مشخصات ترمینالی که حجاج 9 استان از آنجا به خانه خدا می‌روند-راهبرد معاصر
قاضی پرونده چای دبش: پاسخ بانک‌های شاکی به استعلام‌ها متناظر با سوالات دادگاه تنظیم نشده است بریز و بپاش میلیاردی متهمان پرونده رضا‌یت خودرو با پول مردم کلاس‌های جبرانی دانشگاه‌ها چگونه تشکیل خواهد شد؟ یازدهمین دادگاه چای دبش برگزار شد / تفهیم اتهام به یک متهم دیگر پرونده ساعت آغاز فعالیت مدارس چهارمحال و بختیاری اعلام شد مدارس ۱‌۱ شهرستان کرمانشاه فردا تعطیل شد کدام شغل‌ها در آینده با افزایش تقاضا روبه رو می‌شوند؟ فردا آخرین مهلت ثبت‌نام در نوبت اول کنکور ۱۴۰۴ / ثبت‌نام ۵۶۰ هزار نفر بلاتکلیفی ۱۶ میلیون دانش آموز برای روز شنبه یکم دی ماه ۱۴۰۳ توضیح دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص حواشی برگزاری جشن یلدا  امکان تعطیلی کلاس درس بعد از امتحانات نوبت اول  هواشناسی ایران ۱۴۰۳/۹/۳۰؛ تشدید فعالیت سامانه بارشی در کشور ورود سامانه بارشی به کشور از امروز / یلدای برفی در استان‌های غربی تردد روان در محور‌های چالوس و هراز/ محدودیت تردد وجود ندارد هوای پایتخت در وضعیت «نارنجی»

مشخصات ترمینالی که حجاج 9 استان از آنجا به خانه خدا می‌روند

تجربه ساخت نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور با ظرفیت 5میلیون مسافر توسط متخصصان داخلی و با سرمایه‌گذاری و پیمانکاری بنیاد مستضعفان عملیاتی شد تا از امروز حجاج 9 استان از ترمینال سلام به خانه خدا اعزام شوند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۴ - ۱۷ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 08
کد خبر: ۱۵۷۲۲

به گزارش راهبرد معاصر ، صبح امروز اولین پرواز حجاج سال 1398 از ترمینال گالری سلام در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) آغاز شد و ‌از این پس پروازهای حج فرودگاه امام خمینی (ره) در این ترمینال انجام می‌شود.

30 هزار نفر از زوار کشورمان از 9 استان کشور شامل تهران، البرز، قم، مرکزی، سمنان، لرستان، قزوین، کردستان و کاشان از طریق ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی (ره) به خانه خدا اعزام می‌شوند و از امروز پروازهای حج در این ترمینال آغاز شد.

 

‌عملیات پروازهای رفت حج تا 14 مردادماه ادامه دارد و‌ از 26 مرداد پروازهای برگشت حجاج آغاز می‌شود که تا 17 شهریور ماه ادامه دارد.

طبق اعلام ‌بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی به عنوان پیمانکار و سرمایه‌گذار این پروژه، ترمینال سلام با مساحت 58 هزار متر زیربنا و حدود 650 میلیارد تومان اعتبار در مدت 16 ماه در کمترین زمان ممکن و در شرایط شدید ترین تحریم های ناعادلانه با ابتکار عمل و مدیریت جهادی اجرا شد و افتتاح این پروژه ملی ثابت کرد در شرایط تحریم فنی‌ترین پروژه‌های کشور را می‌توان با حداقل منابع و اتکا به توان و تخصص داخلی با موفقیت به پایان رساند.

مدیرعامل شرکت ملی ساختمان بنیاد به عنوان پیمانکار و سهامدار این پروژه توضیح داد‌: با حمایت‌ محمد سعیدی‌کیا، رئیس بنیاد مستضعفان‌، و مساعدت معاونت توسعه ساختمان و انرژی بنیاد ‌و همچنین همکاری‌های بی‌دریغ مدیرعامل هلدینگ پایاسامان پارس متعلق به بنیاد، این پروژه با کمترین هزینه و در کوتاهترین زمان ممکن با همت جوانان متخصص ایرانی به مرحله اجرا درآمد.

*طراحی نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور با 650 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری

علی اصیلی بیان کرد: ترمینال سلام نخستین پایانه هوایی هوشمند کشور با ظرفیت اعزام و پذیرش سالیانه ۵ میلیون مسافر است که کاملا توسط متخصصان و مهندسان داخل کشور طراحی شده است.

وی گفت‌: طبق مصوبه هیئت وزیران در مهرماه 1395 و بر اساس پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، قرارداد تامین مالی، احداث، راه‌اندازی و اجاره به شرط تملیک (B.L.T) ترمینال سلام فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره)، بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) از یک سو و بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی با نمایندگی شرکت احداث و راه‌اندازی ترمینال سلام با سهامداری 100 درصدی شرکت ملی ساختمان از سوی دیگر منعقد شد که در همین راستا بنیاد مستضعفان به منظور تامین مالی پروژه، حدود 6500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری کرده است.

مدیرعامل شرکت ملی ساختمان تصریح کرد: پس از بازنگری طرح اولیه به درخواست سرمایه‌پذیر به منظور افزایش ظرفیت ترمینال از 3.5 به 5 میلیون نفر مسافر در سال، عملیات اجرایی طرح جدید در آبان ماه 96 آغاز شد و طی یک برنامه زمانبندی فشرده و کار در 2 الی 3 شیفت کاری طی مدت 1.5 سال، این پروژه تکمیل شد.

وی ادامه داد: ‌نهایتا در 18 خرداد 98 تست گرم ترمینال با حضور وزیر‌‌ راه و شهرسازی با موفقیت انجام شد و با وجود مشکلات و موانع ناشی از تحریم‌های ظالمانه، امروز شاهد بهره برداری از این پروژه هستیم.

*مشخصات فنی پروژه ملی ترمینال سلام

‌اصیلی در تشریح مشخصات این پروژه فرودگاهی گفت: ترمینال سلام شامل سالن اصلی در 3 تراز، کنکورس، پست برق و موتورخانه مجموعاً با زیربنای 58000 متر مربع یکی از بزرگترین ترمینال‌های کشور است که برای ساخت آن از آخرین تکنولوژی و استانداردهای روز دنیا استفاده شده است.

وی ادامه داد: از نکات حائز اهمیت در اجرای این ترمینال، استفاده حداکثری از توان و تولیدات داخلی بوده که به نوعی بومی‌ سازی این دانش در کشور محسوب می‌شود.

‌وی با اشاره به احجام پروژه بیان کرد: 640‌000 متر مکعب خاکبرداری و خاکریزی، 34390 مترمربع سنگ کف و دیوار، 11800 متر مربع پوشش‌های آلومینیومی،‌ اجرای 32،000 مترمربع سقف کاذب، 50‌000 مترمکعب انواع بتن و 15‌900 تن انواع سازه های فلزی و آرماتور، قسمتی از احجام کلی این پروژه است.

مدیرعامل شرکت ملی ساختمان ‌اظهار داشت: با توجه به طراحی پروژه که بر اساس آخرین استانداردهای ترمینال فرودگاهی انجام شده است، در حال حاضر این ترمینال به عنوان یکی از مهمترین و به‌روزترین ترمینال های مسافری کشور آماده بهره‌برداری شده است و از دیگر ویژگی‌های بارز این ترمینال که موجب برتری آن نسبت به سایر ترمینال‌های فرودگاهی کشور شده است، بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی های روز دنیا در زمینه IT و سامانه های فناوری اطلاعات فرودگاهی است.

 

اصیلی با اشاره به تجهیزات و فناوری‌هایی که در این ترمینال مورد استفاده قرار گرفته است، افزود:‌ در این ترمینال هفت دستگاه پل تلسکوپی انتقال مسافر به هواپیما، سیستم مدیریت یکپارچه ترمینال‌، سیستم هوشمند حمل بار، دوربین مدار بسته، ‌دیزل ژنراتور، چهار دستگاه X-RAY و غیره استفاده شده است.

وی اضافه کرد: اجرای تأسیسات زیربنایی و محوطه سازی ترمینال و پارکینگ با ظرفیت 4هزار خودرو از دیگر بخش های مهم این پروژه بزرگ ملی است که به منظور تسریع در آماده سازی و بهره‌برداری از ترمینال سلام، با تصویب هیئت وزیران در قالب ترک تشریفات به شرکت ملی ساختمان واگذار شد و اکنون به پایان رسیده است.

وی بیان کرد: با بهره گیری از ترکیب معماری مدرن و نمادهای فرهنگی و هنری از آثار هنرمندان نامی کشور و به واسطه همت شبانه روزی کارگران، کارشناسان و متخصصان ایرانی، ترمینال سلام به یک «ترمینال گالری» مبدل شده است که به صورت ویژه با ایجاد یک معماری هنری فضایی آرامش بخش را برای همه مسافران و همراهان فراهم خواهد کرد.

اصیلی با اشاره به توانمندی‌های فنی- مهندسی این شرکت وابسته به بنیاد مستضعفان گفت: شرکت ملی ساختمان هم اکنون پروژه‌های ترمینال جدید فرودگاه بین‌المللی کیش و ترمینال جدید فرودگاه آبادان را در دست اجرا دارد و علاوه بر آن تجربه موفق طراحی و اجرای پروژه ترمینال سلام مزیت رقابتی ویژه ای را برای شرکت ملی ساختمان جهت اجرای پروژه های مشابه پیمانکاری در داخل و خارج کشور فراهم کرده است که امیدواریم امکان صادرات این خدمات فنی و مهندسی فراهم شود.

* ترمینال سلام را در اوج تحریم‌‌ها ساختیم

‌رئیس بنیاد مستضعفان هم درباره ترمینال گالری سلام می‌گوید:‌ اگرچه درزمان اجرای پروژه در شرایط تحریم بسیار سختی به سر می‌بردیم، اما با هماهنگی کامل بنیاد مستضعفان با وزارت راه و شهرسازی، پروژه به نتیجه رسید با وجود تغییرات مد نظر وزارت راه و شهرسازی در مدت کمتر از دو سال توانستیم این پروژه عمرانی بی نظیر در کشور را به مرحله افتتاح برسانیم.

سعیدی‌کیا اضافه کرد: در این پروژه از حداکثر امکانات داخلی استفاده شده و پروژه‌ای با این ابعاد و این تجهیزات و تکنولوژی برای اولین بار در نوع خود در کشور اجرا شده است.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه بنیاد در این پروژه حدود 650 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: این پروژه نماد همکاری خوب بین دو دستگاه هست که می‌توانند الگویی برای سایر پروژه‌های مشابه در کشور باشد، امیدوارم این پروژه ثمرات خوبی را برای مردم به همراه داشته باشد.

‌منوچهر خواجه دلویی، معاون توسعه ساختمان و انرژی بنیاد مستضعفان، درباره ترمینال سلام معتقد است: ‌‌این ترمینال از جهت فناوری‌ها و تجهیزات به کار رفته در کشور پیشرو است.

به گفته وی، ‌بنیاد مستضعفان تجربه فرودگاه‌سازی در این وسعت با سیستم‌های هایتک را به صورت کامل در کشور نهادینه کردو برخی سیستم‌های خود کنترلی این فرودگاه در هیچ فرودگاه کشور وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم این تجربه را در اختیار کشور‌های منطقه به ویژه همسایگانمان قرار دهیم.

 

بنابراین گزارش پروژه ترمینال فرودگاهی سلام، توسط پیمانکاران و شرکت‌های زیر مجموعه بنیاد مستضعفان از جمله شرکت ملی ساختمان و در مدت ۱۶ ماه احداث شده که از نظر کیفیت و زمانبندی اجرای پروژه در کشور کم‌نظیر است.

پروژه ترمینال سلام از جهت فناوری‌ها و تجهیزات به کار رفته در کشور پیشرو است و با این پروژه بنیاد مستضعفان توانست تجربه فرودگاه سازی در این وسعت با سیستم‌های هایتک را به صورت کامل در کشور نهادینه کند.

منبع : فارس

ارسال نظر