راهکار برون‌رفت از مشکلات صنعت دارو چیست؟-راهبرد معاصر
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

راهکار برون‌رفت از مشکلات صنعت دارو چیست؟

باید بخش عمده‌ای از کمبود دارویی امروز کشور را ناشی از کمبود نقدینگی شرکت‌ها و بالا بودن میزان مالیات بر ارزش‌افزوده در گمرک با پرواز قیمت دلار دانست. با وجود این، دولت سیزدهم مصمم‌تر از گذشته برای حل مشکلات دارویی پای کار آمده است تا مشکل کمبود دارو را با واردات فوری برطرف کند و با تولید دارو و افزایش نرخ تولید به احتکار پایان دهد.
ملیحه زرین پور؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۲۶ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 17
کد خبر: ۱۵۹۵۷۶

راهکار برون‌رفت از مشکلات صنعت دارو چیست؟

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ با رانت و قاچاق معکوس دارو از ایران به کشورهای همسایه صدمات و هزینه هایی به کشور وارد و موجب شده است تا سیاستگذاران به فکر اصلاحات در اختصاص سهمیه تولید دارو به شرکت های دارویی بیفتند. در راستای ایراد اصلاحات، برخی سیاست های ارزی باعث شد موافقان و مخالفانی از دستاندرکاران حوزه دارو و اقتصاد پدید آیند که عمده دلیل مخالفان زیان ده بودن اقدامات ارزی دولت در زمینه تولید داروی کشور عنوان می شد. با وجود این، موافقان معتقدند این اصلاحات عاملی برای سامان بخشیدن به صنعت دارو و پایان قاچاق و رانت در این حوزه است .

 

مقابله با قاچاق دارو

با برخی اصلاحات قرار شد طرحی به نام «دارویار» شکل بگیرد تا مشکل تولید و تأمین داروی مورد نیاز مردم برطرف شود، اما ناآرامی های اخیر در کشور و کمبود برخی اقلام دارویی ازجمله آنتی بیوتیک ها هم زمان با شیوع آنفلوانزا اوضاع خوبی را برای این صنعت رقم نزده است و شاهد کمبود و گرانی برخی داروها هستیم.


برخی گمانه زنی و گزارش ها نشان می دهد علت اصلی کمبودهای دارویی در این روزها احتکار دارو و مواد اولیه آن به وسیله برخی تولیدکنندگان است. با نگاهی به گذشته باید عنوان کرد، عمده ایراد تخصیص ارز ترجیحی به دارو این بود که علاوه بر ایران، همسایگان کشورمان نیز از این ارز منتفع می شدند. همچنین قاچاق دارو به دلیل قیمت پایین آن یکی از معضلاتی بود که امکان جلوگیری از آن وجود نداشت.

برخی گمانه زنی و گزارش ها نشان می دهد علت اصلی کمبودهای دارویی در این روزها احتکار دارو و مواد اولیه آن به وسیله برخی تولیدکنندگان است


دولت برای اصلاح این روند باید کمک هزینه یارانه ای به دارو و معادل ریالی آن که تاکنون به تولیدکنندگان دارو داده می شد، به سازمان‌های بیمه‌گر منتقل کند تا قیمت دارو واقعی و جلوی قاچاق معکوس آن گرفته شود. علاوه بر این، باید راهکاری درنظر گرفت که مردم متحمل هزینه‌های بیشتر تهیه دارو نشوند.

 

نقدینگی های پایین، پرواز دلار، احتکار و تحریم

باید بخش عمده‌ای از کمبود دارویی امروز کشور را ناشی از کمبود نقدینگی شرکت‌ها و بالا بودن میزان مالیات بر ارزش افزوده در گمرک با پرواز قیمت دلار دانست؛ معضلی که سازمان‌ غذا و دارو باید با اقدامات مؤثر جلوی خسارت دیدن شرکت های داروسازی را بگیرد. به جز کمبود نقدینگی برخی شرکت های دارویی، طبق برخی گزارش ها تخلف و احتکار چندین شرکت داروسازی مزید بر علت است؛ چه اینکه برخی شرکت‌های تولیدکننده ماده اولیه دارو در سایه نبود نظارت های لازم به احتکار برخی اقلام اولیه تولید دارو اقدام کردند، بلکه با استفاده از شرایط حاکم بر بازار و گرانی ها، آنچه در انبار دپو کرده اند را به چند برابر قیمت بفروشند.


احتکار حدود 30 تن ماده اولیه «آزیترومایسین» در انبار یک شرکت تأمین مواد اولیه  موجب کمبود و گرانی این داروی لازم برای فصل پاییز و زمستان شده است و سازمان غذا و دارو را مجبور کرد برای تأمین آن واردات فوری را در دستور کار قرار دهد.

 
احتکار مواد اولیه با هدف گران شدن و نیز کمبود نقدینگی ها بر اثر اوج گیری قیمت ارز  برای تولید، عامل مهمتری نسبت به گرانی و کمبود داروهایی مانند آنتی بیوتک ها بوده است.


تحریم ها پای ثابت بیشتر مشکلات ازجمله کمبود و گرانی دارو در کشور است؛ چنانچه برخی اقلام دارویی به دلیل تحریم به کشور وارد نمی شوند و تأمین پر هزینه آن به شیوه های دیگر هزینه دارو را  چند برابر کرده است.


دولت سیزدهم مصمم تر از گذشته برای حل مشکلات دارویی پای کار آمده است تا مشکل کمبود دارو را با واردات فوری برطرف کند و با تولید دارو و افزایش نرخ تولید به احتکار پایان دهد. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده