نظر نماینده مجلس درباره برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان-راهبرد معاصر
رکورد پرجمعیت‌ترین خانواده جهان؛ مردی ۱۰۲ بار پدر و ۵۷۸ بار پدربزرگ شد وزیر بهداشت: سال ۲۰۲۵ را سال صلح برای کارکنان سلامت اعلام کنیم هشدار افزایش آلودگی هوا در تهران آخرین خبر‌ها از رفع فیلتر سکو‌های خارجی و ارتقای کیفیت اینترنت حکم اعدام برای محیط‌بان کرمانی صادر شد / آخرین تلاش‌ها برای جلب رضایت شاکی توضیح وزارت علوم درباره تاخیر در اعلام فراخوان جذب هیئت علمی سال ۱۴۰۳ اسامی محصولات آرایشی غیرمجاز اعلام شد مدیرکل دفتر حیات وحش: پلنگ دماوند ماندنی نیست ۶۰ درصد طلاق‌های این استان مربوط به کودک همسری است هواشناسی ایران۱۴۰۳/۱۰/۱۴؛ افزایش آلودگی هوا در کلانشهر‌ها دستگیری عوامل سقط جنین در کرج تأیید سه زمین برای آرامستان‌های جدید تهران/ احتمال دفن اموات از سال آینده در آرامستان «بی بی مریم» ادامه بارش برف و باران در برخی از مناطق کشور/ افزایش نسبی دما در هفته پیش‌رو عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در دروس ریاضی، علوم و سواد خواندن با افت همراه است تهران ۲ درجه سردتر می‌شود | هشدار نارنجی برای ۴ استان

نظر نماینده مجلس درباره برنامه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای رتبه بندی معلمان

نایب‌رئیس فراکسیون نیرو‌های انقلاب اسلامی مجلس گفت: توجه به رتبه بندی معلمان، تقویت جنبه پرورشی این وزارتخانه، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اهم برنامه‌های گزینه جدید دولت برای وزارت آموزش و پرورش است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۵ - ۰۴ آذر ۱۴۰۰ - 2021 November 25
کد خبر: ۱۱۱۱۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی درباره برنامه‌های «یوسف نوری» گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت آموزش و پرورش، اظهار کرد: با توجه به عدم رأی‌آوری دو گزینه‌های پیشنهادی قبلی دولت برای وزارت آموزش و پرورش، تطبیق برنامه آقای نوری با نفرات قبلی امکان‌پذیر است. برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش با سند تحول و اسناد بالادستی همخوانی دارد و سابقه مدیریتی مطلوبی در کارنامه عملکردی وی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس معتقدند که وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش باید سوابق درون‌سازمانی داشته باشد، افزود: آقای نوری سال‌ها در مجموعه آموزش و پرورش خدمت کرده است و نمایندگان مجلس هم به این موضوع اذعان دارند.

نایب‌رئیس فراکسیون نیرو‌های انقلاب اسلامی مجلس گفت: وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش از مشکلات این وزارتخانه شناخت خوبی دارد و امیدوارم برنامه‌های عملیاتی وی، راهگشای مشکلات باشد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: توجه به رتبه بندی معلمان، تقویت جنبه پرورشی این وزارتخانه، اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اهم برنامه‌های وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم است.

بر اساس این گزارش، در بخش‌هایی از برنامه‌های وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش برای مدیریت این وزارتخانه در دولت سیزدهم آمده است:
رویکرد‌های آموزش و پرورش دولت مردمی ایران قوی

۱. ارتقای امر حاکمیتی آموزش و پرورش در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران

٢. دستیابی به عدالت تربیتی

٣. مدرسه محوری و استقرار مدرسه صالح

۴. خروج از نظام برنامه درسی تک‌ساحتی و تربیت مبتنی بر ساحت‌های شش‌گانه تربیت

۵. ارتقای شأن و جایگاه معلم
نشانگر‌های وضعیت مطلوب

۱. ارتقای عدالت تربیتی و افزایش دسترسی افراد جامعه به خدمات آموزش و پرورش رایگان و با کیفیت

۲. آماده‌سازی همه ساحتی کودکان و نوجوانان برای زندگی طیبه فردی، خانوادگی و اجتماعی

٣. افزایش مشارکت اجتماعی-تربیتی اولیا، معلمان، نهاد‌های دولتی و عمومی، مردمی و غیردولتی برای بهسازی آموزشی و پرورشی

۴. ارتقای فزاینده موقعیت آموزشی و تربیتی در منطقه، جهان اسلام و جهان
توصیف وضعیت موجود

۱. ضعف دسترسی به آموزش رایگان و با کیفیت

۲. بازماندگی از تحصیل ۱۷ درصد از افراد مشمول دوره متوسطه دوم

۳. عدم دسترسی ۱.۲ میلیون دانش‌آموز به خدمات آموزش و پرورش مجازی در دوره کرونا

۴. تحصیل بیش از ۱۴ درصد از دانش‌آموزان کشور در مدارس غیردولتی شهریه‌ای

۵. پایین بودن میانگین معدل آزمون‌های نهایی دوره متوسطه دوم (متوسطه نظری: ۱۲.۵؛ متوسطه فنی و حرفه‌ای ۷.۴۵)

۶. نیاز شدید ۳۰ درصد از دانش آموزان به توانمندسازی مرتبط با آسیب‌های اجتماعی

۷. تقلیل مشارکت و ضعف مشارکت‌پذیری

۸. سهم ۴ درصدی مدارس هیئت‌امنایی

۹. سهم ۳۰ درصدی خیرین در تعهدات مدرسه‌سازی وزارت آموزش و پرورش

۱۰. رتبه پایین ایران در آزمون‌های بین‌المللی دانش‌آموزی (از جمله رتبه ۴۸ از ۵۸ کشور شرکت‌کننده در آزمون علوم پایه چهارم و رتبه ۵۰ از ۵۹ کشور شرکت‌کننده در آزمون ریاضی هشتم در تیمز - ۲۰۱۹؛)

۱۱. چالش نیروی انسانی (کسری، مازاد، ورودی و فرایند انتخاب معلمین، میانگین دریافتی معلمین)
چرخش‌های تحول‌آفرین

۱. از تضمین صرف دسترسی به خدمات آموزشی به تضمین آموزش و پرورش باکیفیت برای همه؛

۲. از آموزش متکی بر انباشت اطلاعات به تقویت آموزش‌های مهارتی و کاربردی در همه ساحت‌های تربیتی؛

٣. از تصمیم‌گیری متمرکز دولتی به افزایش تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری اجتماعی و مردمی؛

۴. از یکسان‌نگری مدیریتی - آموزشی به تنوع و نوآوری در الگو‌های مدیریتی و برنامه‌های آموزشی و پرورشی؛

۵. از مشارکت صرفاً مالی خانواده‌ها به مشارکت چندوجهی اجتماعی - تربیتی خانواده‌ها، مردم و نهاد‌های دولتی و عمومی و غیردولتی؛

۶. از مدرسه انتفاعی به مدرسه غیرانتفاعی؛

۷. از شأن اجرایی مدیر و معلم به مشارکت‌جویی فعال فرهنگی تربیتی.

منبع: آنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۴
0
0
همه این کارها را با بودجه هشت درصدی میخواد انجام بده
شعارهای پوپولیستی
آخرین اخبار