اقدامات دولت برای خنثی سازی تحریم‌ها-راهبرد معاصر
ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» تشریح کرد:

اقدامات دولت برای خنثی سازی تحریم‌ها

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه دولت و بانک مرکزی در شرایط سخت تحریم تلاش می‌کنند از هر راه ممکن ارز و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را تأمین کنند، گفت: سیاست‌های اشتباه گذشته با همت دولت سیزدهم اصلاح می‌شود، زیرا دولت هدفی جز خدمت و اصلاحات اقتصادی به نفع کلیت اقتصاد و عموم مردم کشور ندارد.
ابراهیم بهادرانی؛ مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۴ - ۱۲ تير ۱۴۰۱ - 2022 July 03
کد خبر: ۱۴۰۶۹۸

تلاش دولت برای عبور از چالش تحریم‌ها با هدف تأمین کالاهای اساسی مردم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دولت سیزدهم از زمان روی کار آمدن سیاست تعامل با کشورهای همسایه را جزو اولویت‌های خود قرار داده که تاکنون نتیجه خوبی از جمله مثبت شدن تراز تجاری کشور را به دنبال داشته است. همچنین کشورمان با هدف تأمین ارز و نیاز داخلی، در زمینه صادرات خدمات فنی و مهندسی با ۱۸ کشور قراردادهایی به ارزش ۲,۵ میلیارد دلار بسته است. علاوه بر این، با توجه به اینکه کشورمان  در زمینه صادرات نفتی با تهدیدات و تحریم‌های دشمن مواجه است، دولت توانسته شرایط خوبی را رقم بزند و کالاهای اساسی کشور را تأمین کند.


دولت در راستای کنترل تورم اصلاحاتی را شروع کرده است، به عننوان نمونه استقراض از بانک مرکزی را به‌تدریج کاهش داده و حتی خالص بدهی بخش دولتی به بانک مرکزی را منفی کرده و در ادامه سیاست این است که تمامی عوامل مؤثر بر پایه پولی و تورم را در کنترل خود بگیرد. هدفمندسازی یارانه‌ها نیز مدنظر دولت است که نمونه بارز آن حذف ارز 4 هزار و 200 تومانی برای کالاهای اساسی و تخصیص یارانه مستقیم آن به مردم است و سعی می کند در برنامه‌ توسعه هفتم در فرایند زمان آن را بهبود ببخشد.

 

در شرایط تحریم، فروش نفت و بازگشت پول به کشور سخت است و در زمینه باز کردن ال سی ساده 10 هزار دلاری برای طرف تجاری خود با مشکلاتی مواجه می شویم. در چنین وضعیتی بانک مرکزی قادر به استفاده از راهکارهای شرایط عادی نیست

اقتصاد ایران به‌ویژه بعد از انقلاب اسلامی در سطح اقتصاد کلان با اتکا بر نفت با تعیین قیمت دستوری نرخ ارز و همچنین نرخ سود بانکی برای ارائه تسهیلات ارزان‌قیمت و در اقتصاد خرد با قیمت‌های پایین حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی مصرفی دچار بیماری حاد شده است. در برهه‌هایی از زمان که موضوع اصلاح ساختارها مطرح شده با استناد به عبارت «شرایط حساس کنونی»، از اصلاحات علمی در اقتصاد به‌ویژه در موضوع بغرنج «قیمت‌گذاری‌ دستوری» عقب‌نشینی کرده و در نتیجه تداوم رفتارهای ناصحیح، اقتصاد کشور به‌تدریج از تعادل در بازارهای مختلف فاصله گرفته و ثبات متغیرهای کلان دچار اختلال مزمن شده است.

 
دولت سیزدهم امروز ارثیه‌ای از ساختارهای بلندمدت ناسازگار با شرایط واقعی اقتصاد را حمل می‌کند و برای اصلاح تک‌تک ساختارها لازم است شعارها، تعارف‌ها و مصلحت‌اندیشی‌هایی که صرفاً مشکلات را به آینده موکول می‌کند، برای همیشه کنار گذاشته و تنها «ضوابط اصولی علم اقتصاد» حاکم شود. لذا دولت در نظر دارد با کمک‌گرفتن از همه قوای نظام در برنامه هفتم توسعه با تمرکز بر تمامی مؤلفه‌های اساسی اصلاح ساختار اقتصادی و با کمک‌گرفتن از صاحب‌‌نظران بستر لازم برای اصلاحات ساختاری اقتصاد را هموار کند.

 

ابراهیم بهادرانی، مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با «راهبرد معاصر» با تأکید بر تلاش شبانه روزی بانک مرکزی در شرایط سخت تحریم برای ایجاد ثبات در بازار ارز و اتخاذ بهترین تصمیمات ارزی گفت: متأسفانه برخی واقف نیستند مدیریت بانک مرکزی و مسائل ارزی کشور در سخت ترین شرایط تحریم تا چه اندازه سخت است.

 
وی افزود: برخی رسانه ها و منتقدان به جای تلاش برای اصلاح امور و حمایت از نهادهایی که در سخت ترین شرایط کار می کنند، به دنبال اخلال هستند. در شرایط تحریم، فروش نفت و بازگشت پول به کشور سخت است و در زمینه باز کردن ال سی ساده 10 هزار دلاری برای طرف تجاری خود با مشکلاتی مواجه می شویم. در چنین وضعیتی بانک مرکزی قادر به استفاده از راهکارهای شرایط عادی نیست.

 
مشاور عالی اتاق بازرگانی تهران با دفاع از فعالیت های بانک مرکزی در دولت سیزدهم عنوان کرد: بی تردید مجموعه فعالیت های بانک مرکزی حاکی از تلاش شبانه روزی این نهاد برای بهبود وضعیت و کاهش و تثبیت نرخ ارز است، ضمن اینکه مسئولان و دست اندرکاران بانک مرکزی در دولت سیزدهم نشان داده اند به عقل جمعی رجوع و در مشکلات از بهترین راهکارها استفاده می کنند.

سیاست های اشتباه گذشته با همت دولت سیزدهم برطرف و اصلاح می شود، زیرا دولت هدفی جز خدمت و اصلاحات اقتصادی به نفع کلیت اقتصاد و عموم مردم کشور ندارد


وی تصریح کرد: اقتصاد کشور و بانک مرکزی به دلیل تحریم ها در شرایط سختی به سر می برند؛ دست دولت برای واردات کالای اساسی بسته است و لذا برای تأمین نیازهای اساسی از گندم و دارو در سخت ترین شرایطی که گرانی و کمبود کالا در جهان وجود دارد، تلاش می کنند جامعه احساس کمبود نکند.

 
بهادرانی تصریح کرد: دولت و بانک مرکزی در شرایط سخت تحریم تلاش می کنند از هر راه ممکن ارز و کالاهای اساسی مورد نیاز کشور را تأمین کنند. بنده این موضوع را در دوران دفاع مقدس که در معاونت بازرگانی وزارت بازرگانی سابق حضور داشتم لمس کردم که کار دولت و بانک مرکزی در وضعیت سخت جنگ و تحریم تا چه حد سخت است.


وی توضیح داد: به دلیل کارشکنی های غرب و تحریم آمریکا علیه اقتصاد ایران دولت و بانک مرکزی برای تحقق اهدافشان باید تلاش های بسیار بیشتری انجام دهند. همچنین منتقدان باید منصفانه برخورد کنند، زیرا در شرایط فعلی کشور که در تحریم به سر می بریم، اقدامات بانک مرکزی خوب ارزیابی می شود و برای پیشبرد امور اقتصادی و تجاری همه تلاش خود را به کار گرفته است.


ابراهیم بهادرانی گفت: سیاست های اشتباه گذشته با همت دولت سیزدهم برطرف و اصلاح می شود، زیرا دولت هدفی جز خدمت و اصلاحات اقتصادی به نفع کلیت اقتصاد و عموم مردم کشور ندارد؛ هر چند تا تحقق اصلاحات شرایط سختی پیش رو خواهیم داشت.

 
وی افزود: در شرایط سخت اقتصادی و تحریم نباید تمامیت‌خواه باشیم و به دولت و بانک مرکزی کمک کنیم تا کمترین اشتباه و خطای محاسباتی را داشته باشد. همچنین باید سیاست ها بر مبنای شرایط موجود سنجیده شود.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده