ضرورت توسعه فرهنگ سهام داری همزمان با رشد بازار سرمایه-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «مرتضی عزتی»، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس؛

ضرورت توسعه فرهنگ سهام داری همزمان با رشد بازار سرمایه

توسعه فرهنگ سهام داری و نگاه تخصصی به خرید سهام موضوع مهمی است که در جامعه و در بین مردم علاقمند به حضور و سرمایه‌گذاری در بورس باید تقویت شود. نظارت دولت و مدیریت بورس بر آنچه در بازار سهام می‌گذارد موضوعی بسیار مهم است، در صورت بی‌توجهی دولت و مدیریت ضعیف بازار سرمایه قطع به یقین در دوره‌های آتی نیز شاهد مشکلاتی در بازار سهام خواهیم بود که به بی اعتمادی مردم و سرمایه‌های خرد در بورس می‌انجامد.
مرتضی عزتی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۹ - ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱ - 2022 May 10
کد خبر: ۱۳۲۳۸۱

بورس و ضرورت توسعه فرهنگ سهام داری

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ مساله وارد شدگان به بورس و آنچه در سال 99 رخ داد و می تواند در مسائلی مشابه، بورس را به تنش بکشد و مسائل مختلفی در بازار سرمایه ایجاد کند که یکی از مهمترین آنها بی اعتمادی سرمایه گذاران خرد به مدیرت بورس باشد، بی اطلاعی و عدم آگاهی مردم از روندی است که در بازار سرمایه و بورس حاکم است.


قطع به یقین مساله وارد شوندگان به بورس را از این جهت باید مهم بدانیم و برای ارائه آموزش های لازم برای ورود به بورس و تبدیل شدن به سهامدار وقت بگذاریم، چرا که بسیاری از کسانی که به معنایی در بورس دغل کاری یا تقلب انجام می دهند، در وهله اول بهترین راه برای کسب سودهای آنچنانی آنی را در جذب ناآگاهان و تازه واردان به بورس می دانند، لذا با جرات می توان گفت بسیاری از تقلب های صورت گرفته در بورس مثل وقایع دیگری که در جامعه مشاهده کرده ایم، مانند کلاهبرداری شرکت های هرمی، همه و همه به دلیل جلب افراد ناآگاه بوده است.


افراد نامطلع از عملکرد بورس و بازارهای مالی که با انگیزه کسب سودهای آنچنانی وارد بازار می شوند، در چشم برهم زدنی مال و دارایی آنها هدر می رود.


در جامعه بارها و بارها خبرهایی از دست به سر کردن و کلاهبرداری از افراد ناآگاه در بنگاه های مختلفی مثل خودرو و مسکن که به ظاهر تلاش کردند تا دارایی را به مردم بفروشند، شنیده ایم، معاملاتی که از روی ناآگاهی و عدم آشنایی به بازار باشد محکوم به شکست است، ضمن اینکه هیچ فروشنده سهامی علاقمند به فروش سهام خود به قیمت های پایین نیست، چرا که همه فروشندگان سهام علاقمند به فروختن سهام خود به بالاترین قیمت ممکن هستند اعم از دولت یا بنگاه های وابسته به دولت. آنچه در این موضوع حائز اهمیت است آشنایی مردم با کارکرد بورس و تقویت نظارت در بازار سرمایه است.


توسعه فرهنگ سهام داری و نگاه تخصصی به خرید سهام موضوع مهمی است که در جامعه و در بین مردم علاقمند به حضور و سرمایه گذاری در بورس باید تقویت شود. نظارت دولت و مدیریت بورس بر آنچه در بازار سهام می گذارد موضوعی بسیار مهم است، در صورت بی توجهی دولت و مدیریت ضعیف بازار سرمایه قطع به یقین در دوره های آتی نیز شاهد مشکلاتی در بازار سهام خواهیم بود که باز هم به بی اعتمادی مردم و سرمایه های خرد به بورس می انجامد.


در این موضوع شکی وجود ندارد که با رونق گرفتن بورس، عده ای با نیت فروش غیر واقعی سهام خود در بازار وارد می شوند تا با قیمت های کاذب باد کرده و به اصلاح حبابی سهام خود را عرضه کنند، قطعا عده ای نیز به عنوان تازه واردان به بورس و علاقمندان برای سرمایه گذاری در این بازار بدون کسب آگاهی های لازم سهامداری وارد این عرصه می شوند و سهام را با قیمت های کاذب می خرند و این افراد بعد از شکست مالی به معترضین جدید تبدیل می شوند، بنابراین بدون نظارت دولت و مدیریت ضعیف بورس، مشکلات همچنان به قوت خود باقی می ماند.


تامین زیر ساخت ها برای از بین بردن معضلات و کاهش چالش هایی که تا به امروز بورس را تحت فشارهای متعددی قرار داده موضوع مهمی است که باید در دستور کار دولت قرار داده شود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار