«بمب کثیف» اوکراین، روی میزکارشناسان آژانس اطلاعات روسیه-راهبرد معاصر
نیویورک تایمز: غرب برای گفتگو با ایران به بازرسان هسته‌ای جهان متوسل می‌شود بن‌سلمان در دیدار با اسد: بازگشت قدرتمندانه سوریه، به سود همه کشورهای عربی است رسانه اسرائیلی: آمریکا ارسال سلاح به تل‌آویو را از سر گرفت اردوغان: توافق صلح بین آذربایجان و ارمنستان، فرصت تاریخی است ناتو از اعضای خود خواست اوکراین را در اولویت قرار دهند واکنش حماس به بیانیه نشست سران عرب در منامه ایران ادعای آمریکا درباره وضعیت یمن را رد کرد آغاز دادرسی دیوان لاهه در پرونده شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی رهبر انصارالله: آمریکایی‌ها حمله به رفح را طراحی کرده‌اند دیدار بشار اسد و بن سلمان در بحرین بیانیه عفو بین‌الملل به مناسبت سالگرد اشغال فلسطین تداوم درگیری‌های پراکنده مرزی طالبان و پاکستان آغاز نشست سران عرب در منامه/ درخواست بن‌سلمان درباره غزه عبداللطیف رشید: ایران هیچ دخالت نظامی در عراق ندارد زلنسکی در خارکیف: وضعیت میدانی به شدت سخت است

«بمب کثیف» اوکراین، روی میزکارشناسان آژانس اطلاعات روسیه

روسیه از ریاست شورای امنیت سازمان ملل درخواست کرده تا تحقیقات بین المللی درباره فعالیت‌های بیولوژیکی نظامی آمریکا در خاک اوکراین را آغاز کند و نماینده چین در سازمان ملل هم تاکید کرده که اطلاعات مسکو در این رابطه مستحق توجه دقیق جامعه جهانی است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۶ آبان ۱۴۰۱ - 2022 October 28
کد خبر: ۱۵۶۳۸۹

به گزارش راهبرد معاصر، آژانس بین المللی انرژی اتمی نتیجه راستی آزمایی اطلاعات مربوط به "بمب کثیف" در اوکراین را به اطلاع عموم خواهد رساند.

"رافائل گروسی"، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بامداد امروز، جمعه، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که کارشناسان این سازمان تا چند روز دیگر وارد اوکراین می‌شوند تا اطلاعات مقامات روسیه در رابطه با امکان فراهم سازی یک اقدام تحریک‌آمیز با استفاده «بمب کثیف» از سوی کی‌یف را مورد بررسی قرار دهند. به گفته وی، پس از تکمیل بررسی‌ها، آژانس نتایج را ارزیابی کرده و یافته‌های خود را مطابق با شیوه‌های حفاظتی استاندارد خود به شورای حکام آژانس و بلافاصله پس از آن به عموم مردم ارائه خواهد کرد.

گروسی گفت: «ما قصد داریم برای تعیین اینکه آیا سوخت هسته‌ای در چند تأسیسات اوکراین تحت پردازش اضافی قرار گرفته است یا خیر، تحقیقاتی انجام دهیم و چند روزی برای نتیجه‌گیری در این باره مورد نیاز است.»

وی یادآور شد که کارشناسان آژانس تنها از مکان‌هایی بازدید می‌کنند که طبق اطلاعات یک مقام عالی رتبه روسیه در خصوص استفاده احتمالی از مواد هسته‌ای ممکن است مقدمات ساخت یک «بمب کثیف» در آن‌ها انجام شده باشد.

رافائل گروسی همچنین یادآور شد که گزارش مربوط به امکان تولید «بمب کثیف» در اوکراین در یک نشست غیرعلنی به شورای امنیت سازمان ملل ارائه خواهد کرد. به گفته وی، بازرسان آژانس یک ماه پیش از یکی از شرکت‌های هسته‌ای مذکور در اوکراین بازدید کرده و هیچ نشانه‌ای از کار به روی «بمب کثیف» در آنجا پیدا نکردند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته نیز تاکید کرد که او به گفت‌وگوی دائمی با دو طرف روسی و اوکراینی درباره وضعیت احتمالی ساخت «بمب کثیف» توسط کی‌یف ادامه می‌دهد.

در همین رابطه، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل نیز بامداد امروز، جمعه یادآور شد که این کشور در نشست غیرعلنی شورای امنیت سازمان ملل موضوع مکان ساخت "بمب کثیف" توسط کی‌یف برای استفاده در اوکراین و سپس متهم کردن طرف روسی را مطرح کرده است.

به گفته وی، دیپلماتهای روسی به گروسی هشدار دادند که کی‌یف ممکن است نه تنها در تأسیساتی که کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد بازدید از آنها را دارند، بلکه در جایی دیگر "بمب کثیف" تولید کند.

این دیپلمات روس افزود، در عین حال هیئت‌های کشورهای غربی نیز در نشست شورای امنیت با نادیده گرفتن عواقب احتمالی چنین روند اوضاعی، همچنان به ترویج «روایت معمول خود درباره آماده‌سازی یک عملیات زیر پرچم دروغین توسط روسیه» ادامه دادند. وی افزود: «مسلماً خوشحال خواهیم شد که اشتباه کرده باشیم، اما نمی‌توان چنین احتمالی را نادیده گرفت که خطر بسیار جدی هستند و ممکن است عواقب بسیار ناخوشایندی را به دنبال داشته باشند.»/ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده