تمدید حکم «علی احمدی» توسط دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام باقری کنی: ایران در جنگ ۱۲ روزه به بازدارندگی فعال دست یافت/ جمهوری اسلامی براحتی از موضوع زنگه‌زور نمی‌گذرد پیام امیر سرلشکر حاتمی به علی لاریجانی ابلاغ آخرین تقسیمات کشوری به استانداران جلسه سران قوا برگزار شد ولایتی: ایران مانع ایجاد کریدور آمریکایی در قفقاز می‌شود/خلع‌سلاح حزب‌الله؛ خوابی است که تعبیر نخواهد شد پزشکیان: بودجه طوری تدوین شود که محرومین بیشتر در توجه باشند انتقاد پزشکیان از پرداخت بی‌ضابطه ردیف‌های دستمزدی به مدیران ناکارآمد برآورد اولیه خسارات ناشی از جنگ ۱۲ روزه؛ ۹۰ درصد از آسیب‌ها مربوط به شهر تهران است سپاه پاسداران: آماده پاسخ پشیمان‌کننده به هرگونه تهدید و تعرض آمریکا و اسرائیل هستیم کشف بزرگ‌ترین محموله سلاح آمریکایی در شرق ایران/ دست موساد قطع شد سردار رادان: دشمن دنبال براندازی بود، اما در تحقق هدفش ناکام ماند علی‌اکبر احمدیان به دولت می‌رود سخنگوی سپاه: معادلات منطقه‌ای و بین‌المللی به‌نفع ایران تغییر کرده‌اند خراسان شمالی چهارشنبه تعطیل شد

تفکری که تهران را باستی هیلز می‌کند

اگر زمین و مسکن و علاوه بر آن تردد و حمل و نقل در تهران گران شود، دیگر هرکسی نمی‌تواند جرات نفس کشیدن در تهران را به خود بدهد.
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۲ - ۲۲ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 13
کد خبر: ۱۶۱۶۳

به گزارش راهبرد معاصر؛ در تهران گران، اتومبیل‌ها هم گران هستند و آلایندگی ندارند، خانه‌های کمی هستند چون مستضعفین آن را ترک کرده‌اند پس ترافیک و آلودگی صوتی هم نیست و تهران می‌شود باب میل آنهایی که اکنون مجبورند از وضعیت ملال آور کنونی، تفرج‌گاه‌های شمال تهران را تبدیل به محل زندگی فوق اشرافی خود کنند.

 

 جمعه‌ها اگر در تهران رانندگی کنید، نه تنها در خیابان‌هایی مثل فرشته و اندرزگو بلکه در همین میدان انقلاب و حتی میادین پایین‌تر هم می‌شود دور دور کرد؛ چون عموما یا مردم، تهران را برای مسافرت آخر هفته ترک کرده‌اند و یا در خانه‌هایشان در حال استراحت‌اند. همیشه در چنین وضعیت دلپذیری تهرانی‌ها یک جمله می‌گویند و آن اینکه: «کاش همیشه تهرون همینجوری باشه».

 

*حامیان تهران گران

در سال‌های اخیر برخی شخصیت‌ها پیشنهاداتی داده‌‌اند تا تهران را برای تمام ایام هفته و 365روز سال مثل جمعه‌های تهران کنند. کاری کنند که مردم برای همیشه و نه صرفا برای مسافرت، از تهران بروند؛ راهکار آن را هم گران کردن هزینه‌ زندگی در تهران دانسته‌اند.

 

اگر زمین و مسکن و علاوه بر آن تردد و حمل و نقل در تهران گران شود، دیگر هرکسی نمی‌تواند جرات نفس کشیدن در تهران را به خود بدهد.

 

«امکان ایجاد ممنوعیت برای مهاجرت به تهران سخت است و باید همچون سایر کشورهای پیشرفته، هزینه زندگی در شهرهای بزرگ را بالا برد تا از ورود جمعیت کم کرد». جملاتی که خواندید از زبان سیدحسین هاشمی استاندار سابق تهران است. او جزو اولین کسانی بود که نسخه گران کردن را برای حل مشکلات تهران تجویز کرد.

 

این ایده اما مشتریان زیادی در بین طیف اصلاح طلب و نزدیک به دولت دارد و برای مثال محسن صفایی فراهانی فعال سیاسی اصلاح طلب هم گفته بود«هر شهروندی که در شهر بزرگ زندگی می‌کند باید هزینه زندگی در شهر بزرگ را بپذیرد».

 

حسین مرعشی عضو ارشد حزب کارگزاران و از نزدیکان مرحوم هاشمی رفسنجانی هم همین دیدگاه را با این جملات مطرح کرده بود که «برای اینکه تهران محیطی برای زندگی شود و هوایی برای تنفس باقی بماند، باید شرایط زندگی در این شهر به نسبت سایر کلانشهرها از جمله اصفهان و مشهد گران شود».

 

همین چند ماه پیش بود که معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، لایحه‌ای را به معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران ارائه کرد که بر اساس آن ۵ تونل تهران و اتوبان صدر مشمول دریافت عوارض عبور و مرور می‌شود. پیش نویس این لایحه در اداره تدوین قوانین و مقررات شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفت و این لایحه از لحاظ کارشناسی و حقوقی بررسی شد و در نهایت به تأیید رسید؛ امّا همین که خبر چنین تصمیمی بیرون آمد، با واکنش گسترده مردم مواجه و باعث شد شهرداری کل قضیه را کتمان کند.

 

این البته تفکر ریشه‌داری در شهرداری است و پیروز حناچی هم در دفعات مختلف چنین دیدگاهی را مطرح کرده بود.

 

شهردار کنونی تهران پیش از این در فیلمی که منتشر شد، از افزایش هزینه‌های زندگی در تهران و اخذ عوارض تردد از بزرگراه‌هایی که در دوره جدید ساخته می‌شود، گفته بود که «دریافت عوارض از پروژه‌هایی که در آینده احداث خواهد شد در دستور کار قرار می‌گیرد.»

 

*تفکری که تهران را باستی هیلز می‌کند

همه این اقدامات و رویکردها تهران را چیزی مثل همین شهرک «باستی هیلز» لواسان می کند که اخیرا خبرساز شد. شهرکی با کاخ‌هایی شبیه قلعه که تا همین چند روز پیش کسی جز مولتی‌میلیاردرها با اتومبیل‌های میلیاردی اجازه ورود به آن نداشت که البته با دستور قضایی و برچیدن گیت ورودی اکنون ورود برای عموم آزاد است و مردم می توانند میوه شکاف طبقاتی حاصل از اشرافیت را ببینند.

 

ایده تهران گران هم دنبال فضایی شبیه به «باستی هیلز» است. در شهر گران، اتومبیل‌ها هم گران هستند و آلایندگی ندارند، خانه‌های کمی هستند چون مستضعفین آن را ترک کرده‌اند پس ترافیک و آلودگی صوتی هم نیست و تهران می‌شود باب میل آنهایی که اکنون مجبورند از وضعیت ملال آور کنونی، تفرج‌گاه‌های شمال تهران را تبدیل به محل زندگی فوق اشرافی خود کنند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر
آخرین اخبار