آخرین اخطار استفاده از شماره‌های شخصی برای پیامک تبلیغاتی-راهبرد معاصر
بیمار ایدزی با مصرف دارو، هم می‌تواند ازدواج کند و هم بچه‌دار شود «ایلان ماسک» تصویر ماهواره‌بر ایرانی را منتشر کرد + عکس جزییات غربالگری سلامت روان دانش‌آموزان متوسطه بارش برف و باران از روز یکشنبه آغاز می‌شود راز خشک شدن ۷۰ درصدی دریای مدیترانه! انتقاد پلیس از خاموشی چراغ‌های راهنمایی و رانندگی: قرار بود برق چراغ‌های ۳۰ تقاطع قطع نشود، اما خبری نشد وضعیت آب و هوا، امروز ۲ آذر ۱۴۰۳ / آغاز بارش‌ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تاریخ برگزاری کنکور مشخص شد: نوبت اول؛ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت، نوبت دوم؛ ۵ و ۶ تیر وزیر علوم: در این چند سال اخیر، ۲۵ درصد از اساتید مهاجرت کرده‌اند؛ این عدد نگران کننده‌ای است کشف محموله‌های بزرگ موادمخدر صنعتی در مرز‌های ایران و افغانستان پرونده سهمیه‌های کنکور در مسیر اصلاح/ اختصاص سهمیه به مدارس دولتی و دهک‌های پایین پلیس راه: آزادراه تهران - شمال بازگشایی شد | جاده چالوس همچنان بسته است هواشناسی: وزش باد شدید، کیفیت هوای تهران را بهبود می‌بخشد متلاشی شدن باند ۶ نفره گروگان‌گیر / رهایی گروگان اتفاق هولناک در بیمارستان؛ به جای پای راست، پای چپ را قطع کردند

آخرین اخطار استفاده از شماره‌های شخصی برای پیامک تبلیغاتی

​مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری اعلام کرد: سیم‌کارت‌های شخصی وسیله تبلیغات نیست و پیامک‌های تبلیغاتی باید از طریق پنل‌های ارسال پیامک انبوه ارسال شود، به همین دلیل اپراتور‌ها باید به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک از سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است، ارسال کنند.
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۲ - ۲۸ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 18
کد خبر: ۱۱۸۳۴۹

به گزارش راهبرد معاصر، داستان مزاحمت‌های مکرر این پیامک‌ها ماجرای دیروز و امروز نیست و سال‌هاست خاطر کاربران را مکدر کرده است. بر همین اساس پس از سال‌ها گلایه مشترکان از دریافت پیامک‌های تبلیغاتی با وجود اعلام انصراف از دریافت آنها، سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی به عنوان نهاد ناظر و قانون‌گذار حوزه ارتباطی کشور، اپراتورهای تلفن همراه را به ایجاد سامانه‌ای ملزم کرد که مشترکان بتوانند از طریق وارد کردن یک کد واحد، راه ارسال پیام‌های تبلیغاتی را ببندند.


البته چند ماه پس از آغاز به کار سامانه ۸۰۰، راهکار جدیدی برای ارسال پیامک‌های تبلیغاتی انتخاب شده و بدین ترتیب عده‌ای با بهره‌گیری از سیم‌کارت‌های شخصی به جای سرشماره‌های ارسال پیامک انبوه به ارسال این پیام‌ها پرداختند. از این رو رگولاتوری اعلام کرد ارسال پیامک‌های تبلیغاتی از شماره‌های شخصی ممنوع بوده و رگولاتوری با استفاده از سامانه‌های هوشمندی که دارد این سیم‌کارت‌ها را شناسایی و مسدود می‌کند.
سیم‌کارت شخصی وسیله تبلیغات نیست

در این راستا پیمان قره‌داغی - مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری- اعلام کرد: اپراتورها مکلف شدند به مشترکان خود پیامکی مبنی بر اینکه ارسال پیامک از سیم‌کارت‌های شخصی تخلف است، ارسال کنند. چون سیم‌کارت‌های شخصی وسیله تبلیغات نیست و براساس قانون، مشترکی که می‌خواهد تبلیغات پیامکی داشته باشد، حتماً باید از طریق پنل‌های ارسال پیامک انبوه اقدام کند.

وی با بیان اینکه رگولاتوری از سه مسیر، شماره‌های متخلف را شناسایی می‌کند، گفت: یکی از این روش‌ها، سامانه مدیریت کشف تخلف (FMS) رگولاتوری است که به صورت مداوم رفتار مشترکان را بررسی می‌کند. علاوه بر این، اپراتورها را نیز مکلف کرده‌ایم که سامانه FMS خود را راه‌اندازی و سیم‌کارت‌های شخصی متخلف را شناسایی و آنها را مسدود کنند. این سامانه بر اساس قواعد تعریف‌شده و رفتارسنجی ارسال‌کنندگان پیامک راه‌اندازی شده است که براساس تشخیص و محدودسازی ارسال پیامک انبوه و تبلیغاتی سیم‌کارت‌های شناسایی‌شده، عمل می‌کند.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری درباره مسیر سوم شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف عنوان کرد: یکی دیگر از مسیرهای شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف سامانه پیامکی ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) است. مشترکان در صورت دریافت پیامکی حاوی مطالب نامناسب یا تبلیغات از شماره‌های شخصی، می‌توانند شماره ارسال‌کننده پیامک را به سامانه ۱۹۵ پیامک کنند. رگولاتوری نیز پس از بررسی و صحت‌سنجی موضوع، ارسال پیامک خط تلفن متخلف را به صورت یک طرفه محدود می‌کند.

قره‌داغی با بیان اینکه سیم‌کارت‌های متخلف معمولاً توسط تعداد محدودی از دفاتر پیشخوان دولت یا عامل فروش اپراتورها صادر می‌شود، گفت: پس از شناسایی سیم‌کارت‌های متخلف و دفاتر صادرکننده آن، دسترسی ارایه خدمات اینگونه دفاتر مسدودشده و رسیدگی به تخلف این دفاتر نیز در مراجع قضایی از سوی اپراتورها در حال پیگیری است.
برای فروش سیم‌کارت‌ دوم، از رمز یکبار مصرف استفاده می‌شود

وی افزود: برای اطمینان از درستی انجام فرآیند احراز هویت، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، تمام اپراتورها را ملزم کرده است تا علاوه بر انجام فرآیند حضوری احراز هویت مشترکان با استفاده از کارت ملی و شناسنامه عکس‌دار، برای فروش سیم‌کارت‌های دوم و بیشتر، از رمز یکبار مصرف (OTP) استفاده کنند.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری با اشاره به اینکه آمار مربوط به خطوط شخصی قطع‌شده به دلیل مزاحمت پیامکی به‌صورت لحظه‌ای در بخش قضاوت با شما در پورتال رگولاتوری قابل مشاهده است، افزود: تا اواخر دی ماه جاری در مجموع ۳۵۸ هزار و ۶۰۶ خط شخصی به دلیل مزاحمت پیامکی مسدود شده است. البته به دلیل اطلاع‌رسانی‌ها و برخوردهای پیشگیرانه رگولاتوری و اپراتورها، قطع خطوط به علت شکایات مردمی روند کاهشی داشته و آمار این بخش از ۵۱ هزار سیم‌کارت مسدود شده در سال ۹۹ به ۱۲ هزار و ۸۰۰ سیم‌کارت تا اواخر دی ماه جاری رسیده است.

قره‌داغی عنوان کرد: بیش از ۵۰ درصد سیم‌کارت‌های قطع‌شده به دلیل ارسال پیامک تبلیغاتی از شماره شخصی، متعلق به شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل است که یکی از دلایل عمده آن نظارت نامناسب این اپراتور در واگذاری سیم‌کارت‌های حقیقی و حقوقی و ناقص بودن فرآیند احراز هویت این سیم‌کارت‌ها با وجود تذکرهای بسیار و اخطارهای صادرشده برای این اپراتور است، بر همین اساس ضرورت دارد تمام اپراتورها به ویژه اپراتور ذکرشده، تلاش بیشتری برای رعایت حقوق کاربران و رضایت‌مندی آنها داشته باشند.
ارسال پیامک از سرشماره‌ها تخلف نیست

وی با بیان اینکه ارسال پیامک از سرشماره‌ها تخلف نیست و حدود ۷۵ درصد پیامک‌های ارسال‌شده در شبکه از این نوع پیامک‌ها است، بیان کرد: از ۱۵ سال پیش اشخاص حقیقی و حقوقی برای تبلیغات و اطلاع‌رسانی از خدمت پیامک انبوه استفاده می‌کنند. از همین‌رو رگولاتوری در راستای صیانت از حقوق مشترکان و به‌ منظور ایجاد کنترل و مدیریت پیامک‌های تبلیغاتی ارسال شده از طریق این شرکت‌ها توسط خود مشترک، اپراتورهای تلفن همراه را ملزم به راه‌اندازی کد دستوری (USSD)۸۰۰#* کرد.

مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری عنوان کرد: با استفاده از این کد دستوری تمام مشترکان تلفن همراه می‌توانند نسبت به مسدودسازی یا رفع مسدودسازی دریافت پیامک تبلیغاتی ارسالی از سرشماره‌ها اقدام کنند. با راه‌اندازی این سامانه تا حدود زیادی مزاحمت‌های ناشی از دریافت پیامک‌های مزاحم و تبلیغاتی شرکت‌ها و کسب‌وکارها کاهش پیدا کرده و این موضوع باعث افزایش رضایت مشترکان شده است.

قره‌داغی عنوان کرد: بیشتر شکایات این حوزه مربوط به دریافت پیامک‌های تبلیغاتی از سرشماره‌های خدماتی است. بعضی از شماره‌ها در اختیار کسب‌وکارهای دارای عضو مانند فروشگاه‌ها و شرکت‌های خدماتی هستند که مشمول محدودیت نمی‌شوند و می‌توانند به اعضای خود پیامک ارسال کنند. اما در بعضی مواقع اقدام به ارسال پیامک تبلیغاتی به مشترکان غیرعضو می‌کنند که به دلیل ثبت شکایت در سامانه ۱۹۵ توسط برخی مشترکان، برخورد با این شرکت‌ها نیز در دستور کار اپراتورها قرار گرفته است.

وی با اشاره به آمار سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵)، بیان کرد: دریافت پیامک‌ در ساعات نامناسب، دریافت محتواهای نامناسب اخلاقی، خلاف واقع و اغواگرایانه و همچنین دریافت تعداد زیاد پیامک‌های تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی در طول روز از جمله عوامل نارضایتی و شکایت مشترکان در این سامانه است./ایسنا

ارسال نظر
آخرین اخبار