جزئیات قرعه‌کشی فروش خودرو‌های وارداتی/ ثبت درخواست ۹۵ هزار نفر برای ۱۰ هزار خودرو قیمت انواع برنج در میادین و بازار‌های میوه و تره بار اعلام شد پیش بینی قیمت طلا و سکه فردا یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۴ معتمدیان: تبعیض منطقه‌ای در قطعی برق وجود ندارد / افزایش ساعات قطعی برق خارج از برنامه به علت فشار به شبکه برق است ازسرگیری پرواز‌های منظم باکو–تهران از اول سپتامبر رئیس کمیسیون عمران مجلس: خط انتقال آب طالقان مهرماه به تهران و البرز می‌رسد پیش‌بینی قیمت طلا و سکه فردا پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ / بازار طلا همچنان تحت تاثیر دلار طرح جدید فروش اقساطی خودرو ریسپکت مرداد ۱۴۰۴ + شرایط فروش قرعه کشی ایران خودرو آغاز شد + آمار تالار شیشه‌ای قرمز شد/ یازدهمین افت پیاپی بازار سرمایه طلای بورسی از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد وزیر راه: کاهش تراز آب خزر معیشت ساحل‌نشینان و کشتیرانی را تهدید می‌کند مدیرکل صمت استان تهران: امسال سال سختی برای بخش صنعت است دستور بانک مرکزی برای فعالیت شبانه‌روزی ۴ بانک مجوز پرواز هواپیما‌های MD به نجف صادر شد

۴ پیشنهاد برای رشد ترانزیت‌ کشور

یک کارشناس اقتصاد بین‌الملل با اشاره به افت ترانزیت از سال ۹۶ گفت: چهار پیشنهاد برای رشد ترانزیت وجود دارد که در صورت اجرا شدن، به ارتقای حمل و نقل ترانزیتی کمک می‌کند.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۸ - ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 January 31
کد خبر: ۱۲۰۲۲۲

به گزارش راهبرد معاصر نشست احیای فرصت ترانزیتی ایران از ایده تا اجرا در مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه برگزار شد.

در این مراسم، علی ضیایی کارشناس اقتصاد بین‌الملل، به عنوان طراح محتوایی ایده این نشست یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش چشم‌گیر ترانزیت خارجی کشور را در عدم هماهنگی بین دستگاهی دانست و گفت: وضعیت حال حاضر ترانزیت کشور از سال ۱۳۹۶ با کاهش چشمگیری مواجه شده است و ریشه‌های این کاهش را باید در دو عامل داخلی و خارجی جست و جو کرد.

این کارشناس اقتصاد حمل و نقل سه مولفه زمان، هزینه و امنیت را از اصلی ترین دلایل شکل گیری یک کریدور ترانزیتی در ذهن و عمل تجار دانست و افزود: بر اساس این نگاه مهمترین نقطه ضعف ترانزیتی کشور عدم توجه به مقوله زمان است و این عدم توجه باعث می شود تا مزیت رقابتی کشور در بازار ترانزیت با آسیب جدی مواجه شود.

ضیایی در این نشست کارشناسی که در حضور نمایندگان دستگاه های اجرایی برگزار شد پیشنهاد کرد: اصلاح رویه های مدیریتی در سازمان بنادر و دریا نوردی کشور، بازکردن پرونده جداگانه ترانزیت در دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، راه اندازی ظرفیت ترانزیتی دریای خزر و اصلاح مدیریت، حکمرانی و بهره وری در راه آهن کشور در دستور کار قرار گیرد.

وی در مورد اهمیت کریدور شمال و جنوب افزوده بود: در چنین شرایطی یکی از بهترین راه های خلاصی روسیه از این محدودیت ها ایران است. ایران به واسطه کریدور شمال-جنوب اختیار آن را دارد تا روسیه را از طریق چابهار به دهانه اقیانوس هند متصل کند.

ضیایی ادامه داد: این کریدور راه رهایی روسیه از تنگناهای دریایی فوق الذکر بوده و در چالش های این کشور در برابر غرب، برگ برنده ای راهبردی خواهد بود. کریدور شمال-جنوب همچنین منافع اقتصادی متعددی را برای ایران به همراه داشته و در کنار آورده های ارزی، جایگاه راهبردی ایران را در سطح منطقه افزایش خواهد داد.

به گفته کارشناس اقتصاد بین‌الملل در شرایطی که تنش های روسیه و غرب بر سر اوکراین روز به روز تشدید می‌شود، سایه این خطر نیز بر سر روسیه سنگین تر می شود. در هفته های گذشته اوکراین آبراه های خود را به روی کشتی‌های روسی مسدود کرد. در صورت وقوع هرگونه درگیری میان این کشور و دولت‌های غربی، تنگناهای دریایی می تواند فشار قابل توجهی را به ناوگان تجاری روسی وارد کرده و اقتصاد این کشور را تحت تاثیر قرار دهد./فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار