وقتی کودک را زود وارد بزرگسالی می‌کنیم-راهبرد معاصر
ادارات، مدارس و دانشگاه‌های کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل شدند تهران فردا هم تعطیل شد/ آموزش غیرحضوری مدارس و تعطیلی دانشگاه‌ها و ادارات استان تهران مدارس و دانشگاه‌های زنجان چهارشنبه ۲۸ آذر تعطیل شد فردا دانشگاه بوعلی سینا تعطیل شد/ فعالیت‌های آموزشی به صورت مجازی آلودگی هوای تهران به وضعیت قرمز رسید مدارس قم فردا (چهارشنبه) غیرحضوری شد نیمه شرقی کشور رکوردار سرما شد  ادارات مازندران فردا تعطیل نیست؛ فعالیت مدارس غیرحضوری تردد رایگان بانوان با BRT و مترو در روز زن / برگزاری نمایشگاه خوداشتغالی زنان در ایستگاه‌های منتخب مترو مدارس ۱۱ شهرستان کرمانشاه فردا چهارشنبه تعطیل است / ادارات فعالند مدارس و دانشگاه‌های یزد فردا هم تعطیل شدند گیلان ۲۷ آذرماه تعطیل نیست اسکان اضطراری بیش از ۱۲۰ نفر گرفتار در برف در نیشابور/ استقرار ۲ اتوبوس برای اسکان بی‌خانمان‌ها مشاهده اشیاء نورانی در آسمان فردیس / ماجرا چه بود؟ تعطیلی مدارس ۱۳ شهر سیستان و بلوچستان به دلیل سرما/ فعالیت ادارات با تاخیر

وقتی کودک را زود وارد بزرگسالی می‌کنیم

روانشناس گفت:کودک باید در سن خودش کودکی کند و آموزش زودتر از موعد به بچه‌ها که هنوز آمادگی ذهنی در قسمت پیشانی ندارند، مضر است.
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۹ - ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ - 2022 September 21
کد خبر: ۱۵۱۴۹۸

به گزارش راهبرد معاصر، محمدرضا پیرمرادی روانشناس و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در برنامه حال خوب شبکه سلامت سیما پیرمرادی با اشاره به این نکته که بیشترین رشد مغز در طی یک سال اول عمر کودک انجام می‌شود، گفت: در این یک سال، سلولهای‌های مغز دوبرابر می‌شوند و در دو تا سه سالگی ۹۰ درصد نورون‌های مغزی ایجاد شده‌اند و شروع به کار می‌کنند، به همین دلیل کودک دنیای جدید را تا سه سالگی درک خواهد کرد.

 

وی گفت: کودکی، نقش بسیار مهمی در حال خوب آینده افراد بازی می‌کند و به ضرورت رسیدگی به این نهال های زندگی در سال‌های اول کودکی تاکید کرد. کودک باید درک کند دنیا، دنیای آرامی است و من می‌توانم در تمام سالهای زندگی حال خوبی داشته باشم.

 

کارشناس برنامه گفت: همان‌گونه که مغز کودک شروع به رشد می‌کند، مناطقی از مغز پیشرفت بیشتری خواهد داشت و برعکس از فعالیت نقاط دیگری از مغز کاسته می‌شود؛ در حالی که اگر برعکس باشد، در انسان ۴۰ساله هنوز بخش هیجانی (لیمبیک)فعال خواهد ماند.

 

پیرمرادی به والدین گوشزد کرد: کودک باید در سن خودش کودکی کند و آموزش زودتر از موعد به بچه‌ها که هنوز آمادگی ذهنی در قسمت پیشانی ندارند، مضر است.

 

وی گفت: رساندن زودتر از موعد کودک به بزرگسالی، آسیب‌زاست. برای رشد و توسعه مغز کودک نیاز به تعامل اجتماعی کودک است، کودک باید با همسالان و درصد کمی از بزرگسالان ارتباط داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مشکل وقتی بیشتر می‌شود که کودک تک فرزند، بین پدر و مادر دارای منطق فراوان گیر کرده باشد، در این موقع بخش لیمبیک مغز کودک فریاد می‌زند من نیاز به بازی و فعالیت دارم. پدر و مادر به بچه می‌گویند: کتاب بخوان و دائماً در زندگی کودک وارد می‌شوند و او را به سمت منطقی شدن روانه می‌کنند.

 

پیرمرادی تصریح کرد: خداوند در هیچ کدام از فعالیتهای تکاملی انسانی عجله ندارد، ما نمی‌توانیم سخت افزاری وارد مراحل رشد کودک شویم.در هیچ کدام از فعالیت‌های عالم عجله نیست، ولی والدین عجول می‌خواهند کودک خود را به فعالیت‌های زودهنگام منطقی وادار کنند.

 

وی گفت: برای رشد صحیح مراحل مغذی کودک، نیاز است که کودک تعاملات اجتماعی با همسالان داشته باشد، بچه‌ها دائماً باید زندگی و تفریح کنند. این گونه فعالیت‌های اجتماعی در عملکرد شناختی آینده کودک موثر خواهد بود.

 

کارشناس برنامه در پاسخ به این سوال که اگر کودکی دچار بیش فعالی باشد چه باید کرد،گفت: کودکان بیش فعال اگر کنترل نشوند، به سمت ضد اجتماعی شدن پیش می‌روند؛ زیرا این کودکان در سن پایین تخلیه نشده‌اند.این کودکان حتی اگر با فعالیت‌های توصیه شده کنترل نشوند، نیاز به دارو درمانی خواهند داشت.

 

پیرمرادی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در مورد والدین عجول وجود دارد، این است که آنها بر روی خودشان کنترل ندارند که باعث می‌شود دائما به کودک تذکر دهند. در کودکی که قرار است بخش لیمبیک( بازی و هیجان) فعال باشد، تفکر و توصیه به منطق و تمرکز کارساز نخواهد بود، این والدین ساده ترین چیزها را به کودک تذکر می‌دهند، به این والدین توصیه کرد کودک را رها کنید و تنها به هیجاناتی وارد شوید که ممکن است به کودک لطمه بزند.

 

وی افزود:همانند طلوع خورشید که به آهستگی اتفاق می‌افتد منطقی کردن کودکان باید به مرور و آهسته انجام شود./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده