به گزارش راهبرد معاصر بنا بر اعلام منادی رئیس کمیسیون آموزش دولت و مجلس با بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی رتبه بندی معلمان برای ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۰ موافقت کرده است. همچنین به گفته وی رتبه بندی فرهنگیان هر زمان که به تصویب برسد، از تاریخ 31 شهریور ماه 1400 برای معلمان اعمال خواهد شد. حالا اسماعیل جعفری یکی از نمایندگان معلمان چند نکته درباره بودجه ۲۵ هزار میلیارد تومانی رتبه بندی معلمان اعلام کرده است که در ادامه می خوانید.
این بودجه صرفا برای افزایش مبلغ در احکام کارگزینی است یا حق بیمه نیز در آن آورده شده است؟
دولت در محاسبه بودجه مورد نیاز برای طرح های افزایش حقوق، مبلغ اضافه شده در حکم و مبلغی که دولت باید بابت حق بیمه پرداخت کند و سایر موارد را با هم محاسبه می کند و کل بودجه را تخصیص می دهد.
برای مثال معلمی که تحت بیمه تامین اجتماعی است ۷ درصد خودش حق بیمه می دهد و ۲۰ درصد کارفرما (آ.پ) باید پرداخت کند.
این درصد ها در بیمه صندوق بازنشستگی سهم معلم ۹ درصد و سهم کارفرما ۱۳/۵ درصد است.
بطور میانگین حق بیمه کارفرما حدود ۱۷ درصد است.
حال مشخص نیست این عدد ۲۵ هزار میلیارد تومانی اگر برای شش ماه باشد جدا از حق بیمه است یا باید بودجه مورد نیاز برای حق بیمه (میانگین حدود ۱۷ درصد) را از آن کسر کرد؟
در کنار آن هر چقدر افزایش حقوق داشته باشیم ۷ درصد آن بابت حق بیمه از ما کسر میشود و مبلغی هم بابت مالیات کسر می شود.
اگر این بودجه برای شش ماه باشد یعنی برای یک سال ۵۰ هزار میلیارد تومانی است.
بودجه کل سالانه آ.پ حدود ۱۰۰ همت است.
اگر ۵۰ هزار میلیارد تومانی برای یکسال در نظر گرفته باشند به نسبت بودجه کل سالانه وزارت آ.پ میانگین افزایش حقوق در رتبه بندی ۵۰ درصد خواهد بود.
که برای رتبه های مختلف برای مثال ۳۰ تا ۷۰ درصد خواهد بود که همان لایحه قبلی است.
اگر بودجه کامل نباشد و قرار باشد حق بیمه از آن کسر شود احتمالا یا درصد ها کاهش می یابد یا بندهایی که قرار است ضریب بخورد را محدود می کنند.
بطور خلاصه ممکن است بعد از اجرای رتبه بندی مبلغ افزایش یافته در احکام با محاسبات فعلی که همکاران انجام می دهند اختلاف زیادی داشته باشد.
هر چند جواب آقای منادی به همکارمان بابت بودجه نیز قابل تامل است.
ماده ۴ حذف شده است. (رتبه معلمان بدو خدمت با مدرک کارشناسی و بالاتر، آموزشیار معلم تعیین می شود.)
متن زیر اضافه شده است:
فرایند رتبه بندی حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ و برای کلیه معلمان که در استخدام آموزش و پرورش هستند براساس امتیازات لازم در نظام رتبه بندی معلمان انجام می شود.
همچنین گفته شده برای معلمانی که بعد از اجرای رتبه بندی جذب می شوند نیز تصمیم گرفته می شود.
تغییر در بقیه ماده ها در جلسه کمیسیون در روز سه شنبه بررسی خواهد شد و احتمالا ماده ۷ همانند لایحه قلبی و طبق متنی که در نکته دوم نوشته شده است باشد. و تنها تفاوت آن اضافه کردن درصدی برای اولین رتبه باشد.
نمایندگان محترم باید در جلسه بعدی کمیسیون موارد زیر را در نظر بگیرند.
۱_ خواسته معلمان صرفا" تغییر عنوان رتبه نبوده و همترازی مورد مطالبه است.
۲_ حذف ماده ۸ و توجه به پیشنهادی که قبلا برای این ماده بصورت مستند و مکتوب به کمیسیون ارائه شده است.
رتبه یک: داشتن حداقل دو سال سابقه کار، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمن خدمت، کسب حداقل ۷۵ درصد امتیازات حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی در دو سال گذشته و ۶۰ درصد شاخص صلاحیتهای معلمی؛
رتبه دو: ۶ سال سابقه کار، 4 سال توقف در رتبه یک،۱۸۰ ساعت دوره آموزشی ضمنخدمت، ۸۰ درصد امتیاز حاصل از محاسبه میانگین ارزیابی علمکرد و ۶۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیتهای عمومی.
رتبه سه: ۱۲ سال سابقه کار، ۳ سال توقف در رتبه دو، ۱۵۰ ساعت دوره آموزشی و ۷۰ درصد امتیاز شاخص صلاحیتهای معلمی.
رتبه چهار: ۱۸ سال سابقه کار، ۴ سال توقف در رتبه سه، ۱۲۰ ساعت دوره آموزشی ضمنخدمت و ۷۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیتهای معلمی،
رتبه پنج: حداقل ۲۴ سال سابقه، ۴ سال توقف در رتبه ۴، ۱۰۰ ساعت دوره آموزشی و ۸۵ درصد امتیاز شاخص صلاحیتهای عمومی و حرفهای.
یکی از شرایط ارتقا رتبه که باعث افزایش حقوق می شود داشتن ساعات ضمنخدمت و سابقه کار است.
حجت الاسلام «محمد باقری بناب» در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، در تذکری گفت: در روزهای گذشته فهرستی مبنی بر مخالفت ۱۱۷ نفر از نمایندگان با لایحه رتبهبندی معلمان در فضای مجازی منتشر شده است. در حالی که همه میدانند تمام نمایندگان مجلس با رتبهبندی معلمان موافق بوده و در این زمینه با جدیت گام برداشتهاند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از رقبای سیاسی به فاصله ۲ سال تا انتخابات با انتشار این فهرست در فضای مجازی، فضا را متشنج کردهاند. انتظار میرود هیات رییسه مجلس شورای اسلامی از جایگاه مجلس دفاع کرده و اعلام کند که این فهرست مورد تایید مجلس نیست.
«محمدباقر قالیباف» رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این عضو کمیسیون اقتصادی گفت: انصافا همکاران ما در مجلس برای رتبهبندی معلمان اتفاق نظر واحد داشتهاند و از معدود مواردی بود که یک لایحه بالای ۲۰۰ رای داشته، که این موضوع در سابقه مجلس کمنظیر بوده است.
وی خاطرنشان کرد: رتبهبندی معلمان در اولویت مجلس شورای اسلامی است و این نوع شایعهها کذب محض و اطلاعات غلط است.
احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره لایحه رتبهبندی معلمان اظهار کرد: عمده نگرانی مربوط به مسائل مالی بود همچنین این لایحه برای برخی اصلاحات مجدد به کمیسیون آموزش مجلس بازگشت.
وی افزود: یکی از دغدغههای مجلس به سامان رساندن لایحه رتبهبندی معلمان است. تمام تلاشمان این است رتبهبندی امسال اجرایی شود که با تعمیق منابع مالی مورد نیاز این کار شدنی است و 700 هزار نفر از فرهنگیان باید رتبه بندی شوند. وزارت آموزش و پرورش پس از ابلاغ قانون باید روند عملیاتی رتبهبندی را سریع انجام دهد، امیدواریم با تعیین تکلیف وزیر آموزش و پرورش بتوان سریعتر کار را انجام داد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی از جنبههای رتبهبندی معلمان، بُعد مادی است اما مهمترین مسئله بُعد معنوی و ارتقای جایگاه فرهنگیان است، مقام معلم را آنگونه که باید در نظر نگرفتیم در حالی که زیرساختهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه به دست آنهاست. از نظر ما نقش معلمان بسیار اساسیتر از اساتید دانشگاه است در حالی که همسانسازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت را در بودجه قبول کردند، در رتبهبندی فرهنگیان نیز یکی از ابعاد مسائل مالی و جنبههای دیگر ارزشگذاری به جایگاه معلمان است.
فلاحی بیان کرد: رتبهبندی تلاش میکند هر فردی را به میزان شایستگیهایش در نظر بگیرد و هدف اصلی آن صرفاً مادی نیست بلکه کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه معلمان اهداف اصلی است.
بر اساس این گزارش، از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که رقم 25 هزار میلیارد تومان برای اجرای این مهم در سال 1400 تأمین اعتبار میشود تا بر اساس این مبلغ بتوان گام نخست را در سال 1400 برداشت.
همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه عصر (یکشنبه 9 آبان ماه) به اصلاح مواد 4 به بعد لایحه رتبهبندی معلمان وارد شد و 3 ماده از این لایحه را مورد بررسی کارشناسی قرار داد. بر این اساس ماده 4 لایحه رتبهبندی که براساس آن معلمان در بدو ورود لزوماً «آموزشیار معلم» تعیین می شدند، حذف شد.
ماده 5 این لایحه نیز با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید. در این ماده فرآیند رتبهبندی برای تمام معلمان در استخدام آموزش و پرورش تعیین میشود و براساس آن دولت مکلف است آییننامه اجرایی این قانون را تا پایان سال 1400 تدوین کند.
مهدی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس در تشریح نشست امروز (سه شنبه 11 آبان ) این کمیسیون با اشاره به بررسی لایحه رتبه بندی معلمان اظهار داشت: مواد 6 و 7 این لایحه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه ماده 6 این لایحه با اعمال تغییراتی به تصویب رسید، افزود: بررسیها در ماده 7 به درازا کشید به طوری که پیشنهادات در این ماده زیاد بود و اعضای کمیسیون نقطه نظرات مختلفی را برای اعمال در این ماده مطرح کردند به همین دلیل بررسی نهایی در خصوص این ماده و تصویب آن به جلسه بعد موکول شد.
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس تصریح کرد: ماده 7 این لایحه درباره رتبهها، درصدها و فوقالعاده شغل معلمان بود که با توجه به اینکه وقت جلسه کفایت اتمام رسیدگی به پیشنهادات را نمیداد، ادامه بررسی آن با درخواست اعضا به جلسه بعدی کمیسیون موکول شد.
اسماعیلی گفت: امیدواریم با جمعبندی پیشنهادات در خصوص ماده 7 لایحه رتبه بندی معلمان بتوانیم این ماده را هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.
احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره لایحه رتبهبندی معلمان اظهار کرد: عمده نگرانی مربوط به مسائل مالی بود همچنین این لایحه برای برخی اصلاحات مجدد به کمیسیون آموزش مجلس بازگشت.
وی افزود: یکی از دغدغههای مجلس به سامان رساندن لایحه رتبهبندی معلمان است. تمام تلاشمان این است رتبهبندی امسال اجرایی شود که با تعمیق منابع مالی مورد نیاز این کار شدنی است و ۷۰۰ هزار نفر از فرهنگیان باید رتبه بندی شوند. وزارت آموزش و پرورش پس از ابلاغ قانون باید روند عملیاتی رتبهبندی را سریع انجام دهد، امیدواریم با تعیین تکلیف وزیر آموزش و پرورش بتوان سریعتر کار را انجام داد.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: یکی از جنبههای رتبهبندی معلمان، بُعد مادی است اما مهمترین مسئله بُعد معنوی و ارتقای جایگاه فرهنگیان است، مقام معلم را آنگونه که باید در نظر نگرفتیم در حالی که زیرساختهای فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جامعه به دست آنهاست. از نظر ما نقش معلمان بسیار اساسیتر از اساتید دانشگاه است در حالی که همسانسازی حقوق اعضای هیئت علمی وزارت علوم با وزارت بهداشت را در بودجه قبول کردند، در رتبهبندی فرهنگیان نیز یکی از ابعاد مسائل مالی و جنبههای دیگر ارزشگذاری به جایگاه معلمان است.
فلاحی بیان کرد: رتبهبندی تلاش میکند هر فردی را به میزان شایستگیهایش در نظر بگیرد و هدف اصلی آن صرفاً مادی نیست بلکه کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت و ارتقای جایگاه معلمان اهداف اصلی است.
بر اساس این گزارش، از سوی رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام شد که رقم ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای این مهم در سال ۱۴۰۰ تأمین اعتبار میشود تا بر اساس این مبلغ بتوان گام نخست را در سال ۱۴۰۰ برداشت.
همچنین کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در جلسه عصر (یکشنبه ۹ آبان ماه) به اصلاح مواد ۴ به بعد لایحه رتبهبندی معلمان وارد شد و ۳ ماده از این لایحه را مورد بررسی کارشناسی قرار داد. بر این اساس ماده ۴ لایحه رتبهبندی که براساس آن معلمان در بدو ورود لزوماً «آموزشیار معلم» تعیین می شدند، حذف شد.
ماده ۵ این لایحه نیز با اعمال اصلاحاتی به تصویب رسید. در این ماده فرآیند رتبهبندی برای تمام معلمان در استخدام آموزش و پرورش تعیین میشود و براساس آن دولت مکلف است آییننامه اجرایی این قانون را تا پایان سال ۱۴۰۰ تدوین کند.