ابراز نگرانی شدید آمریکا از رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان-راهبرد معاصر

ابراز نگرانی شدید آمریکا از رزمایش نظامی چین در اطراف تایوان

وزارت خارجه آمریکا امروز (شنبه) اعلام کرد که ایالات متحده «به شدت نگران» رزمایش‌های نظامی چین در تنگه و اطراف تایوان است و قاطعانه خواستار «خویشتنداری» پکن شد.
تاریخ انتشار: ۲۲:۱۸ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - 2024 May 25
کد خبر: ۲۴۲۳۷۵

به گزارش راهبرد معاصر؛ در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا ادعا شده است: «استفاده از یک تحول عادی، معمول و دموکراتیک به عنوان بهانه‌ای برای اقدامات تحریک آمیز نظامی، خطر تشدید تنش‌ها و از بین بردن معیار‌های دیرینه‌ای که برای دهه‌ها صلح و ثبات را در سراسر تنگه تایوان حفظ کرده است، در پی دارد.»

بر اساس این گزارش، این وزارتخانه این بیانیه را پس از پایان رزمایش ۲ روزه چین در اطراف تایوان که در آن پکن حملاتی را با بمب‌افکن‌ها شبیه‌سازی می‌کرد، صادر کرد؛ تمرین‌هایی که تایوان در روز شنبه آنها را به عنوان «تحریک آشکار» محکوم کرد.

«شینهوا» پیشتر گزارش داده بود که رزمایش ۲ روزه چین «شمشیر مشترک ۲۰۲۴ A» نام دارد و هدف آن «تمرکز بر آمادگی گشت‌زنی مشترک هوایی-دریایی-رزمی، کنترل مشترک و جامع میدان نبرد و حملات مشترک دقیق به اهداف کلیدی» است.

لی شی سخنگوی ارتش چین گفته بود که هواپیما‌ها و کشتی‌های نظامی در این رزمایش حضور دارند و این تمرینات «مجازاتی سنگین برای اقدامات جدایی‌طلبانه نیرو‌های استقلال‌طلب تایوان و هشداری شدید به دخالت و اقدامات تحریک‌آمیز نیرو‌های خارجی» است.

چین تاکید کرده بود که این رزمایش با هدف مجازات «اقدامات جدایی‌طلبانه» پس از تحلیف لای چینگ‌ته رئیس جدید جزیره تایوان صورت گرفته است.

رویترز نیز روز گذشته به نقل از یک مقام امنیتی تایوان گزارش داده بود که این رزمایش‌ها شامل «بازرسی شبیه‌سازی شده» قایق‌های غیرنظامی است.

این مقام همچنین گفته بود که ارتش آزادی‌بخش خلق چین (PLA) حملات ساختگی به کشتی‌های خارجی در «کانال باشی» که تایوان را از فیلیپین جدا می‌کند، انجام داد و حدود ۲۴ هواپیمای جنگی «نزدیک» به تایوان شدند، اما هیچ کدام وارد منطقه همجوار تایوان نشدند.

چین، تایوان را بخشی از خاک خود می‌داند و لای را یک «جدایی‌طلب خطرناک» خوانده است که موجب «جنگ و افول» این جزیره می‌شود. /ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده