به گزارش راهبرد معاصر تقی درخشان فر و حمید رضا رحيمي از نمایندگان فرهنگیان درباره آیین نامه و نحوه قرار گرفتن در رتبه ها در رتبه بندی معلمان نوشتند:
هنوز آیین نامه نهایی آماده یا منتشر نشده است
اما با توجه به شواهد و قرائن، آیین نامه مربوطه از یک فرم ۱۰۰ امتیازی تشکیل خواهد شد که این فرم از حدود ۱۰ شاخص و هر شاخص از مصادیق مختلفی تشکیل شده است که هر کدام امتیاز خاص خود را خواهند داشت
سنوات تجربه معلمی
مدرک تحصیلی و ارتباط مدرک تحصیلی با رشته تدریس
دوره های ضمن خدمت
سوابق مدیریتی
شایستگی های عمومی و تخصصي
شاخص های دانش پرورشی ، تخصصي و ...
برای دریافت هر رتبه باید درصد تعریف شده ای از این ۱۰۰ امتیار را کسب کرد
مثلا ممکن است برای
رتبه ی آموزشیار معلم نیاز به کسب ۳۵ تا ۴۰ امتیاز
مربی معلم ۵۰ امتیاز
استادیار معلم ۶۵ امتیاز
دانشیار معلم ۸۰ امتیاز
استاد معلم ۹۰ امتیاز
باشد
برای کسب هر رتبه با توجه به سنوات و احتمالا مدرک تحصیلی شروطی را تعیین میکنند
در مورد سنوات ، از بدو خدمت می توان رتبه آموزشیار معلم را کسب کرد
برای رتبه مربی معلم حداقل ۵ سال سابقه و با سنوات تعجیل حداقل ۴ سال سابقه مورد نیاز است
برای رتبه استادیار معلم ، حداقل ۱۰ سال سابقه و با سنوات تعجیل ۸ سال سابقه مورد نیاز است
برای رتبه دانشیار معلم حداقل ۱۵ سال سابقه و با داشتن سنوات تعجیل ۱۲ سال سابقه نیاز است
برای استاد معلم ۲۱ سال سابقه با سنوات تعجیل ۱۶ سال و ۹ ماه سابقه مورد نیاز است
(در مورد سنوات تعجیل ، به گونه ای محاسبه شده است که بر خلاف قانون م خ ک مبنا را سال ۸۸ به بعد قرار ندهند)
نکته خیلی مهم
از ابتدای اجرای رتبه بندی ، در هر رتبه ای که قرار گرفتید ، باید حداقل ۵سال منتظر بمانید تا بتوانید رتبه بعدی را کسب کنید ( در صورت تعجیل ۴ سال )
مثلا همکاری که با ۴ سال و ۱۱ ماه سابقه در رتبه آموزشیار معلم قرار میگیرد، ۵ سال بعد یعنی با ۹ سال و ۱۱ ماه سابقه می تواند رتبه مربی معلم را کسب کند ( در صورت تعجیل ، ۸ سال و ۱۱ ماه ..)
مدرک تحصیلی
ممکن است برای کسب رتبه های بالاتر ، حداقل مدرک تحصیلی خاصی در نظر گرفته شود
مثلا حداقل مدرک تحصیلی مورد نیاز برای کسب رتبه استادیار معلم کارشناسی ، دانشیار معلم کارشناسی ارشد و استاد معلم دکترا باشد
در این صورت با توجه به محدودیت اعمال مدرک تحصیلی از یک طرف و امتیاز بالای مورد نیاز برای رتبه های بالا از طرف دیگر( از فرم ۱۰۰ امتیازی )، کسب رتبه های آموزشیار معلم ، مربی معلم و استادیار معلم سهل الوصول تر بوده و کسب رتبه های دانشیار معلم و استاد معلم به راحتی امکانپذیر نخواهد بود و بسیاری از همکاران از دستیابی به این رتبه ها محروم خواهند ماند ..
پیشنهاد ۱ : شرایط را به گونه ای در آیین نامه تدوین کنید که فارغ از مدرک تحصیلی، هر فرهنگی امکان دریافت تمام رتبه ها را در طول دوران خدمت خود داشته باشد ، به عبارتی اگر مدرک تحصیلی لازم برای کسب رتبه خاصی را نداشته باشد، آیتم های ديگر از جمله به عنوان مثال کسب ساعات بیشتری از ضمن خدمت و.. ملاک کسب ان رتبه برای اين دسته از همکاران باشد
پیشنهاد ۲ : در صورت تاثیر گذار بودن مدرک تحصیلی در کسب رتبه ها ، محدودیت در اعمال مدرک تحصیلی منطقی به نظر نمی رسد و مسوولان وزارت آموزش و پرورش با رایزنی با نمایندگان مجلس باید زمینه رفع محدودیت در اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان را فراهم کنند./کانال فرهنگیان