به گزارش راهبرد معاصر، در اولین روز دی ماه سالجاری قطار کندرو با قطار تندرو در خط ۵ متروی تهران در ایستگاه چیتگر برخورد میکند که موجب مصدومیت ۲۲نفر میشود، این حادثه در ساعت پیک صبحگاهی یعنی ساعت ۷ به بعد رخ داد و خدمات رسانی کل خط ۵ را برای ۲۴ ساعت مختل کرد.
اما حادثه برخورد دو قطار به این جا ختم نمیشود چرا که راهبر قطار کندرو سیستمهای کنترلی خود را بدون اجازه مرکز فرمان قطع کرده بود و در این راستا نیز مرکز فرمان هم اطلاعی از برخورد این قطار با قطار تندرو نداشت؛ این در حالی بود که یک قطار از سمت صادقیه به سمت چیتگر در حال حرکت بود و، چون مرکز فرمان هم خبر از برخورد این دو قطار نداشت تا به این قطار در حال حرکت خبر دهد قطعا این قطارها با هم شاخ به شاخ میشدند و حادثه تلخ تری رقم میخورد، اما در این بین فداکاری یکی از انتظامات خط ۵ مانع از این اتفاق برخورد این قطار با دو قطار دیگر شد مانع از پیچیدهتر شدن این حادثه شد.
این روزها "وحید ایزدی" در شرکت بهره برداری مترو به "ریزعلی خواجوی" معروف است، مردی که با ورود به حریم ریلی و هشدار دستی به راهبر قطار، اجازه برخورد قطار سوم را نداد. هرچند که این فرد میگوید کار نیکش را با خدا معامله کرده است.
وحید ایزدی در مورد جزئیات روز حادثه در اول دی ماه میگوید: دو سال است که در قسمت انتظامات مسیر خط ۵ مترو فعالیت میکنم و مدام گشت داریم تا مبادا سرقت یا خرابکاری در حریم ریلی خط ۵ مترو رخ دهد و کانکسی که در آن مستقر هستیم حوالی ایستگاه چیتگر واقع شده است.
وی با بیان اینکه در روز حادثه برای آخرین بار قبل از تحویل پست، در اطراف حریم ریلی خط ۵ گشت زنی کردم، میگوید: حدفاصل چراغ علائم تا ایستگاه بودم و حدود ۲۰۰ متر تا ایستگاه چیتگر فاصله داشتم که متوجه شدم قطار کندرو در حال خروج از ایستگاه است، خیلی تعجب کردم چراکه میدانستم اولویت حرکت برای قطار تندرویی است که در حال ورود و عبور از ایستگاه بود، اما راهبر قطار کندرو بی توجه به چراغ علامت که برای حرکت تندرو بود، وارد ریل شد.
ایزدی با تاکید بر اینکه خط اصلی برای قطار تندرو باز بود و باید قطار کندرو میایستاد تا قطار دیگر عبور کند، ادامه میدهد: با کمال تعجب دیدم که راهبر قطار کندرو وارد ریل شد و این ورود سبب شد که راهبر قطار تندرو برای اینکه از شدت برخورد بکاهد ترمز شدیدی گرفت، اما نهایتا لوکوموتیوش از ریل خارج شد.
وی میافزاید:، اما نکته اینحا بود که در همان حین قطاری دیگر از سمت صادقیه به سمت کرج در حال حرکت بود که برای عدم برخورد قطار سوم، به میانه ریل رفتم و با فریاد و تکان دادن دست هایم راهبر را متوجه کردم که متوقف شود؛ اما خدا به ما رحم کرد؛ چراکه قطارهای خط ۵ صدای کمی دارند و اگر متوجه آمدن قطار سوم نمیشدم، این سانحه عمیقتر میشد و با توجه به اینکه بخشی از قطار ار ریل خارج شده بود، برخورد قطار سوم با آنها قطعا باعث چپ کردن و حتی حریق قطارها میشد.
ایزدی با تاکید بر اینکه که بعدا متوجه شدم راهبر قطار کندور سیستم ای. تی. پی خود را خاموش کرده بود و مرکز فرمان اطلاعی از تصادف نداشت تا راهبر قطار صادقیه را نیز متوقف کند، ادامه داد: سریعا به مسئولان خط تماس گرفتم و به آنها اطلاع دادیم که دو قطار با یکدیگر برخورد کرده و مسافران درها را باز کردند و وارد حریم ریلی شدند.
وی با تاکید بر اینکه مسافرن ترسیده بودند و درها را از داخل باز کرده و تک به تک از واگنها پایین میپریدند و در حریم ریلی مانده بودند، میگوید: ورود و حضور مسافرها در حریم ریلی به دلیل خطرات ناشی از برق گرفتگی خیلی خطرناک است؛ اما مسافرها ترسیده بودند و میخواستند ببیند چه خبر شده و اصلا حرف گوش نمیدادند، اما بالاخره با حضور نیروهای بیشتر توانستیم مردم را از ایستگاه خارج کنیم.
ایزدی میگوید: خیلی از همکاران به من گفتند که چرا اینکار را کردی و اگر راهبر تو را نمیدید چه میشد؟ چون سرعت قطارها بالای هشتاد کیلومتر است و یا اگر برق میگرفت چه میشد؟ اما من اینکارم را با خدا معامله کردم.
ماجرای ریزعلی متروی تهران
مهدی شایسته اصل مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران نیز با اشاره به زحمات وحید ایزدی و دو راهبر قطارها دیگر میگوید: هر زمانهای یک ریزعلی خواجوی دارد و امروز ما از تکنسین فداکار این زمان، وحید ایزدی که با دغدغه و هوشیاری در هنگام کار از بروز حادثهای دیگر جلوگیری کرد، تقدیر میکنیم؛ چراکه اقدام به موقع یکی از کارکنان پیمانکار در آخرین ساعات کاری باعث نجات جان مسافران زیادی شد. اگر میگوییم اشتباه فردی باعث بروز این مشکل بوده است باید این را هم یادآور شویم که هوشمندی سه نفر (دو راهبر قطارهای دیگر و انتظامات) باعث پیشگیری از مشکل بزرگتری شد.
وی خاطرنشان میکند: ما باید شرایط ایمنی مسافران را همچنان حفظ کنیم چراکه مترو امنترین وسیله حمل و نقل عمومی برای شهروندان میباشد./فرارو