به گزارش راهبرد معاصر، بر اساس آخرین اخبار رتبه بندی معلمان، برنامه نویسی و طراحی سامانه رتبه بندی معلمان در حال انجام است. رتبه بندی معلمان که در ایستگاه پایانی قرار دارد همچنان موضوع و خواست اصلی فرهنگیان است و فرهنگیان نسبت به تاخیر در اجرای رتبه بندی معلمان و عدم افزایش حقوق فرهنگیان گلایه دارند.
آیین نامه نظام رتبهبندی معلمان
هیأت وزیران در جلسه --/--/-- به پیشنهاد شماره ۹۴۳۱ مورخ ۱۴۰۱/۰۱/۲۳ وزارت آموزش و پرورش، که با همکاری سازمان برنامه بودجه کشور و سازمان اداری استخدامی کشور و دو نفر از اعضای کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر تهیه شده است، به استناد ماده ۹ قانون نظام رتبهبندی معلمان مصوب ۱۴۰۰/۱۲/۱۵ مجلس شورای اسلامی، در راستای تحقق اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آییننامه اجرایی قانون یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
ماده ۱- تعاریف و اختصارات
در این آییننامه تعاریف مندرج در ماده دو قانون نظام رتبهبندی معلمان ملاک عمل بوده و به جهت رعایت اختصار به وزارت آموزش و پرورش «وزارت» و به نظام رتبهبندی معلمان «رتبهبندی» و به قانون نظام رتبهبندی معلمان «قانون» اطلاق میشود.
ماده ۲ – دایره مشمولان
افرادی که صرفاً رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانشآموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومی بر عهده دارند؛ مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امورتربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروهای توانبخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون واحد آموزشی و تربیتی
تبصره ۱: افراد موضوع لایحه قانونی راجع به استفاده کارکنان کادر اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شدهاند از طرح طبقهبندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷/۹/۵۸ شورای انقلاب جمهوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون میشوند.
تبصره ۲: آن دسته از نیروهای اداری شاغل در پستهای کارشناسی و بالاتر که بر اساس ضوابط و شرایط مربوط در یکی از عناوین موضوع طرح طبقهبندی مشاغل معلمان اشتغال یابند، از زمان تغییر سمت و شروع به خدمت معلمی مشمول نظام رتبهبندی میشوند. در صورت بازگشت مجدد به کار در سمتهای اداری حسب شرایط ذیربط از رتبه بندی برخوردار نمیشوند.
ماده ۳: معلمان بر اساس شایستگیهای عمومی، تخصصی، حرفهای و تجربه، خود با رعایت ضوابط مندرج در قانون و این آییننامه در یکی از رتبههای پنجگانه به ترتیب آموزشیارمعلم، مربیمعلم، استادیارمعلم، دانشیار معلم و استادمعلم قرار میگیرند.
ماده ۴: فرایند رتبهبندی
فرایند رتبهبندی برای مشمولین بر مبنای امتیازات مکتسبه ناشی از معیارهای ذیل و با رعایت ترتیب اولویت انجام میشود
برنامه نویسی و طراحی سامانه رتبه بندی معلمان در حال انجام است.