به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مسائل صنعت خودرو در سالهای اخیر به یکی از دغدغههای جامعه بدل شده است؛ چنانکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از سخنرانیهای خود فرمودند: این همه حمایت در سالهای اخیر از صنعت خودرو در کشور شده، خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضیاند درست هم میگویند.
پیگیری موضوع صنعت خودرو خیلی زود در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت، به طوری که آیت الله رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در بازدید از یکی از زیرمجموعههای خودروسازی کشور با صدور هشت دستور خواستار بهبود کیفیت و کمیت این محصول شد.
وقتی به سیر توسعه خودرو در دنیا توجه و با جهتگیری صنعت در داخل کشور بهویژه در دوران پس از انقلاب مقایسه میکنیم، میبینیم گرچه صنعت کشور به لحاظ تعداد تولید رشد داشته، اما این رشد بهصورت متوازن رخ نداده است. درواقع اگر مدیریت در خودروسازی سیاسی نباشد، مدیر خودرویی نیازی ندارد برای حفظ صندلی مدام با سیاسیون لابیگری کند، بلکه میداند تنها راه ماندگاری مدیریتش انجام درست سیاستهای است که برایش تعریف می شود.
در ایران رشد صنعت خودرو به دلایل مختلف بسیار سخت است، مگر اینکه دولت سیزدهم حمایت های قابل توجه و سیاست گذاری های درستی اعمال کند
امیرحسین کاکایی، کارشناس بازار خودرو در گفت و گو با «راهبرد معاصر» به مهمترین مؤلفه های مورد نیاز رشد صنعت خودروسازی در کشور پرداخت و گفت: آنچه حائز اهمیت است، اینکه رشد صنعت خودرو باید تعریف شود محدود به پارامترهای کمی، کیفی یا توأمان است. وقتی بر این موضوع تأکید می شود در سال باید 1.5 میلیون خودرو تولید شود، باید به این موضوع پاسخ داد رشد باکیفیت یا فقط کمیت در تولید مدنظر است؟
وی افزود: در ایران رشد صنعت خودرو به دلایل مختلف بسیار سخت است، مگر اینکه دولت سیزدهم حمایت های قابل توجه و سیاست گذاری های درستی اعمال کند. به دلیل واردن نشدن قطعات از خارج و تحریم های بین المللی، بسیاری از مواد اولیه و قطعات صنایعی مانند فولاد ساخت داخل و این در حالی است که برای دو برابر شدن تولید خودرو باید تولید ورق فولاد افزایش یابد و دولت برق و گاز مورد نیاز صنعت فولاد را فراهم کند.
این کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: اگر دولت مایل به توسعه صنعت خودروست، باید برای رفع کمبود گاز و برق صنعتی تدابیر لازم را اتخاذ کند، زیرا افزایش تولید فولاد و آلومینیوم به تنهایی در صنعت خودروسازی مهم نیست و نیازمند تأمین برق و گاز و انواع انرژی مورد نظر برای افزایش تولید خودروست.
کاکایی تصریح کرد: با توجه به مدیریت صحیح برق خانگی به وسیله دولت که با قطعی برق مواجه نبوده ایم، انتظار می رود با اتخاذ تمهیدات جدی و سرمایه گذاری در حوزه برق و گاز چالش جدی کمبود برق و گاز صنایع برطرف شود، زیرا تولید بیشتر صرفاً به کار شبانه روزی وابسته نیست و نیازمند افزایش ظرفیت سازی در مجموعه ها و سرمایه گذاری در صنعت خودروسازی است.
وی با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در توسعه صنعت خودروسازی سرمایه گذاری است، گفت: مهمترین دلیل چالش صنعت خودروسازی در حدود ۱۵ تا ۲۰ سال گذشته کاهش سرمایه گذاری است، لذا دولت باید به این نکته مهم توجه کند افزایش تولید با برنامه ریزی و از همه مهمتر سرمایه گذاری محقق می شود؛ طبعاً موضوع حائز اهمیت سرمایه گذاری باکیفیت است.
این کارشناس بازار خودرو توضیح داد: فقط سرمایه گذاری به افزایش تولید منجر نمی شود، بلکه سرمایه گذاری با کیفیت نیاز اصلی است. به عنوان نمونه، برای تولید کمی وکیفی نیاز به راه اندازی و خرید خط تولید ۱۰۰ میلیارد دلاری احساس می شود، اما به دلیل محدودیت منابع خط تولید 5 میلیون دلاری خریداری شده که متعلق به دو سه دهه پیش است. با این حجم از سرمایه گذاری نمی توان به تولید کیفی رسید، زیرا سرمایه گذاری ناقصی انجام شده است، جز هدر دادن منافع کشور دستاوردی ندارد و خروجی آن تولید بیکیفیتی خواهد بود.
فقط سرمایه گذاری به افزایش تولید منجر نمی شود، بلکه سرمایه گذاری با کیفیت نیاز اصلی است
کاکایی افزود: نکته بعدی در صنعت خودرو این است که نه تنها در صنایع مربوط باید سرمایه گذاری درستی انجام شود، بلکه سرمایه گذاری باید متناسب با همه صنایع مرتبط باشد. به عنوان نمونه، اگر 90 درصد قطعه سازان در تولید سرمایه گذاری کنند و 10 درصد سرمایه گذاری قابل توجهی نداشته باشند، امکان تأمین و واردات قطعات مورد نیاز از خارج میسر نباشد، در داخل نیز سرمایه گذاری تکمیلی انجام نشود، خودروی بی کیفیتی تولید می شود.
وی گفت: تولید مقرون به صرفه نیازمند به کارگیری عوامل با کیفیت است؛ زیرا سرمایه گذاری و مدیریت زنجیره تأمین باید با برنامه های کلان متناسب و همسان با تیراژ و کیفیت باشد، در غیر این صورت ناهمگونی به ساخت و تولید خودروی بیکیفیت و تیراژ پایین منجر می شود و نمی توان انتظار داشت صنعت خودروی کشور دچار رشد و تحول مورد انتظار شود.