اولیانوف:روابط چین و آمریکا به خاطر هیچ خراب شد-راهبرد معاصر
واکنش نمایندگی ایران به تحریم‌های خزانه داری آمریکا توافقات مالی ایران و روسیه از ماه آینده اجرایی خواهد شد مسکو: قرارداد جدیدی برای همکاری با ایران امضا خواهد شد وزیر جنگ اسرائیل: ایران بزرگ‌ترین تهدید برای آینده دنیاست اسماعیل هنیه: حمله به خانواده‌ام منجر به تغییر مواضع مقاومت نخواهد شد شرط سازمان ملل برای تداوم کمک‌ به غزه وزیر دفاع آمریکا از تشدید تنش‌ها در مرز لبنان ابراز نگرانی کرد تحریم‌های آمریکا علیه ۵۰ شخص و نهاد به بهانه ارتباط با ایران تأکید وزیر خارجه نپال بر تقویت مناسبات دوجانبه با ایران هشدار کرملین به ارمنستان: با پیوستن به اتحادیه اروپا بازار روسیه را از دست خواهید داد تأکید وزیر خارجه کویت بر توسعه روابط با ایران تاکید باقری بر عزم جدی تهران در توسعه روابط با ریاض جلسه شورای امنیت با محوریت تحولات نوار غزه آغاز مذاکرات عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا حملات پهپادی و موشکی مقاومت لبنان به شمال اراضی اشغالی

اولیانوف:روابط چین و آمریکا به خاطر هیچ خراب شد

اولیانوف در توییتی نوشت: تعجب‌آور نیست. سفر پلوسی به تایوان به شدت بر روابط دوجانبه پکن و واشنگتن تأثیر گذاشت. به خاطر هیچ.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۱ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 06
کد خبر: ۱۴۵۸۰۰

به گزارش راهبرد معاصر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین به خبر پاسخ ندادن مقامات نظامی چین به تماس‌های مقامات پنتاگون واکنش نشان داد.

این دیپلمات روس در توییتی نوشت: تعجب‌آور نیست. سفر پلوسی به تایوان به شدت بر روابط دوجانبه پکن و واشنگتن تأثیر گذاشت. به خاطر هیچ.

نشریه آمریکایی «پولیتیکو» پیش‌تر گزارش داد در حالی که چین به مانورهای نظامی خود اطراف تایوان در پی سفر تحریک‌آمیز نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره ادامه می‌دهد، مقامات ارشد نظامی چین به تماس‌های همتایان خود در پنتاگون پاسخ نمی‌دهند.

سه منبع مطلع به پولیتیکو گفتند، ظاهراً پکن چند تماس از سوی «لوید آستین» وزیر دفاع و ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده در روزهای اخیر را رد کرده است.

جمعه (پنجم اوت) پکن تصمیم گرفت روابط دیپلماتیک خود را با واشنگتن در تعدادی از حوزه‌های نظامی و غیرنظامی قطع کند. وزارت امور خارجه چین فهرستی از موضوعاتی را منتشر کرد که در مورد آن‌ها دیگر ارتباطی بین مقامات چینی و آمریکایی وجود نخواهد داشت، از جمله تماس‌های نظامی در سطح فرماندهان و گفت‌وگوهای گسترده‌تر هماهنگی سیاست دفاعی.

کاخ سفید در حالی که در مورد قطع ارتباط نظامی گزارش شده در سطح عالی اظهارنظر نکرد، مدعی شد اقدامات اخیر چین خطر اشتباه محاسباتی و درک نادرست را افزایش می‌دهد.

پکن روز پنجشنبه در واکنش به سفر کوتاه نانسی پلوسی، تمرینات نظامی و مانورهایی را در شش منطقه دریایی اطراف تایوان آغاز کرد. به گفته وزارت دفاع چین، این مانورها شامل شبیه‌سازی «محاصره» جزیره و همچنین حملات آبی خاکی و حمله به اهداف زمینی است.

چین تایوان را بخشی جدا نشدنی از قلمروی خود و بازدیدهایی مانند سفر پلوسی را حمله به حاکمیت خود و نقض اصل «چین واحد» می‌داند که بر اساس آن اکثر کشورها از به رسمیت شناختن دیپلماتیک تایوان خودداری می‌کنند. آمریکا به‌رغم به رسمیت شناختن این اصل از سال ۱۹۷۹، روابط غیر رسمی نزدیک با جزیره ۲۳.۵ میلیون نفری تایوان را حفظ کرده و اغلب به تایپه تسلیحات می‌فروشد و از فشار آن برای جدایی حمایت می‌کند./فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده