مشاهده یک توله یوز در جاجرم-راهبرد معاصر

مشاهده یک توله یوز در جاجرم

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: یک قلاده توله یوز در مسیر مواصلاتی جاده جاجرم مشاهده شده و این موضوع امید‌ها برای تداوم نسل این گونه جانوری یوز ایرانی را زنده کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۵ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 26
کد خبر: ۱۳۹۹۸۴

به گزارش راهبرد معاصر، رضا شکاریان در پاسخ به این سوال که ماجرای مشاهده یک توله یوز در محور مواصلاتی جاجرم چیست٬ اظهار داشت: ساعت ۲۳:۲۰ سوم تیرماه یکی از طبیعت دوستان هنگام گذر از محور سنخواست جاجرم، متوجه حضور یک توله یوزپلنگ می‌شود که در وسط جاده ایستاده است؛ بنابراین با توقف خودرو و کم کردن نور چراغ خودرو، شرایط عبور توله یوز را فراهم می‌آورد و با توجه به اینکه احتمال حضور مادر در اطراف زیاده بوده٬ سریعا محل را ترک می‌کند.

وی افزود: مشاهده توله، خبر خوبی از زادآوری یوز در این منطقه دارد و امید می‌رود با شروع طرح دوربین‌گذاری در یک ماه آینده، بتوانیم تصاویری از حضور این گونه ثبت کنیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با توجه به تردد و مشاهده چند باره یوز در این مسیر در یک سال اخیر، از شهروندان خواست در مسیر جاده جاجرم به سنخواست با احتیاط بیشتر رانندگی کنند.

مدیرکل محیط زیست استان خراسان شمالی تصریح کرد: با توجه به اینکه فرد مشاهده کننده توله یوز از افراد بومی و آشنا به طبیعت بوده و آموزش‌های لازم را در این زمینه دیده، مشخص شده که گونه مشاهده شده، توله یوز بوده است.

وی افزود: در این فصل با توجه به حضور دام‌ها برای چرا در طبیعت، حضور یوز نیز افزایش داشته که در روز‌های اخیر چند مورد گزارش ثبت شده و همکاران محیط بان برای بررسی بیشتر موضوع به منطقه اعزام شدند.

شکاریان گفت: به دلیل شرایط خاص منطقه و احتمال فرار یوز‌ها و احساس خطر، تا کنون تصاویری از این گونه یوز در این روز‌ها ثبت نشده است./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار