نامه اعتراض ایران به سازمان بین المللی دریانوردی درباره راهزنی یونان-راهبرد معاصر
چه خودرو‌هایی شرایط فروش خارج از سامانه را دارند؟ سازمان هدفمندی یارانه‌ها: مردم حتما حساب بانکی خود را برای دریافت یارانه چک کنند عرضه اولیه سهام زاگرس دارو پارسیان در فرابورس ایران + جزییات وزیر نیرو: ۶ هزار مگاوات برق تا تابستان آتی وارد شبکه می‌شود طرح فروش نقدی و اقساطی مدیران خودرو دی ۱۴۰۳ + جدول و شرایط شرایط پیش فروش سایپا برای متقاضیان سامانه یکپارچه اعلام شد + جدول ممنوعیت فروش خودرو‌های وارداتی خارج از سامانه زیان ۲.۲ میلیارد دلاری سرقت رمزارز در ۲۰۲۴  ۴۴ میلیون نفر سود سهام عدالت گرفتند  قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۹/۳۰ قیمت مصوب میوه شب یلدا اعلام شد/ قیمت هندوانه، انار، خرمال، موز و نارنگی یارانه آذر واریز شد / دهک‌های چهارم تا نهم حسابشان را چک کنند شرایط فروش فوق العاده خودرو چانگان CS۳۵ تیپ ۳ واریز سود به بیش از ۴۴ میلیون مشمول سهام عدالت خاتمه یافت وزیر کار: ناترازی‌ها بیشتر از آنکه به شرایط امروز مربوط باشد، ریشه در برخی تصمیمات گذشته دارد

نامه اعتراض ایران به سازمان بین المللی دریانوردی درباره راهزنی یونان

سازمان بنادر و دریانوردی طی نامه‌ای به دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی به توقیف نفتکش ایرانی در بندر توس و عدم تامین ایمنی دریانوردی در سواحل یونان اعتراض کرد.
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۲ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 May 28
کد خبر: ۱۳۵۷۷۵

به گزارش راهبرد معاصر نامه علی اکبر صفایی خطاب به "کی‌تاک لیم" دبیرکل سازمان جهانی دریانوردی (IMO) به شرح زیر است:

 

سازمان بنادر و دریانوردی جمهوری اسلامی ایران ضمن عرض تمجید از دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی این افتخار را دارد که توجه این سازمان را به یک مورد اضطراری در خصوص ایمنی دریانوردی در سواحل یونان جلب کند.

 

در 21 مه 2022 میلادی کشتی نفتکش MT Lana به شماره آیمو 9256860 که تحت پرچم ایران فعالیت می کرد، بدون هیچ نیروی محرکه‌ای در سواحل یونان در حال یدک‌کشی شدن بود که با آب و هوای بد مواجه شد و مجبور به رفتن به مکانی امن در بندر یونانی کاریستوس، به منظور اطمینان از ایمنی و حل مشکلات فنی در این کشور شد. مقامات بندر اما نسبت به توقیف محموله نفتکش متعلق به ایران اقدام کرده و قصد دارد تا 24 مه محموله را تخلیه کند.

 

با توجه به مفاد کنوانسیون‌های بین‌المللی دریایی تحت نظارت IMO و همچنین رویه مرسوم، توصیه شده است که دولت‌ها تا حد امکان با یکدیگر همکاری کنند تا امنیت دریایی و حفاظت از محیط زیست دریایی تضمین شده و از هرگونه تاخیر بی‌مورد در فعالیت‌های تجاری کشتی‌ها جلوگیری شود. بنابراین شایسته است که دبیر کل با دولت یونان به منظور اطمینان از همکاری لازم در رابطه با کشتی مذکور، ارتباط برقرار کرده تا کشتی و محموله آزاد شوند و به آنها اجازه داده شود که سفر خود را از سر بگیرند.

 

این سازمان از این فرصت استفاده کرده و نهایت همکاری و توجه خود را به دبیرکل IMO اعلام می‌کند.

 

لازم به ذکر است، در پی توقیف محموله کشتی ایرانی در آب‌های یونان، وزارت امور خارجه ایران کاردار یونان را فراخواند. سازمان بنادر و دریانوردی نیز با انتشار بیانیه‌ای از دولت یونان خواست به تعهدات بین‌المللی خود در این زمینه عمل کند.

 

این سازمان همچنین به مراجع بین‌المللی اعلام کرده است توقیف این نفتکش و انتقال غیراستاندارد نفت ایران به نفتکش دیگر در آب‌های یونان و ایجاد آلودگی زیست‌محیطی در بندر کاریستوس، باعث خدشه‌دار شدن امنیت دریانوردی و تخریب محیط زیست دریایی می‌شود.

 

انجمن حفاظت از محیط زیست کاریستوس نیز با صدور یک بیانیه اعتراضی با تاکید بر اینکه نفتکش با پرچم ایران باید بندر کاریستوس را ترک‌ کند، تصریح کرد: محیط زیست کاریستوس نباید بهای سنگین گزینه‌های سیاسی دولت‌ها را پرداخت کند.

ارسال نظر