اصول 4 گانه حسابداری کدامند؟ + (تعریف و توضیحات دقیق)-راهبرد معاصر

اصول 4 گانه حسابداری کدامند؟ + (تعریف و توضیحات دقیق)

علم حسابداری دارای 4 اصل تحقق درآمد، تطابق درآمد، بهای تمام شده و افشای کامل است
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 06
کد خبر: ۱۶۲۴۸۰

اصول حسابداری چیست

به گزارش راهبرد معاصر، وقتی صحبت از حسابداری می‌شود، بسیاری افراد گمان می‌کنند که با حساب و کتاب‌های ساده و روزمره سروکار داریم. در حقیقت حسابداری را می‌توان علم حساب و کتاب در نظر گرفت، اما نه از جنس محاسبات معمولی! حسابداری علمی است که ارکان آن روی اصول و قواعد محکم بنا شده‌اند. اصولی که از استاندارهای خاصی پیروی می‌کنند. اصول حسابداری از مقدماتی‌ترین و بدیهی‌ترین مباحثی است که یک حسابدار باید با آن آشنا باشد. این اصول که با توجه به نظر اساتید و دانشمندان بین‌المللی این رشته تدوین شده‌اند، الگویی کامل از انجام امور حسابداریTپیش روی حسابدار قرار می‌دهند.

 

حسابداری چیست؟

قبل از آشنایی با اصول حسابداری، باید درک مناسبی از مفهوم حسابداری داشته باشید. به طور کلی حسابداری علمی است که فرایند شناسایی، ثبت و گزارش رویدادهای مالی را در مجموعه‌های اقتصادی انجام می‌دهد. اطلاعات به دست آمده از فرایند حسابداری در تصمیم‌گیری‌های مناسب و تعیین استراتژی‌های مالی تاثیرگذار است.

 

شروع فرایند حسابداری با شناسایی رویدادها مالی گره خورده است. در حسابداری تمام رویدادهای مالی واحدهای تجاری مو به مو بررسی می‌شوند! بعد از شناسایی نوبت به ثبت رویدادهای مالی می‌رسد. اینجاست که پای اصول حسابداری به رویدادهای مالی واحد تجاری باز می‌شود! در این مرحله باید با توجه به ترتیب تاریخ وقوع، رویدادهای مالی در دفاتر مختلف ثبت شوند.

 

بعد از ثبت رویدادهای مالی به ترتیب وقوع، نوبت به ارائه گزارش‌های حسابداری با توجه به اطلاعات جمع‌آوری شده است. این گزارش‌ها در قالب صورت‌های مالی به مدیران یا ذی‌نفعان واحدهای تجاری ارائه می‌شوند. توجه داشته باشید که این گزارش‌ها باید استاندارد تهیه شوند. مدیران و ذی‌نفعان مجموعه با مطالعه این گزارش‌ها، می‌توانند تصمیمات و استراتژی‌های بهتری اتخاذ کنند.

 

اصول اصلی حسابداری چیست؟

اصول حسابداری چیست

اصول حسابداری در واقع مفروضات و چارچوب‌های اصلی حسابداری هستند. حسابدار باید با این مفروضات زیربنایی آشنایی کامل داشته باشد. این اصول قواعد اندازه‌گیری، محاسبه، ثبت، طبقه‌بندی و ... را ارائه می‌کنند. چرا اصول حسابداری مهم است؟ این مفهوم از آنجایی حائز اهمیت است که ثبت‌های مالی باید برای همه افراد قابل فهم باشند. همچنین باید بتوان آنها را با سایر گزارش‌ها مقایسه کرد. به همین دلیل علمای این رشته به فکر یکپارچه‌سازی روش‌های ثبت رویدادهای مالی افتادند!

 

اصول و روش‌های حسابداری در تمام دنیا پذیرفته شده هستند. این اصول با عناوین دیگری، از جمله استانداردهای حسابداری، اصول متداول حسابداری و ... هم شناخته می‌شوند. این اصول در انواع گرایش‌های حسابداری قابل استفاده و یکسان هستند. با استفاده از آنها، خبری از عملکردهای سلیقه‌ای نخواهد بود. همچنین امکان مقایسه و بررسی دوره‌های مختلف فراهم می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که بیشتر ارگان‌های رسمی مثل مالیات، فقط گزارش‌هایی را که در آن اصول حسابداری رعایت شده است قبول می‌کنند.

به طور کلی اصول حسابداری شامل 4 اصل است که عبارتند از:

  1. اصل تحقق درآمد
  2. اصل بهای تمام شده
  3. اصل افشای کامل
  4. اصل تطابق

که در ادامه به بررسی این اصول خواهیم پرداخت.

 

1. اصل تحقق درآمد

بر اساس این اصل، ثبت درآمد در حسابداری باید زمانی انجام شود که کلیه فرایندهای مربوط به آن شناسایی و کامل شده باشند. این فرایندها شامل دریافت وجه، انتقال مالکیت، انجام خدمت و ... می‌شوند. به این ترتیب تا زمانی که این فرایندها تکمیل نشوند، ثبت درآمدی هم در کار نخواهد بود. به بیان حسابداری، حصول درآمد منوط به انجام داد و ستد و محقق شدن سود از آن است.

 

در این اصل چند روش برای شناسایی درآمد وجود دارد. به طور کلی در حسابداری کسب و ثبت درآمد با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. مهم‌ترین نکته قبل از ثبت درآمد، شناسایی آن است. به طور کلی روش‌های شناسایی درآمد در حسابداری، عبارتند از:

 

  • شناسایی در زمان فروش: در این شیوه هنگامی که مالکیت کالا یا خدمات منتقل می‌شود، درآمد را شناسایی و ثبت می‌کنیم.

  • شناسایی درآمد اقساطی: در این شیوه هم درآمد همزمان با وصول آن شناسایی می‌شود. در واقع بهای کالای فروش رفته را به صورت تدریجی ثبت می‌کنیم.

  • شناسایی درآمد در زمان وصول: این شیوه برای فروش کالا یا خدمات به صورت نسیه است. در این حالت نباید درآمد در زمان فروش ثبت شود، بلکه باید در زمان وصول مبلغ ثبت شود.

  • روش تکمیل کار: در این روش مبادله بین خریدار و فروشنده مشخص می‌شود. به همین دلیل امکان شناسایی درآمد قبل از تحویل خدمات فراهم است. چرا که امکان دریافت وجه نقد قبل از ارائه خدمات وجود دارد.

  • شناسایی درآمد با درصد تکمیل کار:از این روش برای پروژه‌های سنگین و طولانی‌مدت استفاده می‌شود. با توجه به این که پروژه‌های بزرگ معمولا طولانی هستند، درآمد حین انجام کار و به تدریج محقق می‌شود.

 

2. اصل بهای تمام شده

بر اساس این اصل، معیار ثبت تمامی رویدادهای مالی، تاریخ وقوع آنهاست. این رویدادهای مالی باید بر اساس بهای تمام شده تاریخ وقوع خود، ثبت حسابداری شوند. اصل بهای تمام شده دارایی بر اساس قیمت نقدی یا معادل آن در نظر گرفته می‌شود. در این اصل سایر پرداختی‌ها مثل نسیه، اقساط و پرداخت‌های مدت‌دار محاسبه نمی‌شوند. بهای تمام شده همان مبلغی است که براساس آن خریدار و فروشنده کالا یا خدمات را مبادله می‌کنند.

یکی از ایرادات اساسی که به این اصل وارد می‌شود در مورد این است که ارزش دارایی‌های ثبت‌شده در طول زمان تغییر می‌کنند. در صورتی که این موضوع در این اصل نادیده گرفته می‌شود. با این حال اصل بهای تمام شده، یک روش دقیق، واقعی و قابل اندازه‌گیری است. همچنین ارزش متعارف دارایی هنگام ثبت نشان داده می‌شود و از سوی دیگر قابلیت رسیدگی و ردیابی دارد.

 

3. اصل افشای کامل

با توجه به این اصل، باید رویدادهای مالی بنگاه‌های اقتصادی به صورت مناسب و کامل افشاء شوند. منظور از افشاء، ارائه اطلاعات و رویدادهای مالی در قالب صورت‌های مالی به همراه یادداشت‌های توضیحی مورد نیاز است. هدف از افشای کامل اطلاعات، ارائه گزارش‌های مالی به منظور تصمیم‌گیری بهتر برای مدیران و سرمایه‌گذاران است. البته منظور از افشای کامل، ارائه تمام اطلاعات موجود نیست، بلکه ارائه اطلاعاتی است که برای ذی‌نفعان اعتبار دارد.

نکته مهم:اصل افشای کامل در حسابداری، رابطه مستقیمی با اجتناب مالیاتی دارد. به این صورت که هر چقدر اطلاعات افشاشده از کیفیت بهتری برخوردار باشند، اجتناب مالیاتی هم بیشتر خواهد بود! به بیان ساده‌تر هر چه کیفیت افشای کامل بهتر باشد، کمتر مالیات پرداخت خواهید کرد.

 

4. اصل تطابق

در این اصل به تطابق بین درآمد و هزینه پرداخته می‌شود. طبق اصل تطابق، وقتی درآمدی شناسایی می‌شود، باید هزینه‌های مربوط به آن هم شناسایی شوند. به طور کلی برای تعیین سود در هر دوره مالی، باید هزینه‌های ایجاد شده در همان دوره از درآمدها کسر شوند. در واقع اگر درآمد در صورت سود و زیان یک دوره مالی را ثبت می‌کنید، هزینه‌های مربوط به آن را هم باید کنید. اگر هزینه‌ای وجود داشته باشد که منافع آن بیشتر از یک دوره مالی باشد، باید به عنوان دارایی در نظر گرفته شود.

برای شناسایی هزینه‌ها هم مبانی خاصی وجود دارد. این مبانی کمک می‌کنند تا اصل هزینه و ارتباط آن با درآمد شناسایی شود. این مبانی عبارتند از:

  • علت و معلولی: اولین روش برای شناسایی هزینه‌ها، بررسی ارتباط علت و معلولی بین هزینه و درآمد است. با توجه به این روش، هزینه برای کسب درآمد در یک دوره مالی مشخص صرف شده است. در واقع هزینه را به صورت مستقیم به درآمد دوره مالی مربوطه تخصیص می‌دهیم.

  • شناخت بلافاصله:در این روش باید برای شناسایی هزینه‌هایی که ارتباط مستقیمی با درآمد ندارند و دارای منافع مالی در دوره‌های مالی آتی نیستند، تسریع کنید. در واقع بدون درنگ و وقفه باید این موارد به عنوان هزینه‌های دوره ثبت شوند.

  • ارتباط منطقی و سیستماتیک: از این روش در صورتی استفاده می‌شود که هزینه، ارتباط مستقیم علت و معلولی با درآمد خاصی نداشته باشد. همچنین اگر هزینه‌ای در بیش از یک دوره مالی تاثیرگذاری داشته باشد، باید به نسبت تاثیری که دارد مورد بررسی قرار بگیرد و به صورت سیستماتیک بین هر دوره سرشکن شود.

 

چطور حسابداری را یاد بگیریم؟

یادگیری حسابداری

موضوع یادگیری، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های علاقه‌مندان به رشته حسابداری است. آموزش حسابداری و گرایش‌های مختلف آن در دانشگاه‌ها انجام می‌شود. یعنی شما برای اخذ مدرک حسابداری، باید وارد دانشگاه و آموزش عالی شوید. با این حال در دانشگاه‌ها بیشتر روی اصول حسابداری و سایر مباحث به صورت تئوری تاکید می‌شود. در واقع این نوع آموزش برای بازار کار مناسب نیست!

 

برای آموزش حسابدرای کاربردی و متناسب با بازار کار، باید به آموزشگاه‌ها معتبر حسابداری مراجعه کنید. در این آموزشگاه‌ها، دوره‌های کاربردی حسابداری به صورت متمرکز و با شیوه‌های مدرن و استاندارد تدریس می‌شوند. بعد از دریافت مدرک از آموزشگاه‌های حسابداری معتبر، برای حضور در بازار کار آماده خواهید شد.

 

آموزشگاه حسابداری محاسبان؛ آموزش حسابداری به سبک بازار کار!

آموزشگاه حسابداری در اصفهان محاسبان

صرفا با آموزش مباحث تئوری حسابداری، راه به جایی نخواهید برد! به همین دلیل باید به دنبال آموزشگاهی باشید که علاوه بر ارائه دوره‌های آموزشی استاندارد، شما را هم برای ورود به بازار کار آماده کند. آموزشگاه حسابداری محاسبان، علاوه بر ارائه مدرک معتبر، شما را به بازار کار هم معرفی می‌کند.

 

آموزشگاه محاسبان یکی از معتبرترین و بهترین آموزشگاه‌های حسابداری در سطح کشور محسوب می‌شود. این آموزشگاه کلیه دوره‌های استاندارد حسابداری را با استفاده از بهترین و باتجربه‌ترین اساتید این رشته تدریس می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در محاسبان تماس بگیرید.

منبع: https://mohaseban.org

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار