علت مور مور شدن و بی حسی انگشتان دست چپ و راست-راهبرد معاصر

علت مور مور شدن و بی حسی انگشتان دست چپ و راست

علائم بی حسی انگشت ممکن است گه گاه بروز کند و یا در انجام کارهای روزانه شما اختلال ایجاد کند. به هر  حال علائم شما قابل درمان است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۵ - ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 06
کد خبر: ۱۲۸۴۲۰

به گزارش راهبرد معاصر بی حسی انگشت وضعیتی است که انگشتان به طور جزیی یا کامل حس خود را از دست می‌دهند. بی حس شدن انگشتان ممکن است باعث مورمور شدن و گزگز شدن شود. در برخی موارد بی حسی می‌تواند انگشتان را دچار سوزش کند. بی حسی انگشتان شما ممکن است بر توانایی شما در برداشتن اشیا تاثیر گذار باشد در نتیجه شما فکر می‌کنید قدرت دستانتان از بین رفته. علائم بی حسی انگشت ممکن است گه گاه بروز کند و یا در انجام کارهای روزانه شما اختلال ایجاد کند. به هر  حال علائم شما قابل درمان است.

دلایل مورمور شدن و بی حسی انگشتان هر دو دست

با توجه به اینکه علائم شما هر چندوقت یک بار بروز می‌کنند، دلیل آن ممکن است ناشی از نوروپاتی محیطی باید. نوروپاتی محیطی ناشی از آسیب عصبی است. در این قسمت به برخی از  دلایل رایج مورمور شدن و بی حس شدن دست که ممکن است ناشی از آسیب عصبی باشد اشاره می‌کنیم:

دیابت

یکی از شایع ترین علل مورمور شدن دست دیابت است. این مشکل در واقع ناشی از نوروپاتی محیطی و گاهی نوروپاتی فشاری است. در افراد مبتلا به دیابت قند خون بالا می‌تواند باعث ایجاد آسیب جدی در سیستم عصبی شود. قند سوربیتول بیش از حد به پایانه های عصبی آسیب می‌رساند تا حدی که عملکرد آنها کاهش می‌یابد. قند خون بالا مانع از ارسال سیگنال های مهم از مغز به دست (در برخی موارد پاها) می‌شود در نتیجه افراد مبتلا به دیابت در انگشتان دست یا پاهای خود احساس مور مور شدن می‌کنند. اگر بیماری دیابت شما درمان نشود احتمالا علاوه بر این علائم دیگری هم دارید از جمله: تکرر ادرار، تنفس بدبو یا تشنگی بیش از حد.

افزاشی تورم در تونل کارپال ناشی از ادم هم می‌تواند باعث بی حسی انگشتان شود. ادم به عصب اصلی نوک انشگتان فشار وارد می‌کند و باعث بی حس شدن انگشتان می‌شود. به این وضعیت سندرم کارپال ناشی دیابت شیرین گفته می‌شود. درمان سندرم کارپال زمینه ای باعث کاهش علائم شما می‌شود.

اگر مور مورد شدن دست و پای شما با هر یک از علائم زیر همراه بود می‌تواند ناشی از دیابت باشد. اگر مطمئن نیستید که دیابت دارید یا خیر باید حتما به پزشک مراجعه کنید. پزشک با بررسی آزمایش خون شما می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما مبتلا به دیابت هستید یا خیر. درمان زود هنگام می‌تواند باعث کنترل یا توقف بیماری آسیب عصبی شود. دیابت می‌تواند بیماری خطرناکی باشد بنابراین حتما باید برای درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

فتق دیسک

درد کمر و گردن شایع ترین علائم فتق دیسک هستند. اما فتق دیسک هم می‌تواند باعث گیرافتادگی عصب شود.  گزگز دست و پا یکی از پیامدهای گیر افتادگی عصب می باشد. فتق ستون فقرات باعث اعمال فشار برستون فقرات می‌شود. دیسک کمر معمولاً باعث ایجاد دردی شبیه به درد سیاتیک در پاها و کمر می شود در حالی که دیسک گردن می‌تواند باعث تیر کشیدن بازوها و دست ها و بی حسی در انگشتان دست راست و چپ شود. پزشک آزمایش هایی برای تشخیص اینکه آیا این مشکل ناشی از دست بیمار است یا درواقع به دلیل فتق یا لیز خوردن دیسک در گردن است تجویز می‌کند. آزمایش های مختلفی برای تشخیص علت لغزش دیسک کمر یا عصب فشرده وجود دارد از جمله الکترومیلوگرافی، تست سرعت هدایت عصبی یا  ام آر آی. در موراد که شدت بیماری زیاد باشد برای درمان نیاز به جراحی داریم. اما معمولاً درمان های غیرجراحی می‌توانند باعث تسکین طولانی مدت درد شوند. د اکثر موارد درد و بی حسی بیمار با فیزیوتراپی، بریس و یا حتی استراحت درمان می‌شود. در صورتی درد بیمار شدید باشد یا درمان های غیرجراحی موثر نباشند بیمار نیاز به جراحی دارد.

نسخه های درمانی

 

آیا داروهای مختلفی استفاده می‌کنید؟ آیا اخیرا شیمی درمانی انجام داده اید؟ داروهایی برای درمان بیماری های مانند HIV /  AIDS، سرطان، انواع خاصی از عفونت ها و حتی سل یا فشار خون بالا وجود دارند که همگی می‌توانند منجر به آسیب عصبی شوند. توپوماکس که یک داروی رایج برای میگرن است معمولاً باعث بی حسی و گزگز شدن انگشتان می‌شود.  

اگر برای هریک از این بیماری ها دارو مصرف می‌کنید و دستانتان دچار بی حسی می‌شود بهتر است با پزشک خود صحبت کنید. در برخی موارد اگر از لحاظ پزشکی خطرناک نباشد قطع مصرف دارو می‌تواند باعث رفع این مشکل شود. برخی آسیب های عصبی ناشی از این درمان ها ممکن است به سختی برطرف شود.

اما در صورت ایجاد آسیب جدی، پزشکان باتجربه با کمک روش های مختلفی می‌توانند گزگز شدن دستان بیمار را درمان کنند. اگر احساس می‌کند که دارو های شما می‌تواند باعث گزگز کردن دستان شما شود باید به پزشکتان اطلاع دهید. در برخی موارد تغییر دارو ها یا دوز مصرفی آنها باعث برطرف شدن علائم شما شود.

بارداری

بارداری یکی از دلایل احتمالی کم خطر برای بی حسی اندام ها و دست ها است. خوشبختانه گزگز کردن ناشی از بارداری بعد از به دنیا آمدن نوزاد برطرف می‌شود. جنین در حال رشد باعث اعمال فشار بر اعصاب مادر می‌شود و معمولاً بی حسی ناشی از آن نگران کننده نیست. اما در برخی موارد می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. گاهی اوقات فشار اضافی روی اعصاب حتی می‌تواند منجر به سیاتیک دردناک شود. سیاتیک باعث تیر کشیدن ناحیه لگن تا پایین پشت ساق پا می‌شود. اگر باردار هستید فشار عصبی می‌تواند منجر به بی حسی و گزگز شدن دست ها، پاها و بازو های شما شود. برای این وضعیت راه حل های مختلفی وجود دارد. استفاده از آتل برای مچ دست در شب، حرکات کششی، مصرف کافی آب و ورزش منظم می‌تواند باعث بهبود وضعیت شما در دوران بارداری شود. بهتر است برای داشتن یک درمان بی خطر با پزشک خود مشورت کنید. گاهی اوقات ممکن است شرایط سخت دوران باداری باعث عدم تمایل به ورزش و حرکات کششی شود. بی حسی و گزگز شدن دست و پا بعد از زایمان برطرف می‌شود.

کمبود ویتامین

وجود ویتامین ها در بدن به دلایل مختلفی از جمله حفظ سلامت اعصاب بسیار مهم هستند. ویتامین های  B و  E تاثیر مهمی بر قسمت های مختلف بدن از جمله اعصاب شما دارند. کمبود این ویتامین ها می‌تواند باعث ضعیف شدن اعصاب یا مشکلات دیگر شود.

بهترین راه حل برای گزگز شدن و بی حسی ناشی از کمبود ویتامین ها داشتن یک رژیم غذایی سالم و سرشار از ویتامین ها و میوه ها، سبزیجات و غلات کامل است. اگر نمی‌دانید باید از چه ویتامین هایی استفاده کنید یا رژیم غذایی مناسبی داشته باشید با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند شما را راهنمایی کند تا در رژیم غذایی خود از ویتامین  B  وE به میزان کافی استفاده کنید. مصرف این ویتامین ها می‌تواند به طور چشمگیری در رفع مشکل شما موثر باشد.

عفونت ها

شما ممکن است بعد از جراحی سنگین، جراحات یا بیماری ها دچار عفونت شوید. عفونت های باکتریایی و ویروسی می‌توانند به سیستم عصبی آسیب بزنند. آسیب عصبی ناشی از عفونت معمولاً منجر به درد شدید دست و پا می‌شود. ویروس هایی که باعث عفونت می‌شوند و در نتیجه ممکن است باعث بی حسی دست و پا شوند عبارتند از:

  • نیل غربی
  • سیتومگالوویروس
  • اچ ای وی
  • بیماری لایم
  • اپشتین بار
  • هپاتیت B
  • هپاتیت C
  • زونا

و سایر ویروس ها. بدترین کاری که می‌توایند بکنید این است که عفونت را درمان نکنید. اگر احساس می‌کنید عفونت دارید قبل از اینکه دچار آسیب شدید عصبی (یا سایر مشکلات جدی سلامتی) شوید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. عفونت معمولاً قابل درمان است. درمان عفونت باعث کاهش یا توقف علائم شما می‌شود. اگر عفونت باعث بی حسی دست شده باشد احتمالاً بعد از درمان عفونت بی حسی دست از بین خواهد رفت. اگر احساس می‌کنید بدن شما به طور جدی دچار عفونت شده باید فورا به اورژانس مراجعه کنید.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده