به گزارش راهبرد معاصر بر اساس قانون جدید کارت به کارت محدودیت های جدیدی برای انتقال وجه با اپلیکشین های پرداخت در نظر گرفته شده است. بر این اساس برای انتقال کارت به کارت برای مبالغ بالای هزار تومان در اپلیکیشن های پرداخت باید کد ملی صاحب کارت با کد ملی مالک سیم کارت مبدا یکسان باشد. این قانون جدید برای افزایش امنیت انتقال وجه و جلوگیری از کلاهبرداری های ناشی از انتقال وجه اینترنتی ایجاد شده است.
بنابراین ممکن است در هنگام کارت به کارت برای مبالغ بالای ۱۰۰۰ تومان با اپلیکیشنهای پرداخت با این خطا مواجه شوید: «کد ملی صاحب سیم کارت با کد ملی صاحب کارت بانکی مبدا تطابق ندارد». این بدان معناست که «کد ملی مالک سیمکارت» با «کد ملی صاحب کارت بانکی مبدا» در سامانه مانا (شبکه احراز هویت کاربران ارتباطی) یکی نیست.
نکته مهم: در صورتی که مبلغ کارت به کارت شما کمتر از ۱۰۰۰ تومان باشد و با خطای ذکر شده مواجه شدید، روز بعد مجددا اقدام به انجام تراکنش کارت به کارت کنید (البته این بار مبلغ کارت به کارت را بالای ۱۰۰۰ تومان وارد کنید).
از آنجایی که اطلاعات سامانه مانا، روزی یکبار بروزرسانی می شوند، احتمال اینکه پس از مشاهده اولین خطا، تا انتهای روز مذکور مجددا با خطای مشابه برای انتقال وجه کارت به کارت از مبدا کارت مورد نظرتان مواجه شوید زیاد است. پس روز بعد، مجددا تلاش کنید؛ به احتمال زیاد مشکل شما در روز کاری بعد رفع می شود.
اگر سیم کارتی که با آن وارد همراه کارت شده اید به نام خودتان نیست، نسبت به تغییر مالکیت سیم کارت اقدام کرده و آن را به نام خودتان کنید یا با سیم کارت دیگری که به نام خودتان است وارد اپلیکیشن شوید.دقت داشته باشید که برای استفاده از خدمات کارت به کارت، کیف پول و استعلام مانده حساب باید مالک سیم کارت و کارت بانکی مبدا یکی باشد.اگر از مالکیت سیم کارت خود اطلاعی ندارید، ادامه مطلب را بخوانید. در زیر روش استعلام مالکیت سیمکارت های ایرانسل، همراه اول و رایتل را آورده ایم:
مشترکین ایرانسل با ورود به اپلیکیشن ایرانسل من می توانند نام مالک اصلی سیم کارت فعال روی گوشی خود را مشاهده کرده یا از کد دستوری #۸۰* استفاده کنند.
مشترکین همراه اول با ورود به اپلیکیشن همراه من می توانند نام مالک اصلی سیم کارت فعال روی گوشی خود را مشاهده کنند.
مشترکین رایتل جهت استعلام سیم کارت می توانند کد دستوری #۲۱۱* را شماره گیری کنند.
با استفاده از روشهای بالا میتوانید بفهمید مالک سیمکارت شما کیست. ولی با استفاده از ۲ روش زیر شما میتوانید از تعداد سیمکارتهای تحت مالکیت خود مطلع شوید. بدین ترتیب میتوانید با یکی از سیمکارتهای تحت مالکیت خودتان، وارد اپلیکیشن شده و انتقال وجه کارت به کارت خود را انجام دهید.
۱- استعلام تعداد سیم کارت از طریق سامانه استعلام خطوط
با مراجعه به سامانه استعلام خطوط به آدرس mobilecount.cra.ir می توانید سیم کارت خود را استعلام مالکیت کرده و از تعداد سیم کارت هایی که با کد ملی شما ثبت شده اند آگاه شوید. همچنین از این طریق می توانید خطوطی که از آنها استفاده نمی کنید را غیرفعال کنید.
۲- استعلام تعداد سیم کارت از طریق پیامک
در این روش کافی است از طریق یکی از خطوط تحت مالکیت خود، کد ملی را به یکی از شماره های ۳۰۰۰۱۵۰ یا ۳۰۰۰۵۰۴۹۰۱ پیامک کنید و نسبت به استعلام تعداد سیم کارت ثبت شده به نام خود اقدام کنید.
با استفاده از هر یک از روش های بالا می توانید مالکیت سیم کارت خود را استعلام کنید. در صورتی که سیم کارت به نام خودتان بود، بایستی به بانک صادرکننده کارت بانکی مراجعه کنید تا اطلاعات شما را در سامانه مانای بانک مرکزی ثبت کنند.
اما اگر پس از استعلام، مشخص شد که مالک سیم کارت، شما نیستید، ابتدا باید به امور مشترکین اپراتور مربوط به سیم کارت خود مراجعه و نسبت به تغییر مالکیت سیم کارت خود اقدام کنید.
بعد از ۷۲ ساعت کاری به کمک یکی از روش های ذکر شده در بالا، مجددا نسبت به استعلام مالکیت سیم کارت خود اقدام کنید. اگر هنوز هم مالکیت سیم کارت شما ثبت نشده بود با امور مشترکین در ارتباط بوده و مورد را پیگیری کنید.
اما در صورتی که مالکیت سیم کارت شما ثبت شده بود ولی همچنان نمیتوانید کارت به کارت کنید و با خطا مواجه می شوید، برای پیگیری ثبت اطلاعات در سامانه مانا، لازم است به شعبه بانک صادرکننده کارت مراجعه کنید.