تکاپوی فیک نیوزها برای تخریب روند صعودی روابط ایران و تاجیکستان-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
معاون مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تکاپوی فیک نیوزها برای تخریب روند صعودی روابط ایران و تاجیکستان

علیرضا دلخوش، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه با بیان اینکه ایران به‌عنوان جزیره امن در منطقه همواره اولویت خود را بر «صادرات امنیت» به کشورهای منطقه گذاشته است، گفت: تلاش‌های زیادی وجود دارد سیر صعودی روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه که تاجیکستان نیز یکی از کشورهای منطقه است، تخریب شود.
علیرضا دلخوش؛ مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 06
کد خبر: ۱۵۷۲۶۵

تکاپوی فیک نیوزها برای تخریب روند صعودی روابط ایران و تاجیکستان

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ فضاسازی گسترده رسانه‌ای در زمینه حضور پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین همچنان ادامه دارد و این بار ادعای جدیدی از سوی رسانه‌های کی‌یف مطرح شد. با وجود اینکه تهران و مسکو بارها ادعاهای آمریکا و اوکراین را درباره این پهپادها منتفی دانستند، وب سایت خبری فرغانه در خبری نوشت، در مصاحبه دیمیتری گوردون، روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس اوکراینی با لئونید نوزلین، تاجر صهیونیست در ۲۶ اکتبر ادعاهایی در زمینه تولید پهپادهای ایرانی در ازبکستان مطرح شد.

 

وزارت امور خارجه تاجیکستان در بیانیه‌ای ادعای روزنامه‌نگار اوکراینی را تکذیب و اعلام کرد: تأکید می کنیم جمهوری تاجیکستان تجهیزات نظامی به کشورهای ثالث صادر نمی‌کند. از دیمیتری گوردون، روزنامه‌نگار اوکراینی که چنین اطلاعاتی را منتشر کرد، می خواهیم درباره صحت اطلاعاتش به دقت بررسی کند تا برای مخاطبان قابل اعتماد باشد.

 

در این بیانیه آمده است: همچنین اطلاع می‌دهیم طرف تاجیکستان هیچ درخواست یا پیامی در این زمینه از کی‌یف دریافت نکرده است.

 

به نظر می آید این گونه شایعه سازی ها برای اوکراین منافعی به همراه دارد. کی‌یف علاوه بر اینکه بر خط ایران هراسی غربی حرکت می‌کند، سعی دارد با بزرگنمایی درباره این پرنده‌های آهنین، کمک مالی و تسلیحاتی بیشتری از غرب دریافت کند.

 

برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست در تاجیکستان اتفاق غیرامنیتی رخ دهد و بگوییم به ما ارتباطی ندارد، زیرا در یک منطقه هستیم

علیرضا دلخوش، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه در گفت و گو با خبرنگار «راهبرد معاصر» گفت: به طور کلی موضوع ارسال پهپادها تکذیب شده و حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان نیز به طور رسمی اعلام کرد، آمادگی وجود دارد گروه کارشناسی از اوکراین به ایران بیاید و با همکاری طرف ایرانی راستی‌آزمایی انجام شود.

 

وی درباره شایعه سازی ها در روابط دو کشور عنوان کرد: تلاش های زیادی وجود دارد سیر صعودی روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه که تاجیکستان نیز یکی از کشورهای منطقه است، تخریب شود؛ امروز یکی از مصادیق آن موضوع پهپادهاست و فردا امکان دارد موضوع دیگری مطرح شود.

 

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه تصریح کرد: کشورها برای داشتن امنیت سه پوسته دارند؛ پوسته دور، میانی و چسبیده؛ اگر جمهوری اسلامی ایران بخواهد به امنیت پایدار دست یابد، باید عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان و کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس امنیت داشته باشند. نمی‌توان گفت ایران امن باشد و به عنوان نمونه امنیت در افغانستان برقرار نباشد. پوسته میانی ما کشورهای همسایه هستند و پوسته دور را کشورهای منطقه تشکیل می دهند.

 

دلخوش گفت: برای جمهوری اسلامی ایران قابل قبول نیست در تاجیکستان اتفاق غیرامنیتی رخ دهد و بگوییم به ما ارتباطی ندارد، زیرا در یک منطقه هستیم. ایران به عنوان جزیره امن در منطقه ای قرار دارد که در آن تلاطم زیاد است؛ بنابراین همواره اولویت خود را بر «صادرات امنیت» به کشورهای منطقه گذاشته است.

 

وی تأکید کرد: اگر احساس کنیم در کشورهای منطقه که با آنها روابط داریم، برای برقراری امنیت به کمک و همکاری ایران نیاز دارند، آغوشمان به رویشان باز است، زیرا امنیت آنها امنیت ماست؛ اگر تاجیکستان بلرزد، ما می لرزیم، اگر در آنجا بادی بوزد، صنوبرهای تبریز میلرزند.

 

مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و سمن‌های مرکز دیپلماسی عمومی وزارت امور خارجه تصریح کرد: تاریخچه روابط با تاجیکستان نشان داده است هرگاه در این کشور جنگ داخلی رخ داده، جمهوری اسلامی ایران نقش محوری در ایجاد صلح پایدار در آن کشور داشته است؛ لذا فیک نیوزهایی که اقدام به شایعه سازی می‌کنند، می‌دانند هدفشان ضربه زدن به کجاست.

 

تاریخچه روابط با تاجیکستان نشان داده است هرگاه در این کشور جنگ داخلی رخ داده، جمهوری اسلامی ایران نقش محوری در ایجاد صلح پایدار در آن کشور داشته است

دلخوش گفت: آنها می خواهند ایران روابط ساختارمندی با کشورهای منطقه نداشته باشد، کشورهای منطقه از ایران بترسند و وارد تعاملات نزدیک نشوند؛ در مقابل، اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران تعامل هرچه بیشتر و نزدیکتر با کشورهای منطقه است.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار