ایرادات یک نماینده مجلس به لایحه رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر
جنایت هولناک در پارک قیطریه/پیاده‌روی بامدادی رنگ خون گرفت قرعه کشی یک چهارم نهایی لیگ ملت‌ها/ پیش به سوی مصاف‌های جذاب کاروان پرسپولیس راهی قطر شد میزبانی تیم ملی فوتبال ایران از امارات در کشور عمان واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل / ۲۸ نفر مصدوم شدند فرمانداری: مرز مهران بازگشایی می‌شود نماینده ایران در سازمان ملل: شورای امنیت به مصونیت اسرائیل پایان دهد پزشکیان: اینکه توانستیم یک بلوچ سنی را استاندار کنیم با نظر مقام معظم رهبری بود وزیر علوم: ۱۵۰ دانشجوی تعلیقی را بی سر و صدا برگرداندیم قطعنامه ضدایرانی امشب به رأی گذاشته می‌شود؛ ۶درخواست ۳کشور اروپایی از ایران هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد تعرفه گاز برای پرمصرف‌ها افزایش یافت واکنش‌ها به حکم دادگاه لاهه برای بازداشت نتانیاهو سخنگوی سازمان هدفمندی: منایع یارانه هنوز تامین نشد انجام ۱۵۰۰ عمل جراحی برای مجروحان حادثه انفجار پیجرهای لبنان در ایران

ایرادات یک نماینده مجلس به لایحه رتبه بندی معلمان

یک نماینده مجلس ایراداتی را به لایحه رتبه معلمان وارد دانسته و پیشنهادت جایگزین ارائه کرده است. جزییات را در ادامه بخوانید.
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۹ - ۰۵ مهر ۱۴۰۰ - 2021 September 27
کد خبر: ۱۰۳۶۰۶
تعداد نظرات: ۵ نظر

به گزارش راهبرد معاصر مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد در مجلس شورای اسلامی نقدهایی را به لایحه رتبه بندی معلمان وارد دانشته و معتقد است این لایحه باید به کمیسیون برگشته و ایردات آن حذف شود. به گفته او ایراد اول مربوط به ماده ۳ است و باید اسامی معلم پایه ، معلم ارشد ، معلم خبره ، معلم سرآمد و استاد معلم تغییر یابد. استاد معلم به گونه ای است که گویا استاد یک  چیز خاصی است و معلم آرزو دارد به آن برسد ، در حالی که این واژه در دانشگاه یا حوزه  مورد استفاده قرا رمی گیرد و اسامی باید معلم یار ، معلم پایه ، معلم ارشد و معلم ممتاز و معلم سرآمد تغییر کند. ادامه ایرادات ویس کرمی به قرار زیر است:

ماده ۴:معلمان با مدرک کارشناسی و پایین تر معلم پایه محسوب می شوند  و باید تکلیف شروع رتبه بندی و مدارک زیر کارشناسی رو تکلیفش روشن شود. هدف رتبه بندی تفکیک جایگاه دانشی معلمان است، پیشنهاد دادیم رتبه معلمان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر از معلم پایه و معلمان زیر کارشناسی از معلم یار شروع شود و بعد قابل افزایش و  بالاتر رفتن رتبه باشد.

ماده ۵: در ماده ۵ پیشنهاد داده ایم آنهایی که از قبل در استخدام آموزش و پرورش بوده اند، رتبه های آنها قابل افزایش است .

ماده ۶: در این ماده گفتیم، دوره توقف برای معلمان مناطق محروم ۴ سال باشد ، برای اینکه به تشویقی برای این معلمان تبدیل شود.

ماده ۷: حساس ترین ماده برای ما ماده ۷ است. این بند تعیین کننده میزان حقوق ناشی از رتبه بندی است. این بند متاسفانه دو رتبه از دانشگاه رو در نظر گرفته که هر دو تقریبا حذف شده اند. آموزشیار همان لیسانس های و مربی ها فوق لیسانس های دانشگاه بودند.اشکال اول این است که خود لیسانس رو با زیر لیسانس نظیر کاردانی و دیپلم یکسان در نظر گرفته است. اشکال دوم فوق لیسانس و دکتری رو همتراز و هم سطح دانسته است. اشکال بعدی  اینکه به ازاي هر رتبه درصدی به حقوق اضافه میشود و بخشی از رتبه بندی قانون مديريت خدمات کشوری است .اشکال دیگر اینکه یک معلم با هر مدرکی  میتواند سرآمد یا ممتاز باشد.  اشکال چهارم قطع  مدرک و رتبه است.

 

فیلم/ ایرادات ویس کرمی به لایحه رتبه بندی فرهنگیان

 

 

 

رتبه بندی معلمان

 

 

لزوم تعریف منابع مالی رتبه بندی در بودجه ۱۴۰۱

اصغر سلیمی درباره "طرح نظام رتبه بندی معلمان" و مطالبه این قشر برای تحقق آن، اظهار کرد: معلمان زیرساخت‌های فرهنگی کشور را به وجود می‌آورند به همین دلیل توجه به آموزش و پرورش باید از اولویت‌های اصلی دولت باشد و قطعا اگر می‌خواهیم آینده کشور و توسعه آن تضمین شود باید به پدیده آموزش و معیشت معلمان نگاه ویژه داشته باشیم به طوری که یک معلم نباید هیچ دغدغه مالی داشته باشد.وی افزود: معلمان نسل آینده کشور را تربیت می‌کنند به همین دلیل یک معلم نباید دغدغه‌ای به جز آموزش و تربیت دانش آموزان داشته باشد. حقوقی که هم اکنون معلمان دریافت می‌کنند به هیچ وجه جوابگوی مخارج زندگی آنان و تورم فعلی نیست پس باید یک طرح جامع برای حل این مشکل داشته باشیم.

نماینده مردم سمیرم در مجلس، تصریح کرد: مجلس و دولت به دنبال این هستند که بحث رتبه بندی معلمان را به یک وضعیت مناسب برسانند. به همین دلیل کمیسیون آموزش جلسات زیادی در این باره تشکیل داده و پیگیری‌های لازم را با حمایت رئیس مجلس انجام داده است. امیدواریم دولت هرچه سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند تا با هماهنگی و هم افزایی مجلس و وزارت آموزش و پرورش طرح نظام رتبه بندی معلمان را محقق کنیم تا فرهنگیان به حق خود برسند.سلیمی ادامه داد: هم اکنون مشکل اصلی بر سر راه رتبه بندی معلمان نبود اعتبار و بودجه کافی برای اجرای آن است. با شرایط اقتصادی کشور باید منابع مالی اجرای این طرح مشخص شود و دولت اگر بتواند منابع مالی طرح را تعیین کند رتبه بندی معلمان محقق می‌شود. شورای نگهبان طرح‌هایی را که منابع مالی مشخصی ندارند رد می‌کند به همین دلیل دولت باید منابع مالی طرح رتبه بندی معلمان را با همکاری سازمان برنامه و بودجه مشخص کند تا تصمیم گیری راحت شود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح نظام رتبه بندی معلمان، هر فرهنگی متناسب با سابقه‌ای که دارد ارتقا پیدا و حقوق‌های آنان به طرز چشمگیری افزایش پیدا می‌کند به طوری که تقریبا ۸۰ درصد حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها را دریافت می‌کنند. معتقدم با توجه به تلاش‌هایی که در حال انجام است منابع مالی اجرای این طرح در بودجه ۱۴۰۱ تعریف می‌شود که در این صورت در برنامه هفتم توسعه، مجلس رتبه بندی معلمان را به عنوان یک برنامه پنج ساله تصویب می‌کند.

 

 

رتبه بندی فرهنگیان

 

زمان تصویب لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس

علی کریمی فیروزجایی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در دبیرستان زنده یاد دکتر محمود افشار  با اشاره به اینکه امیدوارم با شروع واکسیناسیون عمومی در کشور، آموزش و پرورش بار دیگر به چرخ اصلی خود برگردد، گفت: مجلس تمام قد در خدمت دستگاه تعلیم و تربیت است و لایحه رتبه‌بندی معلمان، 11 مهر به بعد خارج از نوبت بررسی و با قید فوریت در مجلس تصویب خواهدشد.

افزایش حقوق معلمان معادل حداقل 80 درصد حقوق هیات علمی ها

پیش از این علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به اینکه در خصوص ماده 7 لایحه رتبه بندی که چالش‌های بسیاری را به دنبال داشت، گفته بود: «با دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی در خصوص کمبود اعتبارات و ایرادات شکلی و قانونی اختلاف نظراتی داشتیم، نهایتا این چالش‌ها حل شد و همان پیشنهاد اولیه بنده که معادل حداقل 80 درصد حقوق هیأت علمی بر اساس رتبه به معلمان بود، نهایی شد. بنابراین در صورت تصویب نهایی این لایحه در صحن علنی مجلس از تاریخ 31 شهریوماه 1400 یعنی زمان اجرای این قانون، نباید دریافتی معلم کمتر از 80 درصد حقوق و فوق العاده‌های یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی با توجه به اینکه اکثریت معلمان ما لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد.

 بر اساس تصمیم کمیسیون، همچنین مقرر شد که به ازای ارتقا رتبه به ترتیب 25، 20، 15، 10درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌ العاده‌های مستمر معلمان افزوده شود. یعنی اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد 25 درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد 20 درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد. بار مالی این لایحه نیز برای اینکه مشمول اصل 75 قانون اساسی نشود با معاونت قوانین مجلس بررسی شده و مشکلی از این جهت وجود ندارد.»

 

اخبار رتبه بندی

 

سناریوهای مختلف درباره افزایش حقوق فرهنگیان

تامین اعتبار و بودجه مورد نیاز به یکی از چالش های اصلی لایحه رتبه بندی معلمان تبدیل شده است. این لایحه س از تصویب کلیات، در خرداد ۱۴۰۰، جهت بررسی جزئیات، به کمیسیون آموزش محول شد؛ در این کمیسیون، تغییرات زیادی در لایحه اولیه صورت گرفت. از جمله این که  ماده ۷ به حالت حداقل ۸۰ درصد همترازی با اعضای هیئت علمی دانشگاه ها مبدل شد. اما بعدها عدم تامین اعتبار بودجه ماده 7 به یکی از چالش های اصلی تبدیل شد. امروز هم منادی رئیس کمیسیون در شبکه خبر اعلام کرده است که اجرای رتبه بندی با بودجه تغییر می کند و اگر قرار باشد اعضا بر موضوع 80 درصد عیات هلمی اصرار کنند با موضوع در صحن مورد بررسی قرار گیرد. با این حال به گفته او اگر حقوق رسمی معلمان ۲۵ درصد افزایش یابد، به حقوق  آنها یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان اضافه می شود. اما اگر این رقم  ۵۰ درصد افزایش یابد معادل ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به حقوق معلمان افزوده خواهد شد. در نهایت در صورتی که  ۸۰ درصد به حقوق فرهنگیان اضافه شود، دریافتی آنها ۳ تا ۵ میلیون تومان بر اساس رتبه ‌شان افزایش خواهد یافت.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
.....و اگر صد در صد اضافه شود 7 میلیون تومان به حقوق معلمان اضافه می شود .... کوتاه سخن این که
دل خوش سیری چند
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
درود
معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
خدا یا شکرت یک نماینده، حداقل در حرف، حرف حق را زد. آقای مهرداد ویس کرمی نماینده محترم مردم خرم آباد ممنونم. اگرچه می دانم با وجود آقایان قالی باف و منادی ، معلمان به حقشان نمی رسند.
نام‌ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
نظر‌نماینده‌ی‌محترم‌‌آقای‌ویس‌کرمی‌تقریبا‌
خوب‌است‌‌.
ولی‌باید‌برای‌بازنشستگان‌اول‌مهر۱۴۰۰‌
رتبه‌بندی‌لحاظ‌شود‌.‌ونکته‌ی‌بعد‌معلمان‌دارای‌
مدرک‌کارشناسی‌ارشدبتوانند‌تا تامعلم‌سرآمد‌ارتقای‌رتبه ‌کسب‌نمایند.‌
واستثنانمودن‌معلمان‌تمام‌وقت‌‌به‌خاطر‌
۶‌ساعت‌اضافه‌کار‌اختیاری‌وکسب‌ارتقای رتبه
تا‌معلم‌سرآمد‌منطقی‌نمی‌باشد‌چون‌معلم‌تمام‌
وقت درازای‌۶‌ساعت‌اضافه‌کار‌مبلغی‌بابت‌کارخود
دریافت‌می‌نماید.واین‌امر‌باعث‌افزایش‌دانش‌
وی‌نمی‌شود‌تاحایز‌رتبه‌‌‌ی‌علمی‌بالاتر‌شود‌.
محمدرضا صادقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
0
0
با عرض سلام وخسته نباشیدجناب آقای ویسکرمی پیشنهاد شما بسیار ارزنده وعدالت محور برای بزرگ ترین قشر زحمت کش فرهنگیان ورسیدن به جایگاه علمی و حقوقی است تا این عزیزان به حق خود رسیده ورشد وتوسعه علمی فرهنگی وپیشرفت اقتصادی واستقلال کشور به دست توانای اندیشمندان کشور عزیزمان ایران رقم بخورد از شما وهمه عزیزانی که در مجلس دغدغه فرهنگیان و پیشرفت علمی کشور را دارید سپاسگذاری میکنم با آرزوی موفقیت برای شما