ورود استارت‌آپ‌ها به بورس چه نتایجی دارد؟-راهبرد معاصر
مسعود بهمنی‌راد، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد؛

ورود استارت‌آپ‌ها به بورس چه نتایجی دارد؟

مسعود بهمنی‌راد، کارشناس بازارسرمایه در خصوص عرضه سهام یکی از استارت‌‌آپ‌ها در فرابورس، گفت: کلیات ورود استارت‌آپ‌ها به بازارسرمایه رخدادی مثبت است چراکه زمینه تامین‌سرمایه در گردش آنها را فراهم می‌کند، اما در ارتباط با ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها باید حساسیت بیشتر به خرج داده شود و روش‌های متداول جهانی قیمت‌گذاری استارت‌آپ‌ها برای ارزش‌گذاری آنها مورد استفاده قرار گیرد.
مسعود بهمنی‌راد؛ کارشناس بازارسرمایه
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۱ - ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 18
کد خبر: ۱۳۸۷۲۱

ورود استارت‌آپ‌ها به بورس چه نتایجی دارد؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ درحالی که سال‌هاست زمزمه‌هایی مبنی‌بر حضور استارتاپ‌ها در بورس از گوشه و کنار شنیده می‌شد، بالاخره سهام «تپسی» به عنوان نخستین استارت‌آپ در بازارسرمایه عرضه شد. شرکت‌های دانش بنیان نیز با پیشگامی تپسی می‌توانند عیار خود را در بازارسرمایه محک بزنند. ضرورت ارتقای شفافیت مالی و عملکردی و پاسخگویی، موجب می‌شود تا شرکت‌های دانش‌بنیان بعدی نیز که وارد این بازار می‌شوند مجموعه‌هایی شفاف‌تر و کارامدتر از شرکت‌های فعلی باشند. به این ترتیب شاهد بازی دو سر برد بازار سرمایه و اکوسیستم استارتاپی کشور خواهیم بود.

 

مسعود بهمنی‌راد، کارشناس بازارسرمایه با مثبت خواندن عرضه سهام استارت‌آپ‌ها در فرابورس به «راهبرد معاصر» گفت: ورود استارت‌آپ‌ها به بازارسرمایه اقدامی مناسب است از این جهت که روشی مناسب برای تامین‌مالی شرکت‌ها محسوب می‌شود. بزرگترین معظل شرکت‌های استارت‌آپی  علی‌رغم داشتن دانش فنی، مشکلات در زمینه تامین‌مالی و سرمایه در گردش است.

 

وی افزود: عدم وجود دارایی در شرکت‌های استارت‌آپی و همچنین نوپا بودن آنها تامین‌مالی از سیستم بانکی را با مشکل مواجه می‌کند و ورود این شرکت‌ها به بازار سرمایه امکان تامین‌مالی از روش‌های متعدد را فراهم می‌نماید.

 

بهمنی‌راد در خصوص تاثیر عرضه این شرکت‌ها بر بازارسرمایه گفت: شرکت‌های استارت‌آپی در قیاس با شرکت‌های بزرگی که چندین سال تولید و فعالیت داشته‌اند وزن و اثر کمی دارند و ارزش بازار آنها به اندازه‌ای نیست که بتوانند شاخص کل را مثبت کنند یا تحولی در بازار ایجاد نمایند اما برای خود آنها به عنوان یک کسب‌وکار نوپا ورود به بازار‌سرمایه اقدامی مثبت است.

 

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته‌ در زمینه شرکت‌های استارت‌آپی نحوه ارزش‌گذاری و کشف قیمت سهام آنها در بورس است. چون رویه قیمت‌گذاری استارت‌آپ‌ها با شرکت‌های تولیدی و خدماتی که سال‌هاست فعالیت دارند و چشم انداز فعالیت‌شان روشن است متفاوت می‌باشد. ویژگی تحولات سریع در بازار استارت‌آپ‌ها سبب می‌شود بعضا برخی شرکت‌ها پس از مدتی با مشکلاتی مواجه شده و حتی منحل شوند. بنابراین ورود شرکت‌هایی که سابقه چندانی ندارند و صرفا بر اساس یک پلتفرم می‌خواهند فعالیت کنند ریسک‌هایی درپی خواهد داشت. اما در ارتباط با شرکت‌های موفق که گردش‌مالی مناسبی از قبل داشته‌اند شرایط کمی متفاوت است.

 

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به مزیت‌های عرضه شرکت‌های استارت‌اپی در بازار، گفت: ورود استارت‌آپ‌ها به بورس برای آنها مزیت‌هایی دارد از جمله اینکه یک وجه اعتباری برای آنها به همراه دارد. شرکتی که در بازار سرمایه پذیرفته می‌شود به دلیل انتشار اطلاعات مالی بسیار شفاف شده و در ادامه فعالیتش می‌تواند از سیستم بانکی و بازارسرمایه تامین مالی کند.  

 

وی در پاسخ به این سوال که چرا سهام تپسی فقط به صندوق های سرمایه‌گذاری عرضه شد، گفت: فرابورس موظف است در عرضۀ شرکت‌های نوپا و فعال در حوزۀ اقتصاد دیجیتال، شرایطی فراهم کند تا در صورتی که براساس آخرین صورت‌های مالی حسابرسی شده متقاضی پذیرش، نسبت دارایی‌های نامشهود به کل دارایی‌ها مساوی و یا بیشتر از پنجاه درصد باشد، سهام شرکت صرفاً به سرمایه‌گذاران واجد شرایط عرضه شود. در صورتی که این نسبت کمتر از پنجاه درصد باشد، به تشخیص هیئت پذیرش، سهام شرکت قابل عرضه به عموم است. احتمالا بر همین اساس خرید سهام توسط صندوق های سرمایه‌گذاری در دستور کار قرار گرفته است. خرید سهام توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری سبب می‌شود اشخاص حقیقی نیز بصورت غیرمستقیم از این خرید منتفع شوند.

 

بهمنی‌راد در پایان خاطر نشان کرد: کلیات ورود استارت آپ ها به بازار سرمایه رخدادی مثبت بوده و زمینه تامین سرمایه در گردش فراهم ‌می‌شود اما در ارتباط با ارزش‌گذاری استارتاپ‌ها باید حساسیت بیشتر به خرج داده شود و روش‌های متداول جهانی قیمت‌گذاری استارت‌آپ‌ها برای ارزش‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده