ضرورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه-راهبرد معاصر
ترجمه گزارش «ریسپانسیبل استیت کرفت»؛

ضرورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه

نگه داشتن سربازان آمریکایی که جان آنها در معرض خطر است و حضور آنها غیرضروری می باشد، خلاف وجدان است. نتیجه چنین اقدامی تشدید تنش‌، افزایش احتمال وقوع یک جنگ بیهوده با ایران و وادار ساختن شبه‌نظامیان وابسته به ایران به انتقام بیشتر از آمریکایی‌ها خواهد بود.
دانیل.ال.دیویس؛ ژنرال سابق ارتش ایالات متحده آمریکا
تاریخ انتشار: يکشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - 31 October 2021

ضرورت خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ هفته گذشته نیروهای آمریکایی فعال در سوریه توسط پهپادهای مسلح مورد حمله قرار گرفتند که گفته می شود توسط شبه نظامیان مورد حمایت ایران انجام شده است. روز سه شنبه به نقل از شبکه خبری الجزیره، مقامات ارشد دولت بایدن تأکید کردند که رئیس‌جمهور قصد ندارد نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند. این اشتباهی است که دیر یا زود ممکن است منجر به جان باختن بیشتر نیروهای آمریکایی شود. پرزیدنت بایدن باید فورا تمام نیروهای خود را از سوریه خارج کند.

 

تعداد زیادی از نخبگان سیاست خارجی ایالات متحده که  به ایده نگه داشتن تعداد زیادی از نیروهای امریکایی مستقر در عملیات جنگی در سراسر جهان معتاد شده‌اند، برای سال‌های متمادی، به شدت، با هرگونه توجه به خروج نیروها از هر نبرد، در هر زمان و مکان مبارزه کرده اند. به جز پایان دادن به جنگ در افغانستان در ماه اوت گذشته، آنها موفق شده اند هرگونه تلاش برای عقب نشینی و خروج نیروهای نظامی آمریکا را از مناطق نبرد خنثی کنند. مقاومت برای پایان دادن به عملیات رزمی ما در سوریه تنها آخرین نمونه است.

 

در سال ۲۰۱۴م. باراک اوباما، رئیس جمهور وقت طرحی را برای پایان دادن به جنگ افغانستان و خروج تمام نیروهای آمریکایی تا پایان سال 2016 اعلام کرد و گفت: « اکنون زمان ان رسیده است که بیش از یک دهه از این موضوع بگذریم. در این مدت بسیاری از سیاست خارجی ما بر جنگ در افغانستان و عراق متمرکز بوده است.» اوباما همچنین خاطرنشان کرد که آمریکایی‌ها آموخته‌اند که پایان دادن به جنگ‌ها دشوارتر از شروع آن است. در اکتبر ۲۰۱۵، اوباما به قول خود برای پایان دادن حضور نیروهای نظامی آمریکا عمل نکرد و به جای ایستادگی ، تسلیم فشار نخبگان سیاست خارجی شد که همین امر باعث شد در سال ۲۰۱۶م نزدیک ۷۷ آمریکایی در طی عملیات رزمی کشته شوند. اگر اوباما در برابر فشار سیاسی مقاومت می کرد و کار درست را انجام می داد، از همه این تلفات جلوگیری می شد.

 

 ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود سه بار اعلام کرد که نیروهایش را از سوریه خارج می کند و دو بار تلاش کرد تا جنگ در افغانستان را به طور کامل پایان دهد. در همه موارد، ترامپ با مخالفت شدید اعضای ارشد کابینه و دستگاه امنیت ملی خود مواجه شد و زمانی که او از سمت خود کنار رفت، هیچ یک از ماموریت ها به پایان نرسیده بود. از آنجایی که ترامپ تمایلی به مقاومت در برابر فشار نهادی نداشت و از پایان دادن به استقرار نیروهای سوریه یا جنگ افغانستان خودداری کرد، تعدادی از نیروهای آمریکایی در هر دو کشور به طور غیرضروری کشته و زخمی شدند.

 

حمله شبه نظامیان تحت حمایت ایران به پایگاه آمریکایی در تنف سوریه تلفات جانی در پی نداشت. در نتیجه «حمله پیچیده، هماهنگ و عمدی»، مطمئناً بایدن تحت فشار قرار گیرد تا با نیروی مرگبار علیه اعضای شبه‌نظامی متخلف تلافی کند. روز دوشنبه در پنتاگون، جان کربی، سخنگوی مطبوعاتی، گفت که «درباره مسائل اطلاعاتی صحبت نمی‌کند»، اما سپس افزود که «اگر قرار است پاسخی داده شود، در زمان، مکان و شیوه‌ای خواهد بود که ما انتخاب می‌کنیم.» این مسئله نشان می دهد که پنتاگون فعالانه چنین گزینه هایی را بررسی می کند. رئیس جمهور ماه هاست که تحت فشار بوده است تا با نیروی مرگبار به چنین حملاتی پاسخ دهد. بایدن در فوریه 2021 پس از شلیک موشک به پرسنل آمریکایی در اربیل عراق، حملات هوایی علیه اهدافی در شرق سوریه را تایید کرد. قبل از اینکه یکی دیگر از نیروهای آمریکایی جان خود را بیهوده از دست بدهد، زمان پایان دادن به این ماموریت غیر ضروری فرا رسیده است.

 

در سال 2015 م. دولت اوباما، نیروهای آمریکایی را به سوریه فرستاد تا به نیروهای دموکراتیک سوریه برای بازپس گیری اراضی از داعش کمک کنند. دولت اسلامی ( داعش) که در محدوده عراق و سوریه فعالیت می کند هرگز تهدیدی برای امنیت ایالات متحده نبوده و اوباما هرگز نباید نیروهایی را برای نبرد به نفع دولت عراق در بغداد و نیروهای دموکراتیک سوریه می فرستاد. داعش یک تهدید مستقیم برای عراق، سوریه و نیروهای دموکراتیک سوریه بود و بار شکست داعش باید کاملاً بر دوش آنها بود. اما حتی اگر کسی بر این باور باشد که ما باید در سوریه و عراق می جنگیدیم تا داعش را از تصرفات سرزمینی خود محروم کنیم، این ماموریت بیش از دو سال پیش به طور کامل انجام شد.

 

 از آن زمان تاکنون، دلیل معتبری برای حفظ عملیات رزمی فعال در هر دو کشور وجود نداشته است. بقایای داعش در آن مکان‌های محصور در خشکی هیچ تهدیدی برای ایالات متحده ایجاد نمی‌کند که ظرفیت استاندارد جهانی ضدتروریسم ما نتواند از عهده آن برآید. چند صد نیروی رزمی در سوریه نمی توانند به امنیت ملی ایالات متحده کمک نمی‌کنند. نگه داشتن سربازان آمریکایی که جان آن ها در معرض خطر است و حضور آن ها غیرضروری می باشد، خلاف وجدان است. نتیجه چنین اقدامی جز تشدید تنش‌، افزایش احتمال وقوع یک جنگ بیهوده با ایران و وادار ساختن  شبه‌نظامیان وابسته به ایران به انتقام بیشتر از آمریکایی‌ها خواهد بود. زمان آن فرا رسیده است که رئیس جمهور نیروهای ما را خارج کند و به خطرات غیرضروری برای سربازان ما پایان دهد.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

شکست تاریخی محافظه‌کاران انگلیس

«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

حماسه آفرینی مردم در انتخابات با لبیک به ندای رهبر انقلاب