اعلام جرم علیه خودروسازان داخلی پس از فاجعه بهبهان-راهبرد معاصر

اعلام جرم علیه خودروسازان داخلی پس از فاجعه بهبهان

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به دنبال حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواسته برای تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود.
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۹ - ۲۴ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 14
کد خبر: ۱۱۷۶۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز به دنبال حادثه تصادف زنجیره‌ای خودروها در جاده بهبهان ـ اهواز از دادستان خواسته جهت تعقیب خودروسازان داخلی و متولیان استاندارد اعلام جرم عمومی شود.

درخواست کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در پی سخنان سردار سید کمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی کشور مبنی بر بازنشدن ایربگ هیچ کدام از خودروها در تصادف زنجیره‌ای بهبهان مطرح شده است.

در تصادف زنجیره‌ای بیش از ۵۰ خودرو در جاده بهبهان ـ اهواز که صبح روز دوشنبه ۲۰ دی رخ داد، بنابر اعلام روابط عمومی مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز پنج نفر شامل یک زن و چهار مرد کشته و ۴۱ نفر شامل پنج زن و ۳۶ مرد مصدوم شدند.

 

 

کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز در درخواست خود از دادستان برای تعقیب خودروسازان داخلی عنوان کرده است: "خبر تأسف‌بار باز نشدن کیسه هوای خودروهای داخلی در حادثه بهبهان و آمار تلفات ۵۰ کشته و زخمی بار دیگر ضرورت رعایت و نظارت بر استانداردهای ایمنی ناظر بر ارتقای کیفیت و امنیت خودروهای داخلی را تداعی کرد. فعل و ترک فعل تولیدکنندگان از حیث تسبیب اعم از با واسطه و بی‌واسطه، نیازمند کارشناسی است. تمرکز بر اقدامات پیشگیرانه و تعقیبی از حیث جنبه عمومی جرم مورد مطالبه عمومی است تا به تعبیر رئیس پلیس راهور کشور "ارابه مرگ" در اختیار شهروندان قرار نگیرد.

کمیسیون مذکور درخواست کرده ضمن بررسی سریع کارشناسی و اعلان به افکار عمومی، دادستان علیه خودروسازان متخلف و متولیان استاندارد اعلام جرم کند و گزارش روند تعقیب و تحقیقات مقدماتی را با هدف بازدارندگی و اصلاح اثربخش رویه‌های پیشین، به اطلاع شهروندان برساند.

تصادف زنجیره‌ای جاده بهبهان ـ اهواز به روایت پلیس

بنا بر گزارش اعلامی پلیس، در این حادثه جو پایدار در کمتر از ۲۰ دقیقه تبدیل به جو ناپایدار شد و توده مِه غلیظی در جاده نشست، جاده دو طرفه بود و مسیر رفت آن هیچ مشکل خاصی نداشت، رانندگان در مسیر رفت با احتیاط عبور کردند و هیچ حادثه‌ای روی نداد.

در مسیر برگشت، یک دستگاه تریلی با سرعت ۶۰ تا ۷۰ کیلومتر بر ساعت وارد مِه شده و در یک لحظه به دلیل بالارفتن تراکم زیاد مه، دید راننده محدود شد و وی به سرعت با ترمز گرفتن و توقف، سعی داشت با سرعت کم طی مسیر کند اما خودروهای پشت سر به علت عدم رعایت فاصله طولی و توجه به جلو با تریلی برخورد کرده بودند.

رئیس پلیس راهور می‌گوید در حادثه بسیار دلخراش بهبهان، ایربگ هیچ کدام از خودروها باز نشد، وی ضمن انتقاد جدی از خودروسازان، تعیین سهم تقصیر برای آنها در این حادثه و معرفی‌شان به مراجع قضائی، متذکر شده که چرا خودروسازان ارابه مرگ تولید می‌کنند، استانداردها درست نظارت نمی‌شود و وزارت صمت کنترلی نمی‌کند.

پس از اظهارات رئیس پلیس راهور؛ پیمان پیرایش؛ مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی گفته است که باید در این موضوع نخست بررسی شود آیا ایربگ‌های سمت سرنشین قفل بوده است یا خیر(!)، در ضمن اگر پلیس گزارش تخلف خودروساز را به آنها ارائه کند، از مراجع قضائی پیگیری خواهند کرد./باشگاه خبرنگاران 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده