به گزارش راهبرد معاصر، لایحه رتبه بندی معلمان در مجلس شورای اسلامی روز سه شنبه ۲۷ مهرماه بررسی خواهد شد. لایحهای که هنوز ابهام و سوالاتی زیادی را برای معلمان، نمایندگان مجلس و دولتیها به وجود آورده است. یکی از این سوالات افراد مشمول رتبه بندی معلمان و اینکه آیا فرهنگیان بازنشسته هم مشمول رتبه بندی معلمان میشوند؟ یا نه. طرح رتبه بندی معلمان موافقان زیادی و البته مخالفانی نیز دارد. روز گذشته در مجلس شورای اسلامی مشخص نبودن منبع تامین اعتبار بودجه رتبه بندی و مبنای رتبه بندی معلمان به یک بحث چالشی تبدیل شد. این طرح در پیچ و خم مسیری است که گاه معلمان و فرهنگیان را خوشحال و گاه ناامید می کند.
بازنشسته ها مشمول رتبه بندی معلمان می شوند؟
علیرضا منادی سفیدان رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: امروز بعد از سالها تلاش اولویت بررسی طرح رتبه بندی معلمان و در صحن قرار گرفتن آن رای آورد. ده سال است که لایحه رتبه بندی معلمان در اسنادی مثل سند تحول آموزش و پرورش پیش بینی شده، ولی تاکنون اجرایی نشده است.
رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: یکی از افتخارات مجلس و کمیسیون آموزش این است که توانست با همکاری دولت قبل این لایحه را دولت به مجلس تقدیم کند و کمیسیون ۳ شیفته این طرح را بررسی کرد.
منادی با بیان اینکه این لایحه در کمیسیون بررسی شد و تغییراتی در لایحه دولت داده شد، خاطر نشان کرد: دولت در لایحه خود کارمندان را در نظر نگرفته بود و طرح کلا ۵۰۳ هزار نفر را شامل میشد. کمیسیون این مسئله را تغییر داد و بر این اساس معلمی که مامور به کار در بخش اداری هست نیز مشمول رتبه بندی میشود؛ زیرا این افراد هم معلم محسوب میشوند.
وی افزود: همچنین رتبه بندی را شامل بازنشستهها نیز کردیم و افرادی که شهریور ماه امسال یعنی ۱۴۰۰ بازنشسته شوند نیز مشمول بازنشستگی میشوند. در صورت تصویب نهایی گزارش کمیسیون آموزش درباره رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس، معلمان ۸۰ درصد هم تراز خود در وزارت علوم حقوق دریافت میکنند و این رتبهبندیها بر اساس شایستگی معلمان خواهد بود.
این نماینده مجلس افزود: در این لایحه معلمان در ۵ گروه؛ معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه بندی میشوند. معلمان در هر رتبه به ازای ارتقا رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵ و ۱۰ درصد به حقوق، مزایا و فوق العادههای مستمرشان افزوده میشود. اگر معلمی از رتبه معلم پایه به معلم ارشد برسد ۲۵ درصد و اگر از معلم ارشد به معلم خبره برسد ۲۰ درصد افزایش حقوق شامل او خواهد شد. بار مالی لایحه رتبه بندی حداکثر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
وی با بیان اینکه هدفمان از رتبه بندی افزایش جایگاه و شان معلم است و در مرحله بعد معیشت را در نظر گرفته ایم خاطر نشان کرد: برخی فکر میکنند که طرح ما فقط به دنبال افزایش حقوق است. خیر، بلکه هر معلم با رتبهای که دارد حقوق میگیرد. تلاش میکنیم از اول مهر امسال طرح رتبه بندی معلمان اجرا شود.
مخالفت نادران با بررسی لایحه: پوست خربزه است.
اما در جلسه امروز الیاس نادران نماینده مردم تهران در مخالفت با تقاضای بررسی اولویت دار لایحه رتبه بندی معلمان اظهار کرد: «آنچه که امروز به عنوان موضوع خارج از دستور تحت عنوان فوریت مطرح شده است و مجموعهای از اقدامات برای آن باید انجام گیرد، موضوعی است که بار مالی ناشی از آن هم باید پیش بینی شده باشد. زمان بررسی لایحه ۱۴۰۰ دوستان گفتند که تکلیف رتبه بندی روشن است و مبلغی را پیشنهاد دادند و آن مبلغ در بند «و» قرار گرفت و قرار شد معادل آن برنامه داشته باشند.»
اوافزود: "امروز صحبت از بار مالی دهها برابر آن چیزی است که در بند «و» پیش بینی شده است، اگر تکلیف را روشن نکنیم و بار مالی ناشی از آن را مشخص نکنیم و محدوده اختیارات مشخص نباشد نتیجه وعده داده شده همانند سرانجام وضعیت اعضای هیات علمی دانشگاهها خواهد شد. "
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: «در ارتباط با هیات علمی دانشگاهها گفتند برآورد این است که با ۳ هزار میلیارد تومان مشکل حل خواهد شد، اما پس از آن اعلام کردند که کسری این حوزه ۱۰ هزار میلیارد تومان است بنابراین خواهش میکنم امروز که دولت و مجلس همراه هستند برآوردها را برای رتبه بندی معلمان یکسان کنید و ضمن تفاهم و مشخص شدن محدوده تصمیم گیری به موضوع بپردازیم.»
نادران گفت: "این پوست خربزهای است که دولت قبل زیر پای نظام گذاشته است و ما باید تصمیم جامع بگیریم و ابعاد اجتماعی، مالی و آثار تورمی آن را در نظر بگیریم بنابراین دولت لایحه خود را پس گیرد و نسبت به همه آنچه که بار مالی دارد و ضرورت کشور هم است و محدوده آن باید روشن شود، مشترکا تصمیم بگیریم. "
او تاکید کرد که "دولت باید لایحه را پس بگیرد و دولت و مجلس مشترکا تصمیم واحد در کلیات و جزئیات بگیرند. عجله کردنها و کاری که دولت قبل با عجله انجام داد بدون روشن بودن مبانی قانونی نباید دنبال شود چرا که این اقدام موجب میشود پس از این انواع طرح و لوایح با بار مالی در مجلس مطرح شود. "
نادران اظهار کرد: «نتیجه چنین اقداماتی اقتصاد را دچار سراشیبی و سقوط خواهد کرد و جلوی این دومینو را نمیتوان گرفت.».
اما نوروزی نماینده علی آباد کتول به شدت از موضع نادران و مخالفان مطرح شدن لایحه. انتقاد کرد. او تاکید کرد که این نمایندگان از وضعیت فرهنگیان بیاطلاع هستند.
نوروزی نماینده علی آباد: "۱۰ سال است به دنبال تصویب این طرح هستیم. "
او افزود: «در بسیاری از کشورهای دنیا معلم نسبت به پزشک ارجحیت دارد.»
او تاکید کرد: «آیت الله جوادی آملی گفتند باید در آموزش و پرورش انسان و عالم تربیت کنیم. با کدام معلم این کار صورت میگیرد؟»
در ادامه این جدالها مالک شریعتی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۲۵ مهر) در جلسه علنی مجلس و در تذکری با اشاره به بررسی تقاضای اولویتدار بودن لایحه رتبه بندی معلمان اظهار کرد: «نباید با رفتارهای غیرمنطقی و غیرکارشناسی کشور را با دومینوی فروپاشی اقتصادی کشور روبرو کنیم که اگر این کار را کنیم جای تعجب دارد.»
شریعتی تأکید کرد: "ما با رتبه بندی معلمان مخالف نیستیم این در حالی است که پدر و مادر و برادرانم فرهنگی هستند و در خانوادهای فرهنگی زیستهام و با گوشت و پوست خود مشکلات آنها را درک میکنم، ولی باید منابع اجرای رتبه بندی تامین شود. "
نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: «نباید مانند موضوع یارانهها در دولت احمدینژاد به موضوع رتبه بندی معلمان بنگریم چراکه در آن زمان ۴۵ هزار تومان به جیب مردم ریختند، اما ۴۵۰ هزار تومان از جیب آنها برداشت کردند.»
علی پورامینی، فعال دانشجویی و معاون گفتمانسازی و مطالبهگری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان، اظهارکرد: رتبهبندی با تمام ایراداتی که دارد یک قدم رو به جلو در آموزش و پرورش است البته اگر به صورت تخصصی دنبال شود.
وی اضافه کرد: رتبهبندی یک نظام شایسته سالاری را بر آموزش و پرورش دنبال میکند یعنی پرداخت حقوق براساس شایستگی که خود به خود سایر اهداف مانند ارتقاء سطح علمی و مسائل معیشتی آنان زیرمجموعه این امر خواهد شد.
پورامینی تصریح کرد: اگر معلم به دنبال افرایش امتیاز برود خود به خود در دورههای باز آموزی شرکت کرده و پژوهشهای او افزایش مییابد که اساسیترین هدف رتبهبندی ارتقاء سطح کیفی عملکرد معلمان است، امید است با بررسی بیشتر این امر تحقق یابد.
معاون گفتمانسازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان، اظهارکرد: اشکالی که به طرح رتبهبندی معلمان وارد است این است که جنبه مادی زندگی معلمان را در اولویت قرار داده است در حالی که این تمام طرح نیست؛ طرح نیازمند یک زیرساخت اساسی برای جنبه غیرمادی زندگی معلمان است که تاثیر این مهم بر افزایش انگیزه معلم بیشتر از بُعد مادی است.
وی خاطرنشان کرد: انتظارات از مجلس این است به صورت تخصصی روی طرح کار کند اما نیازمند استفاده از نخبگان و کارشناسان آموزش و پرورش است که تا حدودی هم انجام شده است اما نخبگان گلایه دارند و به لایحه مجلس ایراداتی وارد کردند لذا نیازمند اقدام اساسی است؛ در تمام کشور نگاه درستی به آموزش و پرورش نیست و باید به شکل اساسی اصلاح شود.
پوریا حشمتی، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان در ادامه میزگرد، اظهارکرد: متاسفانه در جامعه عدهای به دنبال این هستند که این مطالبه به حق معلمان را از راه اصلی منحرف کنند، این امر با بیان افزایش حقوق برای معلمان مطرح میشود تا به حاشیه برود.
وی با بیان اینکه در لایحهای که در مورد رتبهبندی معلمان به مجلس رفته، نخستین نگاه توسط حتی نمایندگان مجلس، افزایش حقوق است اما یکی از اهداف رتبهبندی معلمان کیفیسازی است، افزود: موضوع کیفیت معلمان است و بهترین راهکار در سند تحول بنیادین بیان شده است.
حشمتی تصریح کرد: نگاه به دانشگاه فرهنگیان در کیفیسازی معلمان کجاست؟ این نگاه در لایحه مجلس مورد کم توجهی واقع شده است، همچنین در این لایحه نگاه به معلمان ابتدایی است اما قرار است به چه صورت رتبهبندی شوند؟
وی تاکید کرد: یک نگاه جامع و کامل در زمینه ارزش یابی معلمان وجود ندارد، متاسفانه در این لایحه مشخص نیست در این زمینه چه مدنظر است و تنها به تجربه و مدرک تحصیلی پرداخته شده است که همین امر در تقسیم حقوق معلمان یک ناعدالتی ایجاد میکند، شاید یک معلم با ۱۰ سال سابقه کار شایستگی کمتری از فردی که تجربه کمتری را دارد، داشته باشد.
حشمتی اظهار کرد: منابع مورد نیاز برای این مهم در لایحه مشخص نشده است، آیا ۸۰ درصد حقوق یک هیات علمی دانشگاه به معلمان اختصاص داده خواهد شد؟ البته این کلیات لایحه است که بعد در شورایعالی آموزش و پرورش مورد بحث قرار میگیرد اما کلیات لایحه هم ایراداتی دارد؛ طرح معیشتی در رتبهبندی معلمان موجب افزایش حقوق است که قطعا انگیزه معلمان را بالا میبرد.