۷۲ ساعت کاری به کمک یکی از روش‌های ذکر شده در بالا، مجددا نسبت به استعلام مالکیت سیم‌کارت خود اقدام کنید. اگر هنوز هم مالکیت سیم‌کارت شما ثبت نشده بود با امور مشترکین در ارتباط بوده و مورد را پیگیری کنید.

اما در صورتی که مالکیت سیم‌کارت شما ثبت شده بود ولی همچنان نمی‌توانید کارت به کارت کنید و با خطا مواجه می‌شوید، برای پیگیری ثبت اطلاعات در سامانه مانا، لازم است به شعبه بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده