به گزارش راهبرد معاصر هادی طحان نظیف اظهار داشت:درباره مصوبه رتبه بندی معلمان با توجه به جلسات متعدد شورای نگهبان، این شورا با اهداف مصوب موافق است و با توجه به اینکه در برخی از موارد در لایحه دولت تغییراتی صورت گرفته است شورای نگهبان اشکالات و ابهاماتی دارد.
وی ادامه داد: برای رفع این ابهامات و اشکالات مصوبه رتبه بندی معلمان به مجلس بازگردانده شد تا این ابهامات به شکل دقیق و شفاف برطرف شود.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: در صورت رفع ابهامات و اشکالات باقیمانده، در عمل ما با مصوبه کارآمد و قابل اجرا مواجه خواهیم بود و رضایت قشر فرهیخته و دلسوز کشور را در پی خواهد داشت و دولت و مجلس باید برای رفع این موارد و ابهامات نشستی تشکیل دهند و به توافقی برسند.
وی افزود:ما در شورای نگهبان از حداکثر فرصت خود که ۲۰ روز بود استفاده کردیم و پیگیریهای متعددی در جهت رفع ایرادات و شفافتر شدن مصوبه برای اجرای بهتر آن انجام دادیم.
آقای طحان نظیف تصریح کرد:در این مدت برخی ابهامات و ایرادات روشن شد و برخی ایرادات همچنان باقی مانده است و امروز با توجه به اتمام زمان قانونی برای بررسی این مصوبه در شورای نگهبان نتیجه بررسیها را به مجلس باید اعلام کنیم.
وی افزود: امیدوارم در آینده که مجلس جلسات علنی خواهد داشت این ابهامات باقیمانده رفع شود و توافق بین مجلس و دولت حاصل و برای اظهار نظر نهایی نیز مجدداً به شورای نگهبان ارسال شود و ما نیز در اولین جلسه شورا پس از رفع ابهام آن را بررسی و نظر نهایی را اعلام خواهیم کرد./صدا وسیما
وزیر آموزشوپرورش با بیان اینکه اکنون مصوبه رتبه بندی معلمان در شورای نگهبان در دست بررسی است و ما تدوین آییننامه را در دست انجام داریم که یک بخش به شایستگیها و ملاکهای رتبهبندی اختصاص دارد گفت: ما آمادگی تشکیل هیئتهای ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون سریعاً رتبهبندی را اجرا کنیم.
یوسف نوری ضمن تقدیر از عملکرد معلمان بهویژه در دوران کرونا اظهار کرد: معلمان ما با استفاده از امکانات خود آموزش را از طریق مجازی پیش بردند. خانوادهها نیز در کنار معلمان کمک کردند و آموزش را پیش برند. اکنون هم گشایشی ایجاد شده و درخواست میکنم از این گشایش استقبال کنند و دانش آموزان بر اساس پروتکلهای بهداشتی به مدرسه بیایند. کما اینک در مدارس روستایی وضعیت آموزش حضوری بهتر است.
وی درباره آخرین وضعیت اجرای قانون رتبه بندی معلمان گفت: سندتحول بنیادین در سال ۱۳۹۰ تصویب شد که در آن بخشی برای کیفیت آموزشوپرورش و افزایش رقابت و انگیزه معلمان تحت عنوان «ارتقای شایستگیها و احراز صلاحیتهای حرفهای معلمی» مورد تاکید قرار گرفته و بحث رتبه بندی مطرح شده است. متعاقب آن در اسناد بالادستی دیگر چون قانون برنامه ششم توسعه و همچنین سیاستهای کلی ابلاغی رهبری هم تاکید شده است.
وزیر آموزشوپرورش ادامه داد: در سالهای ۱۳۹۳ و ۱۳۹۸ اقداماتی در جهت ترمیم حقوق معلمان و با عنوان رتبه بندی معلمان انجام شد، اما نظاممند نبود.
نوری با بیان اینکه دولت دوازدهم اواخر سال ۹۹ لایحه رتبهبندی را به مجلس ارائه کرد که اخیراً به تصویب نمایندگان رسید و به شورای نگهبان ارسال شده است گفت: علی رغم اینکه این لایحه پختگی لازم را نداشت، اما رئیس جمهور مصر بودند که رتبه بندی معلمان باید انجام شود.
وی افزود: تفاوت رتبهبندی با همسان سازی در این است که رتبه بندی با هدف کیفیت بخشی به نظام تعلیم و تربیت انجام میشود و مابه ازای اقتصادی دارد. در واقع هرچقدر کیفیت آموزش و پرورش بهبود یابد تولید ناخالص ملی و شاخصهای توسعه سرمایه انسانی رشد مییابد و از محرومیتها کاسته خواهد شد، زیرا پیشرفت و آبادانی کشور از مسیر آموزشوپرورش میگذرد و پایه است.
وزیر آموزشوپرورش تاکید کرد: هرچه قدر در این بخش بیشتر سرمایه گذاری شود برگشت پذیر است. در واقع میتوان گفت رتبه بندی کلید اصلی این کار است. مابه ازای اقتصادی دوم رتبه بندی این است که در حقوق و مزایای معلم اثر خواهد گذاشت.
نوری با اشاره به اینکه همسانسازی بحث دیگری است و خوشبختانه هفته گذشته در هیئت دولت بحث عدالت در پرداختها مطرح و تاکید شد که در دستورکار قرار بگیرد عنوان کرد: بر این اساس سازمان امور اداری استخدامی موظف شد آن را عمیاتی و در مدت کوتاهی دنبال کند.
بررسی مصوبه رتبهبندی در شورای نگهبان / آماده تشکیل هیاتهای ممیزه هستیم
وی ادامه داد: اکنون مصوبه رتبهبندی در شورای نگهبان در دست بررسی است و ما تدوین آییننامه را در دست انجام داریم که یک بخش به شایستگیها و ملاکهای رتبهبندی اختصاص دارد. ما آمادگی تشکیل هیئتهای ممیزه را داریم تا پس از ابلاغ قانون سریعاً رتبهبندی را اجرا کنیم.
وزیر آموزشوپرورش درباره چالشهای بازگشایی مدارس نیز گفت: بر اساس یک عادت دیرینه هر اتفاقی میافتد معمولاً تعطیل میکنیم، مثلاً برف میآید یا هوا آلوده میشود. به جای پیشگیری و ارتقای آگاهی و سواد سلامت دانشآموزان، مدارس را تعطیل میکنیم. زمان آموزش ما در کل خوب است، اما اینکه تعطیل کنیم و بچه ها با موقعیت های جدید آشنا نشوند و برای مقابله با آن آمادگی کسب نکنند اصلا خوب نیست.
نوری افزود: نزدیک به دوسال مدارس تعطیل بودند و آن امکان و فرصت های یادگیری در فضای مجازی برای دانش آموزان ما به طور کامل فراهم نشد و نمی شود استعدادها را از این طریق شکوفا کرد. فرایند تعلیم و تربیت دراین فضا، آنگونه که باید نیست و دانش آموزان به آنچه هدفگذاری شده است نمی رسند.
تصویب همسانسازی حقوقها در هیات دولت؛ تکلیف سازمان استخدامی برای پیگیری
وزیر آموزشوپرورش در برنامه «سلام صبح بخیر» شبکه سوم سیما همچنین درباره اینکه معلمان در دوره کرونا ساعات بیشتری باید وقت صرف کنند اما نادیده گرفته میشود گفت: معلمها کلاس درس را به خانه خود بردند و ایثار و فداکاری کردند. قواعد یادگیری ترکیبی را به آنها نیاموختهایم، ولی خودشان فراگرفته اند. تنوع کار معلم خیلی زیاد شده و ما قدردان هستیم و میدانیم چقدر تلاش میکنند. روز چهارشنبه درهیئت دولت موضوع برابری پرداختها مصوب شد که سازمان اداری استخدامی موظف شد پیگیری کند. این کار اساسی در راستای تحقق شعار عالت در پرداخت انجام میشود.
خاک بر سرمان با این َشغل که انتخاب کردیم واین را هم بگم خاک بر سر کسی که ازاین به بعد بیاد و معلم بشه سیگار فروشی هزار مرتبه از این َشغل
ما است
ده ساله که تو بوق و کرنا میکنین که میخوایم چس مثقال به حقوق معلمان اضافه کنیم و از طریق رسانه های خائن خود مثل تلویزیون و امثال این رسانه و ....، به تمام ستارگان و سیارات کهکشان راه شیری تا بوزینه های آفریقا و کرم های خاکی و .....مخابره کردین که هیهات و بیاین ببینین که چه شاهکاری کردیم و معلمان را توبره بندی کردیم.
در ضمن من معلمی هستم که با امسال 32 سال سابقه دارم و 22 سال پیش مدرک ارشد گرفتم و الانم حکم حقوقی ام 8800 هست و با کسورات بیمه و مالیات، 8 تومن دستمو میگیره که باید خرج غذا و پوشاک و قسط مسکن و ماشین پراید و هزینه های اونا و درمان و ..... تحصیل، کار، ازدواج فرزندانم و..... بکنم....
اوف بر شما
خدایا تنها امیدمان تو هستی و تو این سالها در این بندگانت ذره ای انسانیت ندیدیم و به اندازه هزاران بار امتحان پس دادند.