به گزارش راهبرد معاصر منوچهر منطقی از برنامهریزی این وزارتخانه برای تولید خودروی ارزانقیمت خبر داد و گفت: تولید خودروی ارزان قیمت تنها مسئله ایران نبوده و مربوط به تمام کشورها است زیرا خودروهای موجود برای همه جمعیت جهان مناسب نیست و تنها برای ۲ میلیارد نفر مناسب است.
وی افزود: دو مسیر موازی در صنعت خودروسازی دنیا ایجاد شده؛ نخست مسیری که برای دهکهای درآمدی بالا ایجاد شده و دومین مسیر تولید خودرو برای دهکهای درآمدی پایین.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه خودروی اقتصادی باید به روز بوده، از نظر ظاهری جذابیت لازم را داشته و ارزانقیمت باشد، اضافه کرد: روش نوآوریهای مقتصدانه، روشی علمی برای تولید خودروی ارزان قیمت است به این معنا که در این روش ویژگیهای لازم و مناسب برای یک خودرو حفظ میشود اما هزینهها افزایش نمییابد.
معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت با بیان اینکه مطالعات مربوط به تولید خودروی ارزان قیمت آغاز و این موضوع با خودروسازان مطرح شده، ادامه داد: از آنجا که این مهم در نامه رئیس جمهور و وزیر صمت نیز آمده، به صورت جدی پیگیر آن هستیم.
وی با بیان اینکه تولید خودروی ارزانقیمت در قالب خودرو برقی و معمولی در حال پیگیری است، تصریح کرد: به نظر میرسد خودروی ارزانقیمت در بهمن ماه امسال رونمایی شود تا کارشناسان بتوانند نظرات خود را ارائه دهند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه براساس برنامهریزی شده نخستین عرضه خودروی ارزان قیمت در شهریور ۱۴۰۲ انجام میگیرد، درباره قیمت خودروی اقتصادی، توضیح داد: در دنیا تلاش میشود که قیمت این خودرو کمتر از ۶ هزار دلار و در محدود ۵ هزار و ۴۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ باشد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در ایران نیز قیمت خودروی ارزان قیمت ۶ هزار دلار نرخ خواهد داشت؟ گفت: این امر وابسته به مشارکت سازندهها است.