نظارت جدی شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی-راهبرد معاصر

نظارت جدی شهرداری بر تاکسی‌های اینترنتی

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران گفت:بیش از ۱۰ سال است که حمایت جدی از حمل و نقل عمومی نشده و برهمین اساس در حوزه ناوگان و تجهیزات به مشکلاتی برخورده ایم.
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 July 25
کد خبر: ۱۴۴۰۳۲

به گزارش راهبرد معاصر، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در نشست خبری ظهر امروز خود درباره اهداف و فعالیت‌های سازمان و معاونت حمل و نقل ترافیک گفت: حمل و نقل مهمترین، اساسی‌ترین و پیچیده‌ترین موضوع کلان شهرها است.

وی ادامه داد: دغدغه شهروندان بیش از ۸۰ درصد شهرهای دنیا حمل و نقل ترافیک است و در مأموریت‌های شهرداری نیز حمل و نقل از اهمیت بسزایی برخوردار است.

شفیعی درباره حمل و نقل ترافیک تهران گفت: در این حوزه عقب ماندگی بسیاری وجود دارد و بیش از ۱۰ سال است که حمایت جدی از حمل و نقل عمومی نشده و بر همین اساس در حوزه ناوگان و تجهیزات به مشکلاتی برخورده‌ایم.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران بیان کرد: در تمامی حوزه‌های حمل و نقل عقب ماندگی وجود دارد و بر همین اساس قرارگاهی تشکیل‌شده است و ۶۰ پروژه اصلی تعریف شده است.

شفیعی با بیان اینکه حمل و نقل ترافیک یکی از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری است گفت: ایشان در بیانات خود به راهکارهای علمی برای حل ترافیک اشاره کردند.

شفیعی با اشاره به حوزه منابع حمل و نقل عمومی گفت: منابع مهمترین مشکل این حوزه است و حمایتی از این حوزه نشده است، تهران به ۵۳۰ هزار میلیارد تومان منابع احتیاج دارد اما این عدد به هیچ وجه در توان مدیریت شهری نیست.

وی ادامه داد: نیازهای تهران در حوزه حمل و نقل عمومی به هیچ وجه در توان شهرداری نیست و هیچگاه شهرداری نمی‌تواند به تنهایی مشکل حمل و نقل تهران را حل کند و وضع موجود به دلیل عدم کمک دولت بوده است.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در گذشته حمایت دولت وجود داشت اما اکنون ازبین رفته است گفت: بیش از ۸۰ درصد منابع اتوبوس‌هایی که در گذشته وارد تهران می‌شدند را دولت تأمین می‌کرد و پس از سال ۸۶ این اتفاق تدریجاً ازبین رفت.

شفیعی اظهار کرد: در گذشته یک سوم هزینه برعهده مسافر، یک سوم بر عهده دولت و یک سوم برعهده شهرداری بوده اما اکنون ۹۰ درصد هزینه جابه جایی مسافران بر عهده شهرداری است.

حدود ۱۰۰ درصد اتوبوسرانی تهران فرسوده است

وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد اتوبوسرانی تهران فرسوده است، گفت: همچنین ۱۰۰ درصد ون‌های تهران و ۵۰ درصد تاکسی‌ها فرسوده هستند و باید ناوگان جدید به شهر تزریق شود زیرا عدم تزریق منابع به حمل و نقل عمومی منجر به این فرسودگی شده است.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به منابع به دست آمده از جریمه‌ها بیان کرد: این ۴ هزار میلیارد تومان اصل طلب شهرداری در این حوزه است اما طی سال‌های اخیر این منابع به شهرداری تهران تخصیص نیافته است.

شفیعی درباره تأمین منابع از طریق شیوه‌های جدید گفت: مشارکت با بخش خصوصی و TOD از جمله راهکارهایی برای به دست آوردن منابع است.

وی گفت: بسته کاملی شامل مدهای کامل حمل و نقل عمومی از مترو تا موتورهای برقی تهیه شده است.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران در رابطه با سامانه مترو گفت: ۲۴۵ کیلومتر شبکه فعال مترو در تهران وجود دارد و از نظر طول شبکه مترو در رتبه ۲۰ جهانی و هزینه ساخت مترو در تهران حدود ۴۵ میلیون دلار و نصف متوسط جهانی است.

تهاتر نفت با واگن‌های مترو برای توسعه حمل و نقل عمومی

شفیعی ادامه داد: ساخت ۳۳ کیلومتر مترو و حداقل ساخت ۹ ایستگاه مترو، اورهال ۴۰۰ دستگاه مترو، فعال سازی ۳ قرارداد تأمین واگن نیز در دستور کار است. تأمین ۶۳۰ واگن با چین درحال پیگیری است و دولت مسئول تأمین پیش پرداخت است و مجوزهایی از سوی دولت برای تهاتر نفت در دستور کار قرار گرفته و از ۲ سال بعد از تأمین پیش پرداخت روند تحویل واگن‌ها آغاز می‌شود.

وی گفت: قراردادی با مپنا برای ۲۴۹ واگن مترو در دستور کار است و مجموع این واگن‌ها وضعیت متروی تهران را متحول می‌کند و ظرفیت جا به جایی مسافران چندین برابری می‌شود.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به کمبود قطعات مترو گفت: ۸۰۰ میلیارد تومان منابع ارزی بلوکه شده درحال آزاد شدن است و همچنین قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی با بانک هر به کمک این منابع می‌توان خطر جدی تجهیزات را حل کرد.

شفیعی با اشاره به اتوبوس‌های فعال تهران گفت: درحال حاضر ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس وجود دارد که ۲ هزار ۳۰۰ دستگاه اتوبوس قابل اورهال هستند و برای رسیدن به شرایط قابل قبول به ۵ هزار دستگاه اتوبوس احتیاج داریم.

اتوبوس‌های تهران را با چنگ و دندان نگه داشته‌ایم

وی تصریح کرد: اتوبوس‌های تهران را با چنگ و دندان نگه داشته‌ایم و از نظر اقتصادی استفاده از این اتوبوس‌ها اشتباه است اما آنقدر اتوبوس گران است که شهرداری به تنهایی نمی‌تواند اتوبوس خریداری کند.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: اگر ۹۰۰ دستگاه اتوبوس از سمت وزارت کشور تأمین شود شاهد تحولی جدی خواهیم بود همچنین امیدواریم از مهر ماه روند تحویل ۵۰ درصد اتوبوس برقی که توسط بخش خصوصی خریداری شده است وارد تهران شود.

شفیعی با اشاره به اورهال اتوبوس‌ها گفت: امسال هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال می‌شود.

وی درباره اتوبوس‌های دست دوم بیان کرد: ما با ناوگان درحال نابود شدن مواجه هستیم من نمی‌دانم منتقدان این کار آیا تاکنون سوار اتوبوس‌های خراب و بدون کولر شده اند یا خیر ما باید از زیر سنگ هم اتوبوس تأمین کنیم.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: بخش خصوصی اعلام کرده است که می‌تواند با یک پنجم قیمت اتوبوس‌های اروپایی که دارای کیفیت زیست محیطی هستند را وارد تهران کند.

اتوبوس‌هایی که وارد تهران می‌شوند متناسب با ایستگاه‌های موجود هستند

شفیعی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، مبنی بر اینکه آیا اتوبوس‌های دست دومی که وارد تهران می‌شوند متناسب با استانداردهای ایستگاه‌ها و خطوط ویژه اتوبوسرانی تهران هستند یا خیر گفت: برخی از ایستگاه‌های تهران نسبت به ایستگاه‌های سایر کشورها تفاوت دارد.

وی ادامه داد: در خطوط بی آر تی در دنیا معمولاً از درب چپ استفاده نمی‌شود اما من نمی‌دانم با چه تدبیری برخی از اتوبوس‌های تهران چپ در هستند و ایستگاه‌ها در وسط مسیر تعبیه شده اند اما باید بگویم تمام اتوبوس‌های خریداری شده دربشان در سمت راست قرار دارد و می‌توانیم آنها را در اکثر خطوط مورد استفاده قرار دهیم. اما مشکلی در رابطه با ارتفاع اتوبوس‌ها و ایستگاه‌ها وجود ندارد.

شفیعی بیان کرد: شهرداری به دنبال همکاری بیشتر با بخش خصوصی است و بصورت خرید خدمت مدل همکاری را با این بخش آغاز کرده است.

وی با اشاره به حوزه تاکسیرانی گفت: ۳ هزار و ۸۰۰ دستگاه تاکسی نوسازی شده اند و علت اینکه نتوانستیم تاکسی‌های بیشتری را نوسازی کنیم عدم همکاری دولت و تخصیص منابع بود.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: اکنون خودروهای ۴۰۵ و سمند از روند تولید خارج شده‌اند و تنها خودروی سورن برای تاکسی‌ها وجود دارد و این خودرو گران است و ممکن است رانندگان برای نوسازی خودرو اقدامی نکنند.

شفیعی با بیان اینکه ۲ طرح در حوزه تاکسیرانی آغاز شده است و با اشاره به نوسازی ون‌های تهران گفت: ون‌های جدید تا پیش از آغاز مدارس وارد ناوگان می‌شوند و بازپرداخت این ون ها به عنوان یارانه جابه جایی مسافران پرداخت می‌شود و این یعنی رانندگان باید حداقل مسافری را جا به جا کنند و تعداد جابه جایی مسافران این ون‌های هوشمند کاملاً مشخص می‌شود.

تخصیص ۱۲۰ هزار جایگاه پارک حاشیه‌ای در تهران

وی با اشاره به پارک حاشیه‌ای گفت: پارک حاشیه‌ای به نفع شهرداری است و در این مدل قرار است هر فردی که خودرو خود را پارک می‌کند هزینه آنرا پرداخت کند.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: با این طرح ۱۲۰ هزار پارک حاشیه‌ای وارد مدار می‌شود.

شفیعی با اشاره برقی شدن موتور سیکلت‌ها گفت: قرار است در بستر تفاهم‌نامه شهرداری و شرکت پست موتورهای شرکت پست برقی شوند و این موتورها شارژی نیستند بلکه با تعویض باطری فعالیت می‌کنند.

وی با اشاره به تأمین اتوبوس دست دوم گفت: درحال حاضر ۵۰ دستگاه اتوبوس وارد مدار شده است و این اتوبوس‌ها انواع متعددی دارند و بسیار با کیفیت هستند و از یکی از برندهای آلمانی وارد می‌شوند البته هنوز هیچکدام از این اتوبوس‌ها وارد چرخه نشده اند.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران درباره قطار ملی گفت: یک رام قطار تولید شده است و تعدادی از تست‌های آن باقی مانده است و در صورت دریافت تمامی تاییده ها وارد مدار می‌شود.

شفیعی با اشاره به ۶۳۰ واگن مترو گفت: به وزارت نفت تکلیف شده تا تهاتر نفت و واگن‌های مترو صورت گیرد و قرار است به زودی برطرف شود.

وی گفت: درگذشته بخش خصوصی هیچگاه متولی بهره برداری از مترو نبوده است اما اکنون این اتفاق رخ داده است اما اکنون بخش خصوصی وارد عمل شده و باید پشتیبانی‌های مالی و مشوق‌های بسیاری از این امر داشته باشیم.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: از محل عوارض کسر پارکینگ هزینه‌ای در یک صندوق خاص باقی می‌ماند و این هزینه تبدیل به ساخت پارکینگ می‌شود. ۱۶ نقطه در سطح شهر تهران مشخص شده است و ۸ نقطه آن تأیید شده است.

شفیعی ادامه داد: علاوه بر استفاده از ظرفیت پارکینگ‌های مکانیزه تعدادی سرمایه گذار نیز برای پارکینگ سازی وارد عمل شده‌اند.

توسعه شبکه مترو برای تأمین قطار متوقف نمی‌شود

وی تصریح کرد: هیچ راه حلی جز بستن قرارداد برای تأمین واگن وجود ندارد و کسری و کمبود واگن‌ها به دلیل غفلتی است که در گذشته وجود داشته ما نمی‌توانیم توسعه شبکه را متوقف کنیم.

معاون حمل ونقل ترافیک شهرداری تهران گفت: واردات یک راهکار موازی برای تأمین اتوبوس‌ها است و در یک دوره کوتاه مدت واردات اتوبوس به نفع تهران است.

شفیعی با اشاره به تاکسی‌های اینترنتی گفت: مدیریت حمل و نقل بر عهده شهرداری است اما عملاً در حوزه تاکسی‌های اینترنی شهرداری در این حوزه اقدامی نمی‌کند اکنون هیچ نظارتی بر این تاکسی‌ها وجود ندارد و سعی ما این است که در این حوزه نظارتی داشته باشیم و به سمتی برویم که تاکسی‌های اینترنتی با شهرداری همکاری کنند./مهر

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده