آخرین وضعیت اجرای محدودیت‌های ترافیکی کرونا و منع تردد شبانه مهر 1400+ جزئیات-راهبرد معاصر

آخرین وضعیت اجرای محدودیت‌های ترافیکی کرونا و منع تردد شبانه مهر 1400+ جزئیات

با گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز پیک پنجم کرونا، بالاخره روند نزولی تثبیت شده و تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونا کاهش محسوسی داشته است. اجرای طرح محدودیت تردد کرونایی همچنان به شکل سابق ادامه دارد و طرح با تصمیم ستاد ملی کرونا در حال اجرا می باشد.
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - 2021 October 09
کد خبر: ۱۰۴۸۷۶

به گزارش راهبرد معاصر، با گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز پیک پنجم کرونا، بالاخره روند نزولی تثبیت شده و تعداد فوتی‌ها و مبتلایان کرونا کاهش محسوسی داشته است. طبق آخرین آمار وزارت بهداشت تعدادفوتی های کرونا به زیر 200 نفر رسیده است و تاکنون نزدیک به 44 میلیون نفر دوز اول واکسن کرونا و نزدیک به 18 میلیون نفر دوز دوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. اجرای طرح محدودیت تردد کرونایی همچنان به شکل سابق ادامه دارد و طرح با تصمیم ستاد ملی کرونا در حال اجرا می باشد.

 

در حالی که روندنزولی همه‌گیری کرونا در ایران ادامه دارد آخرین آمار‌های منتشر شده از تعداد شهرستان‌های پرخطر نشان می‌دهد نسبت به اول ماه شاهد کاهش ۸۷.۷ درصدی شهرستان‌های قرمز هستیم.

بررسی‌دقیق آمار‌های منتشر شده از سوی وزارت بهداشت درباره همه‌گیری کرونا نشان می‌دهد که بالاخره بعد از نزدیک به سه ماه که از آغاز پیک پنجم با فعالیت گسترده ویروس دلتا می‌گذرد بالاخره روند نزولی تثبیت شده و نهایتاً تعداد متوفیان و افراد مبتلا کاهش محسوس و چشمگیری داشته است.

ثبت این اطلاعات اگرچه در نگاه اول حکایت از امیدواری به تمام شده پیک پنجم با تمام مشکلاتش دارد، اما روی نقشه کرونایی ایران نیز لکه‌های قرمز رنگ یا همان شهرستان‌های پرخطر نیز یکی یکی درحال رنگ باختن هستند و در عین حال رنگ آبی نقاط بیشتری از کشورمان را فرا گرفته است.

کارشناسان در این زمینه می‌گویند: بررسی روندنزولی همه‌گیری در سراسر ایران نشان می‌دهد از ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا روز گذشته شرایط به گونه‌ای بوده که کاهش موارد ابتلا، بستری و فوتی‌ها کاهش ۸۷.۷ درصدی تعداد شهرستان‌های قرمز را به ارمغان آورده است و در همین دوره نزول ۵۴.۶ درصدی تعداد شهرستان‌های نارنجی تاکیدی براین مدعاست که روند نزولی ادامه دارد.

از سوی دیگر رشد ۸۲.۳۸ درصدی تعداد شهرستان‌های زرد در مقابل جهش ۴ برابری مناطق آبی در سراسر ایران نیز تاکید مجدد بر عبور از پیک پنجم است. به این ترتیب در آخرین رنگبندی رسمی تعیین شده برای شرایط کرونایی ایران که از امروز درنظر گرفته می‌شود تنها هفت شهرستان همواره شرایط پرخطر دارند که این شهرستان‌ها عبارتند از شهرستان‌های سردشت، مهاباد (آذربایجان غربی)، سنندج، مریوان (کردستان)، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب (کرمانشاه) شهرستان‌هایی که همه در نوار غربی ایران قرار گرفته‌اند.

به این ترتیب آمار‌ها نشان می‌دهد در سراسر ایران هم اکنون ۷ شهرستان قرمز، ۱۰۸ شهرستان نارنجی، ۲۴۷ شهرستان زرد و نهایتاً ۸۵ شهرستان با رنگ آبی وجود دارد.

احتمال جهش‌های مجدد وجود دارد

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: ایران کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

فرید نجفی با بیان اینکه یکی از اقدامات بسیار مهمی که در بحث کنترل و مراقبت از اپیدمی کووید در دنیا در کنار تمام کار‌های دیگر انجام می‌شود، مراقبت ژنریک کووید است، گفت: در دنیا با شدت و ضعف متفاوتی به این امر پرداخته می‌شود. بالطبع در کشور‌های پیشرفته تعداد نمونه‌هایی که ماهیانه مورد بررسی قرار می‌گیرند خیلی بیشتر بوده و در کشور‌هایی با درآمد متوسط و کمتر به دلیل هزینه‌های بالا، این تعداد کمتر است.

نجفی در ادامه با ذکر این نکته که در ایران هم این موضوع در برخی مراکز اجرایی شده است، گفت: دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم بهزیستی به طور فعال در این برنامه مشارکت دارند. براساس گزارش مرکز تحقیقات ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی بهزیستی در شهریور ماه ۲۳۰ نمونه، بررسی توالی یابی به روش سنگر انجام شده است. این ۲۳۰ نمونه از استان‌های تهران، سمنان، سیستان و بلوچستان، البرز و مرکزی بوده است که براساس بررسی‌های صورت گرفته بر روی این نمونه‌ها ۸۵.۲ درصد سویه‌های کرونا، دلتا بوده است.

وی با اشاره به شرایط موجود و عبور از پیک پنجم کرونا ادامه داد: نکته مهم و جالب این است که در واقع در ۳۴ عدد از این نمونه‌ها (تقریبا ۱۵ درصد) سویه‌های دلتا با جهش‌های اضافه پیدا شده که این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده و نشان دهنده این است که کشور ما کماکان می‌تواند مستعد پیدا شدن سویه‌های جدید باشد که این سویه‌ها با سرایت پذیری بالاتر هم می‌توانند باشند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تصریح کرد: آنچه که از یافته‌های این بررسی به دست می‌آید آن است که در واقع نرخ متوسط هرجهش به ازای هرفرد حدود ۴.۱ است؛ به عبارت دیگر در ۲۳۰ نمونه‌ای که بررسی شده حدود ۹۵۰ جهش مشاهده شده که این آمار به ما نشان می‌دهد کشور کماکان به واکسیناسیون با سرعت بالا که طی یک تا دو ماه اخیر شاهد آن هستیم، احتیاج دارد.

 

 

آخرین وضعیت اجرای محدودیت‌های ترافیکی کرونا و منع تردد شبانه مهر 1400+ جزئیات

وضعیت اجرای محدودیت و ممنوعیت های ترافیکی

 

سردار مهدی حاجیان درباره آخرین وضعیت اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی تردد، گفت: در حال حاضر آخرین مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا پابرجاست و بر این اساس خروج پلاک‌های بومی از شهر‌های قرمز و نارنجی کرونایی و نیز ورود پلاک‌های غیربومی به شهر‌های قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع بوده و مشمول جریمه خواهد شد.

وی درباره اجرای طرح منع تردد شبانه نیز اظهار کرد: در این مورد تغییری ایجاد نشده و طرح با تصمیم ستادملی مقابله با کرونا در حال انجام است.

سخنگوی نیروی انتظامی ادامه داد: در این زمینه پلیس تصمیم‌گیر نیست و ما هر اقدامی که برای تغییر یا برداشتن ممنوعیت‌ها انجام دهیم، منوط به تصمیم ستاد ملی مقابله با کروناست و تصمیم گیرنده پلیس نیست.

حاجیان درباره اینکه آیا پلیس موافق اجرای روند فعلی محدودیت‌های تردد هست یا خیر نیز به ایسنا گفت:‌ما پیشنهاداتی را در این خصوص مطرح کردیم. حدود سه یا چهار نوع پیشنهاد دادیم و البته تا این موارد بررسی و نظر نهایی اعلام نشود، همچنان طرح به همان رویه قبلی اجرا خواهد شد.

 

آخرین وضعیت تردد بین شهری (مهر)

استان تهران همچنان در وضعیت نارنجی قرار دارد.
خروج از تهران بدون مجوز تردد ممنوع است.
جریمه ورود و خروج از شهر‌های نارنجی همچنان ۵۰۰ هزار تومان است.
جریمه ورود و خروج از شهر‌های قرمز همچنان یک میلیون تومان است.

عدم تغییر در محدودیت تردد شبانه (مهر)

ساعت ممنوعیت تردد شبانه برای هفته دوم مهرماه تغییری نکرده است.
از ساعت ۲۲ تا ۳ صبح ممنوعیت تردد شبانه ادامه ادارد.
جریمه تردد کرونایی قطعی است و در صورت عدم پرداخت، مبلغ جریمه کرونایی بعد از یکماه، دوبرابر خواهد شد.
رفت وآمد در شهر‌های قرمز، جریمه یک میلیون تومانی و تردد در شهر‌های نارنجی ۵۰۰ هزارتومان جریمه دارد.

لغو تردد شبانه به شرط واکسیناسیون (مهر)

منع تردد شبانه خودرو‌ها به شرط واکسیناسیون برای متقاضیان بدون جریمه خواهد بود.
متقاضیان باید شماره پلاک خودرو را به مراکز ارائه دهند.
مراکز واکسیناسیون شماره پلاک را به پلیس راهور ارائه می‌دهند.

وضعیت محدودیت تردد (مهر)

محدودیت تردد با تصمیم وزارت بهداشت طی دو هفته آینده کاهش پیدا می‌کند.
برنامه جدید لغو محدودیت تردد شبانه و سفر به ستاد کرونا ابلاغ خواهد شد.

استمرار منع تردد در جاده‌ها

در حال حاضرطرح هوشمند محدودیت‌های کرونایی و تردد جاده‌ای خودرو‌ها با پلاک بومی از شهر‌های قرمز و نارنجی در حال اجراست.
تا زمان اعلام مجدد وزارت بهداشت این طرح در جاده‌ها اجرایی می‌شود.
جریمه ورود و خروج به هر یک از شهر‌های ممنوعه (شهر‌های قرمز) یک میلیون و مبلغ ۵۰۰ هزار تومان (برای شهر‌های نارنجی) است.

دسته بندی مشاغل

از زمانی که گسترش کرونا در شهر‌ها بیشتر شد، مساله اعمال محدودیت برای مشاغل مختلف هم شدت گرفت. از همان ابتدا دولت با یک برنامه‌ریزی گسترده، مشاغل را به ۴ گروه تقسیم‌بندی کرد.

گروه اول: مشاغل ضروری مثل نانوایی‌ها، داروخانه، مراکز پزشکی و … هستند که حتی در شرایط و شهر‌های قرمز هم مجوز فعالیت دارند.
گروه دوم: مشاغلی هستند که ضرورت فعالیت کردنشان کمتر از گروه اول است. از بوستان‌ها و مراکز تفریحی، پاساژ‌های سرباز و سربسته گرفته تا مواردی مثل آموزشگاه‌های رانندگی. این گروه از مشاغل که با عنوان گروه ۲ شناخته می‌شوند، تنها مجاز به فعالیت در شهر‌های نارنجی هستند.

گروه سوم: شامل مشاغلی می‌شود که ضرورت کمتری برای فعالیت در شرایط کرونایی دارند. از تالار‌های پذیرایی و استخر‌های سرپوشیده گرفته تا سالن‌های سینما و تئاتر. این گروه فقط مجاز به فعالیت در شهر‌های زرد هستند و اگر شهری قرمز شد، اجازه فعالیت ندارند.

دسته دیگر مشاغلی مثل باغ وحش‌ها و شهر‌های بازی، مراکز تفریحی آبی و گیم‌نت‌ها هستند که تنها مجاز به فعالیت در شهر‌های آبی هستند. این دسته‌بندی به گونه‌ای است که از دسته ۱ تا ۴، به ترتیب از ضرورت مشاغل کاسته می‌شود. یعنی مشاغل گروه یک، مشاغل کاملا ضروری و مشاغل گروه ۴ مشاغلی هستند که چندان ضرورتی به فعالیت آن‌ها در شرایط کرونایی وجود ندارد.

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار