تضعیف حقوق بشر در جهان با دیدار بایدن و بن سلمان-راهبرد معاصر
پرونده ویژه سفر بایدن به منطقه، شماره ۲۱؛

تضعیف حقوق بشر در جهان با دیدار بایدن و بن سلمان

سفر رئیس جمهور آمریکا به جده نه تنها اقدامات در زمینه اجرای عدالت نسبت به ولیعهد عربستان به دلیل قتل فعال مخالف سعودی را تضعیف می کند؛ بلکه مقوم این دیدگاه است که دفاع آمریکا از حقوق بشر گزینشی است. آمریکا در شرایط کنونی از سویی برای محکوم کردن روسیه به دنبال ایجاد ائتلاف جهانی است و از سوی دیگر با کشورهایی که مسئول نقض حقوق بشر هستند، رفتار مطلوبی دارد.
آنیس کالامار؛ گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام های غیرقانونی و خودسرانه
تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ تير ۱۴۰۱ - 18 July 2022

تضعیف حقوق بشر در جهان با دیدار بایدن با بن سلمان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جو بایدن در سفر به عربستان با محمد بن سلمان معروف به « ام.بی.سی» (دستور دهنده قتل جمال خاشقجی) دیدار خواهد کرد. سفر برنامه ریزی شده بایدن به عربستان نه تنها اقدامات در زمینه اجرای عدالت علیه ولیعهد عربستان را به دلیل قتل خاشقجی تضعیف می کند، بلکه مقوم این دیدگاه است که دفاع آمریکا از حقوق بشر گزینشی است. در حالی که واشنگتن در مخالفت با اقدام تجاوزکارانه روسیه در اوکراین به دنبال ائتلاف جهانی است؛ با کشورهایی که مسئول نقض گسترده حقوق بشر هستند (عربستان) رفتار مطلوبی دارد. رفتار مطلوب دولت بایدن با عربستان سعودی می تواند هدف دولتش یعنی دفاع از نظم مبتنی بر قوانین  و ایجاد اجماع جهانی برای محکومیت روسیه را تضعیف کند. 

سفر بایدن به عربستان نشان می دهد  تعهد بایدن برای حمایت از حقوق بشر مشروط و گزینشی است؛ به کسانی که چیزی با ارزش سیاسی یا اقتصادی برای ارائه دارند مجوز نقض حقوق بشر داده می شود


مسئولیت بن سلمان در قتل خاشقجی واقعیت است. شهروند سعودی و ستون نویس واشنگتن پست در اکتبر ۲۰۱۸ به وسیله تیمی متشکل از ۱۵ عامل سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته و جسدش قطعه قطعه شد. من (نویسنده) به عنوان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدام های غیرقانونی، ژانویه ۲۰۱۹ تحقیقاتی را درباره این قتل آغاز و پس از یک سال تحقیقات بین المللی، یافته های خود را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کردم. طبق این گزارش به نتیجه رسیدم جمال خاشقجی به دستور بن سلمان به قتل رسیده و قتل او به وسیله ولیعهد عربستان نقض جدی  قوانین بین المللی است. آوریل هاینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا در گزارشی طبقه بندی شده (فوریه ۲۰۲۱)  که منتشر شد، بن سلمان را عامل دستور قتل جمال خاشقجی دانست.


ولیعهد عربستان شکایت کرد و گفت تا زمانی که گناهش برای این قتل ثابت نشود، باید بیگناه فرض شود. استدلال او مضحک است؛ جهان از محاکمه عادلانه و بی طرفانه برای ارزیابی مقصر بودنش استقبال می کند، اما عربستان از همه تلاش ها برای برگزاری آن جلوگیری کرده است. در سال 2019 پادشاهی محاکمه ساختگی انجام داد و در آوریل سال جاری محاکمه ترکیه مربوط به قتل جمال خاشقجی را به عربستان منتقل کرد تا این موضوع دوباره دفن شود. پادشاهی سعودی حتی برای افشای محل بقایای جسد خاشقجی از انسانیت لازم برخوردار نبود؛ اقدامی که می تواند رنج خانواده و دوستان خاشقجی را کاهش دهد. قتل خاشقجی بخشی از الگوی نقض حقوق بشر به وسیله دولت سعودی است.


از زمانی که بن سلمان به ولیعهدی رسید، دولت عربستان اجازه برگزاری کنسرت و سایر تفریحات مدرن را داده است، اما حکومت تحت اختیار وی به طور فزاینده سرکوبگر شده و مردم به اتهامات واهی به طور دسته جمعی اعدام و فعالان، مخالفان سیاسی و شهروندان عادی که ملایم ترین انتقادات را بیان می کنند، زندانی یا ممنوع الخروج می شوند.


در سال 2021 وزارت امور خارجه آمریکا موارد مشابهی از نقض قابل توجه حقوق بشر از جمله ناپدید شدن اجباری،  آزار و اذیت و ارعاب مخالفان سعودی مقیم خارج را ارائه کرد. این سرکوب احتمالاً زمانی بدتر خواهد شد که ولیعهد کنونی، حاکم عربستان سعودی شود و همانطور که انتظار می‌رود با مرگ سلمان بن عبدالعزیز 86 ساله، بن سلمان پادشاه عربستان سعودی خواهد شد.

بایدن از پادشاهی سعودی باید بخواهد به سرکوب سیستماتیک آزادی بیان و اجتماع پایان دهند و همچنین باید فروش تسلیحاتی را که عربستان در یمن استفاده خواهد کرد، خاتمه ببخشد


سفر بایدن به عربستان نشان می دهد دلیل کمی وجود دارد که ولیعهد و دیگران مانند او از باشگاه کشورهایی که این رفتار غیرقانونی و فراسرزمینی را پذیرفته اند، فاصله بگیرند و به بقیه جهان نشان می دهد تعهد بایدن برای حمایت از حقوق بشر مشروط و گزینشی است: به کسانی که چیزی با ارزش سیاسی یا اقتصادی برای ارائه دارند مجوز نقض حقوق بشر داده می شود.

 
تهاجم آمریکا به عراق، جنگ با تروریسم، حملات پهپادی خارج از مناطق مشخص شده درگیری مسلحانه و استفاده گزینشی از تحریم‌ها همگی ممنوعیت کاربرد زور را تضعیف می کند و در برخی موارد، معنای خود را گسترش داده است. دفاع طبق منشور سازمان ملل متحد بسیار فراتر از هرگونه درک منطقی از این اصطلاح است. اگر تصمیم بایدن برای سفر به عربستان تأیید کند سیاست واقع گرایانه پیروز شده است، آیا می‌توان پیامدهای حقوق بشری این دیدار را تا حدی کاهش داد؟

 

در این راستا بایدن نباید به تنهایی با بن سلمان ملاقات کند و نباید با هرگونه عکس از دیدار دو نفره وی با ولیعهد موافقت کند. در عوض، او باید از این سفر برای دیدار با مدافعان حقوق بشر سعودی که در حال حاضر با ممنوعیت سفر مواجه هستند استفاده کند و خواستار لغو این ممنوعیت ها و پایان دادن به بازداشت های غیرقانونی شود. بایدن از پادشاهی سعودی باید بخواهد به سرکوب سیستماتیک آزادی بیان و اجتماع پایان دهند. وی همچنین باید فروش تسلیحاتی را که عربستان در یمن استفاده خواهد کرد، خاتمه ببخشد.

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار