به گزارش راهبرد معاصر، در خودروسازی، قطعهسازی و واردات خودرو، اثرپذیری از قیمت ارز مشمول همان قاعده کلی در مورد دیگر کالاها است. خودروساز و قطعهساز برای تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز خود وابسته به واردات هستند، بنابراین مشمول افت و خیز قیمت ارز میشوند.
واردات خودرو هم که طبعا نیاز به ارز دارد و هرگونه افت و خیز در تخصیص ارز و قیمت آن، روی بهای نهایی تاثیر مستقیم دارد. با توجه به این موضوع، در نگاه اول اینگونه به نظر میرسد که حذف ارز ترجیحی نیز بر قیمت خودرو اثر افزایشی خواهد داشت.
این در شرایطی است که بررسی دقیقتر نقش ارز به خصوص از نوع ۴۲۰۰ آن بر تولید، واردات و قیمت خودرو، نشان میدهد احتمالا این تاثیر چندان محسوس نخواهد بود، زیرا دسترسی قطعهسازان، خودروسازان و واردکنندگان به ارز در این سالها نزدیک به صفر بوده است. در این زمینه یک کارشناس خودرو به «دنیای اقتصاد» میگوید که یک مقطع کوتاهی در سال ۹۷ ارز دولتی به این صنعت داده شد و پس از آن با محاسبه مابهالتفاوت تصفیه حساب انجام شد. از آن زمان تاکنون صنعت خودرو با ارز نیمایی فعالیت میکند.
به اینترتیب مشخص است که حداقل از سه سال گذشته (دوران تحریم) قطعهسازان و خودروسازان برای تامین مواد اولیه و قطعات موردنیاز خود، دسترسی به ارز ۴۲۰۰ نداشتهاند و نیاز خود را از بازار آزاد تامین کردهاند.
اتفاقا به همین دلیل است که آنها همواره در این دوران به دنبال افزایش قیمت محصولات خود بودهاند، چون ادعا میکنند هزینه تولیدشان متناسب با رشد قیمت ارز بالا رفته است. هرچند در این سالها داخلیسازی قطعات خودرو رشد کرده، اما خودروسازان همچنان برای تامین بخشی از قطعات موردنیاز خود به واردات وابسته هستند.
این وابستگی از دو جهت است؛ نخست اینکه سرمایهگذاری لازم برای ساخت داخل برخی قطعات انجام نشده، ضمن آنکه پای ضعف تکنولوژی و توان فنی نیز در میان بوده و هست. مساله بعدی نیز این است که اصولا داخلیسازی برخی قطعات نه فقط برای خودروسازی ایران بلکه بسیاری دیگر از شرکتهای خودروساز دنیا صرفه اقتصادی ندارد.
بنابراین تامین این قطعات از مسیر واردات است و ارز نیاز دارد و به همین دلیل، افت و خیز قیمت ارز بر قیمت تمام شده خودرو تاثیر مستقیم میگذارد. حال اگر ارز ترجیحی در اختیار قطعهسازان و خودروسازان برای تامین مواد اولیه و قطعات موردنیازشان قرار بگیرد، طبعا آنها از نوسان ارزی در بازار آزاد در امان میمانند و قیمت محصولاتشان(از ناحیه ارز) دستخوش تغییر نمیشود. این در حالی است که فعالان خودروسازی میگویند مدتهاست به ارز ترجیحی دسترسی ندارند و نیازشان را از بازار آزاد تامین میکنند.
در این مورد، محمدرضا نجفیمنش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعهسازی میگوید: قطعهسازان مدتهاست از ارز ترجیحی محروم هستیم و خودروسازان هم به این ارز دسترسی ندارند.