بررسی نقش زنان در اعتراضات اخیر دانشگاه الزهرا(س)-راهبرد معاصر
رئیس‌جمهور فردا به مصر می‌رود تاجگردون: ۱۱ میلیارد دلار برای کالا‌های اساسی تخصیص یافت  بودجه ۱۴۰۴ به شورای نگهبان ارسال شد استاندار تهران: تعطیلی‌ها روزانه اعلام می‌شوند ربیعی: رئیس‌جمهور قانون حجاب و عفاف را در دستورکار شورای امنیت ملی قرار داد وکیل پرونده «کنسرت فرضی»: بازداشت پرستو احمدی در مازندران سخنگوی دولت: افزایش دو یا سه برابری بودجه نیرو‌های مسلح صحّت ندارد امام جمعه موقت تهران: هدف رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات است / جامعه جهانی برای توقف این رژیم به پا خیزد  واکنش صمصامی به گران سازی نرخ ارز؛ وزیر اقتصاد استیضاح شود + عکس اطلاعیه سپاه: شبکه ضد امنیت ملی در قزوین متلاشی شد بیانیه سپاه / آغاز دورانی نوین از پروسه شکست دشمنان امت اسلامی و غلبه جبهه مقاومت بر توطئه ترکیبی جبهه باطل سخنگوی دولت: اغلب بنزین تولیدی کشور مطابق با استانداردهای یورو ۴ است ابراهیم‌پور: مطالبات معلمان بازنشسته نیمه دوم ۱۴۰۰ در سال آینده پرداخت می‌شود آملی لاریجانی: در مجمع با شفافیت مخالف نیستیم، اشکال ما مساله خروج مجلس از حدود اختیارات خود بود صبح ۲۱ آذر؛ سخنرانی مهم رهبر انقلاب درباره تحولات منطقه

بررسی نقش زنان در اعتراضات اخیر دانشگاه الزهرا(س)

به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) مناظره حول محور جایگاه زنان در اعتراضات اخیر برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۷ - ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 20
کد خبر: ۱۶۰۰۱۶

به گزارش راهبرد معاصر، مناظره حول محور جایگاه زنان در اعتراضات اخیر با حضور محسن بدره عضو هیئت علمی دانشگاه الزهرا(س) و پژوهشگر حوزه زنان و محمد حسین بادامچی عضو پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

 

محمد حسین بادامچی در این مناظره تاکید کرد:‌ مسئله زنان فقط متعلق به زنان نیست، مسئله زنان ابتدائا به گروه زنان، و بعد به مسئله خانواده و بعد در خانواده فروکاست می‌شود. زن تحت قیومیت ولی (پدر یا شوهر) قرار می‌گیرد. مسئله زنان، مسئله اساسی جامعه ایران است فلذا مسئله حجاب هم مسئله مهمی تلقی می‌شود.

 

وی افزود: در مکتب پدرسالاری، آزادی مساوی بی‌بند و باری است. از نظر قائلان به این تفکر، آزادی یک امر قبیح است و آزادی زن مساوی فحشا است. و این فقط یک ساختار فکری نیست و به ساختار اجتماعی "پدرسالاری" می‌انجامد. این تفکر قبل از اسلام ریشه دوانده و این تفکر را در ایران با گوشت و پوست‌ و خونمان احساس می‌کنیم چون شاهد احیای قدرت پدرسالاری هستیم.

 

بادامچی افزود: جنبش اخیر جنبش عفاف بود و مهم‌ترین جنبش دموکراسی‌خواهی ایران بود و با احیای سه‌گانه زن، زندگی، آزادی جامعه از قیومیت دولت خارج شد.

 

محسن بدره پژوهشگر حوزه زنان نیز گفت: زیست مردمان ایران، ضلع بعدی اسلام است و ضلع آخر، غرب و نسبت ما با غرب و جهان و جهان‌بینی‌های غربی محدود به ادوار اخیر نیست. از مناسبات ایران پارسی تا یونان و ایران ساسانی با روم شرقی، و بعد مشروطه و تا انقلاب اسلامی نسبت به ما غرب مطرح بوده است.

 

وی افزود: در ایران باستان، این پدرسالاری در فقه زرتشتی، وجود دار و دقیقا با همین واژه "سالاری" بیان می‌شود که زن تحت سالاریت یک مردی هست. و مرد زمانی می‌تواند از پل صراط زرتشتی عبور کند که پسر داشته باشد. این پدرسالاری در همه جهان مشرکانه وجود دارد و چون در این جهان مشرکانه، خدایان، انسان‌گرایانه شکل گرفته‌اند، خدایان مذکر هستند و در نتیجه مرد، در معبد هم اولی و در جامعه هم هست.

 

بدره در ادامه تاکید کرد: در قرآن کریم در سوره ۷۱ توبه به ولایت متقابل زن و مرد اشاره شده‌ است. و چیزی به عنوان گناه زنانه یا گناه مردانه وجود ندارد که مجازات برای زنان سنگین‌تر باشد و راه‌هایی برای دور زدن گناه برای مردان وجود داشته باشد./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده