اوکراین چگونه قربانی ناتو شد؟-راهبرد معاصر
ترامپ: دوست دارم ایران را موفق ببینم؛ فقط نباید سلاح هسته‌ای داشته باشند جلالی: موافقتنامه جامع ایران و روسیه در سفر رئیس جمهور به مسکو امضا می‌شود واشنگتن‌پست: حماس از توافق پیشنهادی بایدن حمایت می‌کرد تا اینکه نتانیاهو خواسته‌های جدیدی را مطرح کرد بیانیه مهم حزب‌الله درباره مرحله جدید مقابله با رژیم صهیونیستی: منتظر روز‌های آینده باشید عراقچی در بدو ورود به ترکیه: اکنون در منطقه درک مشترکی وجود دارد | مسائل باید مسالمت‌آمیز حل شود وزیر خارجه ترکیه: احتمال درگیری میان تهران و تل آویو بالاست پنتاگون: هیچ نقشی در عملیات ترور یحیی سنوار نداشتیم نماینده ایران در سازمان ملل: صدام را با وضع آشفته از سوراخ زیرزمینی بیرون کشیدند | شهید سنوار در میدان نبرد، با لباس رزم و نه در مخفیگاه به مقابله با دشمن پرداخت خطیب زاده: ما برنامه نظامی هسته‌ای را دنبال نمی‌کنیم | خویشتن داری در برابر اسرائیل دیگر کارساز نیست رویترز: ترامپ در حال زمینه‌چینی برای به چالش کشیدن نتایج انتخابات در صورت شکست است نامه ایران به سازمان ملل درباره اتهامات تل‌آویو علیه تهران: حمایت ایران از گروه‌های مقاومت کاملاً مطابق با حقوق بین‌الملل است روایت هاآرتص از نحوه به شهادت رسیدن «یحیی السنوار» در رفح عراقچی از قاهره به استانبول رفت ارتش اسرائیل به حالت آماده باش درآمد عراقچی: مشورت‌های امروز در مصر بسیار سازنده بود
یادداشت اختصاصی «حنیف غفاری»، کارشناس مسائل بین الملل؛

اوکراین چگونه قربانی ناتو شد؟

اوکراین به صورت کاملا خودخواسته و در حالی که هشدارهای مختلف در خصوص عدم بازی در زمین غرب را نادیده انگاشته بود، به خاکریز میدان جنگ ناتو و روسیه تبدیل شد. این سرنوشتی بود که غربگرایان برای اوکراین رقم زدند. نکته جالب توجه اینکه هفته گذشته، مقامات اروپایی نیز در نشستی رسمی، تقاضای اوکراینی ها مبنی بر پیوستن به اتحادیه اروپا را نیز رد کردند تا شوک دیگری بر پیکره این کشور بحران زده وارد شود.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۴:۳۲ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 March 18
کد خبر: ۱۲۶۶۴۹

اوکراین چگونه قربانی ناتو شد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در تازه ترین اظهارات خود به نکته تاریخی و مهمی اشاره کرده است: «ما در طول سال‌ها شنیده بودیم که در‌ها باز است، اما همچنین شنیده بودیم که ما نمی‌توانیم به عضویت (ناتو) در آییم. این درست است باید به آن اذعان کرد. من خرسندم که مردم ما درک این موضوع را آغاز کرده است و درک می‌کند که فقط باید به نیروی خود امیدوار باشد».

 

اظهارات زلنسکی در حالی مطرح می شود که از سال 2004 میلادی (زمان وقوع انقلاب نارنجی) تا کنون، سران ناتو بارها به غربگرایان کی یف وعده پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی را داده بودند. حتی در سال 2014 میلادی نیز دولت یانوکویچ در اوکراین با دخالت غرب سرنگون شد تا به اصطلاح، مسیر پیوستن این کشور به ناتو هموار شود! امروز اوکراینی ها بیش از هر زمان دیگری درک کرده اند که از آنها به مثابه یک "طعمه استراتژیک" استفاده شده و اساسا ثبات سیاسی و قدرت نظامی در کی یف ، موضوعیتی برای اعضای ناتو ندارد.

 

اوکراین به صورت کاملا خودخواسته و در حالی که هشدارهای مختلف در خصوص عدم بازی در زمین غرب را نادیده انگاشته بود، به خاکریز میدان جنگ ناتو و روسیه تبدیل شد. این سرنوشتی بود که غربگرایان برای اوکراین رقم زدند. نکته جالب توجه اینکه هفته گذشته، مقامات اروپایی نیز در نشستی رسمی، تقاضای اوکراینی ها مبنی بر پیوستن به اتحادیه اروپا را نیز رد کردند تا شوک دیگری بر پیکره این کشور بحران زده وارد شود.

 

اکنون اوکراین نه عضو ناتو و نه عضو اتحادیه اروپاست! حتی اگر همین لحظه جنگ پایان یابد و مسکو و کی یف با یکدیگر به توافقی پایدار ( در خصوص آتش بس دائم) دست پیدا کنند، اوکراین باید تا سالها با عواقب و تبعات اقتصادی، سیاسی و راهبردی ناشی از وقوع جنگ دست و پنجه نرم کند. سوال اصلی اینجاست که اوکراینی ها پس از سالها بازی در زمین غرب به چه نتیجه ای دست پیدا کردند؟ عضویت در ناتو یا اتحادیه اروپا؟! باید گفت هیچ کدام!

 

نتیجه بازی اوکراینی ها در زمین ناتو و اروپای واحد، تبدیل شدن به زمینی سوخته است. اکنون سران ناتو که خود در تولید و تزریق بحرانهای منتهی به جنگ در اوکراین دست داشته اند، تاکید دارند که ایجاد منطقه پرواز ممنوع در اوکراین خط قرمز آنهاست زیرا منجر به درگیری مستقیم روسیه و ناتو خواهد شد! این به معنای رها کردن رسمی اوکراین و پذیرش شکست کی یف در برابر مسکو می باشد.

 

بدون شک آنچه از ابتدای قرن بیست و یکم تا کنون در اوکراین رخ داده است، خود می تواند به یکی از سرفصل های مهم دروس علوم سیاسی و روابط بین الملل در کتب دانشگاهی و مرجع تبدیل شود! کی یف به بزگ ترین قربانی ماجراجویی کشورهایی مانند آمریکا، انگلیس و فرانسه تبدیل شد. کشورهایی که اکنون پس از ناکامی در دستیابی به اهداف خود در اوکراین، نسبت به قربانی شدن غربگرایان این کشور که به طمع عضویت در ناتو و اتحادیه اروپا به خیابانها ریخته شدند کمترین احساسی ندارند!

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار