شروط ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای-راهبرد معاصر
احمدسالک، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

شروط ایران برای به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته‌ای

احمدسالک، کارشناس‌مسائل‌سیاسی با اشاره به مواضع ایران در مذاکرات هسته‌ای، گفت: این حق ملت ایران است که مطالبه‌گری کند و شروط خود را تعیین نماید، ما در موضع خود ثابت قدم بوده و هیچگاه نفر اولی نبودیم که به تعهدات بین‌المللی پشت‌پا بزنیم. کسانی که در این موضوع کوتاهی‌کردند، باید در برابر ملت ما پاسخگو باشند و خواسته‌های به حق‌ومنافع از دست رفته ایران که طی سال‌های گذشته به اشکال مختلف دچار خسارت شده را جبران کنند.
احمد سالک؛ نماینده اسبق مجلس
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۲ - ۲۵ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 16
کد خبر: ۱۱۳۳۷۰

آیا ایران از شروط خود در مذاکرات‌هسته‌ای عدول خواهد کرد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، یکی از موضوعاتی که در دولت آیت‌الله رئیسی در موضوع برجام مطرح می‌شود این است که آیا رویکرد دولت آیت‌الله رئیسی در بحث مذاکرات برجامی با آمریکا و اروپا همان رویکرد دولت آقای روحانی است؟ مهمترین مباحث مدنظر جمهوری اسلامی ایران در این موضوع چیست ؟ توافق حاصله بر چه مبنایی باشد که منافع جمهوری اسلامی ایران در آن لحاظ شده باشد. حجت الاسلام و المسلمین احمد سالک کارشناس سیاسی و فرهنگی و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی به این سوالات پاسخ داده است.

 

حجت الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» در خصوص نشست‌های برجامی و آنچه به عنوان مواضع جمهوری اسلامی ایران در این دور از مذاکرات عنوان می‌شود، گفت: از همان روز نخستی که آمریکا از برجام خارج شد تا امروز که دولت سیزدهم مستقر شده است علی‌رغم تلاش‌های دولت قبلی آمریکا و اروپا برای بازگشت ایران به برجام مطابق میل آمریکا ما در برابر هرگونه خواسته غیرمنطقی و نامعقول ایستادگی کردیم چرا که آنچه مورد تفاهم کشورها در موضوع برجام بوده در گذشته به امضاء رسیده و ما در عمل به تعهدات خود کمترین کوتاهی نداشتیم.

 

وی در این باره خاطر نشان کرد: لذا کسانی که در این موضوع از خود کوتاهی‌ نشان دادند یا به واقع اصلا مفاد برجامی که متعلق به آنها بود را عملیاتی نکردند باید در برابر ما پاسخگو باشند و خواسته‌های به حق و منافع از دست رفته ایران طی سال‌های گذشته را به اشکال مختلف جبران کنند. این حق ملت ایران است که مطالبه‌گری کند، چرا که ما در موضع خود ثابت قدم بوده و هیچگاه نفر اولی نبودیم که به تعهدات بین‌المللی پشت پا بزنیم و آن را اجرا نکنیم.

 

حجت الاسلام سالک در ادامه در خصوص مواضع ایران در مذاکرات برجامی توضیح داد: در حال حاضر مواضعی که تیم مذاکراتی دولت آیت‌الله رئیسی دنبال می‌کند همان مواضع قبلی و به حق ماست. مواضعی که رهبر معظم انقلاب به عنوان خط اصلی مذاکرات جمهوری اسلامی ایران مطرح کردند، لذا از مواضعی که چند سال است بر آن تاکید می‌کنیم چون حق ماست هرگز عدول نمی‌کنیم.

 

وی در این‌باره تصریح کرد: اهم مواضعی که تیم مذاکراتی دولت آیت الله رئیسی دنبال می‌کند لغو کلیه تحریم‌ها آن هم به صورت یک جاست. یعنی نباید هیچ گونه توقف تحریم‌ها را به صورت موقتی بپذیریم. چرا که توقف تحریمی برای اقتصاد کشور سم است و دشمن می‌داند با توقف موقتی مطالبات اقتصادی ما پاسخ داده نمی‌شود.

 

این نماینده پیشین مجلس خاطر نشان کرد: علاوه بر لغو تحریم‌ها به صورت یک‌جا دولت آمریکا به دلیل اینکه خود برهم زننده مذاکرات بوده باید به خواسته ما یعنی راستی آزمایی در مذاکرات تن بدهد. به همین دلیل می‌بینیم اینک آمریکا در موضوع برجام نسبت به ما در موضع ضعف است چرا که افکار عمومی حق را به ما می‌دهند به عنوان کشوری که حتی بعد از خروج آمریکا از تحریم‌ها یک سال بر سر پیمان خود باقی ماند.

 

حجت الاسلام سالک در این‌باره خاطر نشان کرد: ضمن اینکه آمریکا و اروپا می‌داند ایران با عضویت و حضور رئیس جمهور ایران در جمع سازمان همکاری اقتصادی شانگهای نگاه اقتصادی ویژه‌ای برای تعاملات بیشتر با کشورهای شرق آسیا دارد. از این رو این موضوع نقطه قوتی برای ما و ضعفی برای دشمنان ما به شمار می‌رود.

 

حجت الاسلام سالک در پایان تاکید کرد: اگر از این منظر بحث را ادامه دهیم و روابط خود را با کشورهای همسایه و منطقه به لحاظ اقتصادی تقویت کنیم به گونه‌ای که آمریکا و اروپا متوجه بی‌اثر شدن تحریم‌ها شوند، ضمن اینکه روی گزینه‌های ارز آوری بدون نفت توجه و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشیم، جمیع این موارد آمریکا را به این موضع می‌رساند که تحریم‌ها کارکردی نداشته، لذا مجبور است خواسته‌های ما را بپذیرد چرا که آمریکا نسبت به ما در موضع ضعف قرار گرفته است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده