تحولات ۹ گانه اداری در بودجه 1402؛ از فیش واحد حقوق تا کاهش تبعیض پرداختی در مشاغل مشابه-راهبرد معاصر
هواداران استقلال تشویق کردند اما به ورزشگاه نرفتند! پرسپولیس و مسیری که به قهرمانی استقلال ختم می‌شود وضعیت افشین قطبی در تیم ملی گواهی اسقاط هایما به این مبلغ افزایش یافت/ایران‌خودرو: قیمت هایما تغییری نکرد تمجید ویژه از طارمی؛ حضور او برای اینتر یک گام به جلو است زمان عرضه خودروهای وارداتی و خودروهای برقی اعلام شد + جزئیات مهلت تبلیغات کاندیداهای مجلس اعلام شد نکونام فصل بعد هم سرمربی استقلال خواهد بود؟ رئیس مرکز آمار ایران تغییر کرد امیر نصیرزاده: «وعده صادق» معادلات بین المللی را تغییر داد دیدار تیم والیبال دانش‌آموزی با رهبر انقلاب انعقاد قرارداد خرید و فروش مسکن بدون نیاز به مشاوران املاک‌+ جزئیات توضیحات وزیر کار درباره بیمه کارگری تاکید رئیس جمهور بر حضورگسترده‌تر مردم در دور دوم انتخابات مجلس سردار سلامی: «وعده صادق» استثنایی‌ترین تصمیم نظام بود وضعیت بورس در ساعات پایانی معاملات امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ آخرین قیمت طلا، سکه، دلار و ارز امروز 12 اردیبهشت 1403 این پیامک ها درباره یارانه کمک معیشتی جعلی است/ تصویر پیامک را ببینید دریافت هرگونه هدیه از سوی کارمندان دولت ممنوع شد آخرین خبر درباره زمان بازگشت گل‌محمدی به فوتبال توافقات جدید گمرکی ایران و عراق برای تسهیل تجارت واکنش باشگاه پرسپولیس به درگذشت مسعود اسکویی واکنش وزیر ورزش به تغییر نام باشگاه استقلال وزیر کشور: «طرح نور» بر اساس تکالیف قانونی است سخنان سخنگوی دولت درباره تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی+جزئیات لیست کالاهای اساسی مشمول واردات با ارز ترجیحی اعلام شد آخرین اخبار از نقل و انتقالات پرسپولیس زاکانی: در رابطه با قراردادهای شهرداری افرادی نمی‌خواهند مردم سود کنند هدیۀ اینترنت ۳۰ گیگابایتی برای معلمان+ جزئیات و نحوه فعالسازی رئیس سازمان انرژی اتمی: ورود هیچ بازرسی را ممنوع نکردیم پاسخ کیهان به گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی وضعیت بورس امروز 12 اردیبهشت 1403 مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی مسعود اسکویی درگذشت ۳ بازیکن استقلال و پرسپولیس به تیم ملی دعوت شدند رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند هشدار هواشناسی/ تشدید فعالیت سامانه بارشی+ هشدار نارنجی هواشناسی برای تهران قیمت روز ارزهای مبادله‌ای/ دلار ثابت ماند تا ساعتی دیگر 3 هزار معلم با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات دستور وزیر صمت برای بررسی ارز خواری مونتاژکاران خودرو قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام "استقلال" ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی بزرگ با سپاهان درخواست باشگاه سپاهان برای دیدار با پرسپولیس اینفوگرافیک| سلاح های ممنوعه رژیم صهیونیستی در بمباران غزه آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

تحولات ۹ گانه اداری در بودجه 1402؛ از فیش واحد حقوق تا کاهش تبعیض پرداختی در مشاغل مشابه

پیشنهادهایی در حوزه نظام اداری از جمله ثبت و شفاف‌سازی اعتبارات خارج از شمول، فیش واحد پرداخت، ساماندهی رفاهیات و تسهیلات، و ضمانت اجرای سقف حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان در بودجه ۱۴۰۲ توسط دولت قابل بررسی و ارزیابی است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۹ - ۲۳ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 14
کد خبر: ۱۶۳۷۴۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ بودجه مهم ترین سند حکمرانی مالی سالیانه بخش عمومی کشور است. این سند خط مشی مرکزی حاکمیت، نشان می دهد دولت چگونه اهداف سالیانه خود را اولویت بندی می کند. این سند سهم هر قسمت از منابع و مصارف را با توجه به اولویت، اهمیت و همچنین مأموریت های تعیین شده برای هر حوزه مشخص می کند و تخمین میزان اعتبار و شرایط آن در تقسیم منابع محدود کشور به بخش های مختلف نظیر سلامت، آموزش، فرهنگ، دفاع و دیگر موضوع های مختلف در بودجه سالیانه کشور مشخص می شود. البته در زمان تدوین سند بودجه، چارچوب های کلی که برآیند تصمیمات اتخاذ شده درخصوص شیوه حکمرانی در بخش عمومی است، محدودیت های بسیار مهمی را به سند بودجه سالیانه تحمیل می کند.


یکی از مهم ترین چالش های بودجه که نظام سیاستگذاری مالی کشور را مختل کرده است، افزایش هزینه های اجتناب ناپذیر (شامل هزینه های جبران خدمت کارکنان، بازپرداخت بدهی های دولت در قالب اوراق یا بدهی به نهادهای عمومی غیردولتی نظیر صندوق های بازنشستگی و ...) است که بخش عمده منابع بودجه را بلعیده و سهمی برای سایر کارکردهای بودجه که در شرایط کنونی اقتصاد اهمیت ویژه ای دارد، باقی نگذاشته است.


در این گزارش ضمن آسیب شناسی کلان بودجه دولت برای کارکردهای اصلی خود، اصلاحات اساسی مورد نیاز برای بهبود رویه بودجه ریزی، پوشش کسری بودجه و اقدام های تحولی در برخی حوزه ها ارائه شده است که قابل پیشبرد در بودجه سال 1402 است.

 

پیشنهاد‌‌های این حوزه که بیشتر شامل حوزه‌‌های حقوق و دستمزد و اداری و استخدامی است، در قالب سرفصل‌های ذیل تشریح شده است.

 

1-ساماندهی نظام‌های پرداخت دستگاه‌های مستثنا شده از نظام پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری

یکی از ویژگی‌‌های مهم نظام پرداخت عادلانه، فراگیری یا عمومیت قوانین و مقررات حاکم بر آن نظام است. به‌عبارت دیگر در یک نظام پرداخت مطلوب تعداد دستگاه‌‌های اجرایی مستثنا شده از دامنه شمول قوانین و مقررات عمومی و دارای قوانین و مقررات خاص، حداقل بوده و قواعد حاکم بر تعیین میزان حقوق و مزایای عموم کارکنان بخش عمومی از یک منطق واحد تبعیت‌ می‌کند. البته توجه به این نکته ضروری است که تأکید بر وحدت حداکثری نظام قانونی حاکم بر حوزه جبران خدمات کارکنان بخش عمومی به‌معنای صرفنظر از تفاوت در ویژگی‌های کارکنان، گوناگونی شغلی ایشان و همچنین ‌اختلاف عملکردی آنها نبوده، بلکه به‌معنای تنظیم چارچوبی واحد برای پرداخت برابر، به کارکنان دارای شرایط و ویژگی‌های برابر در دستگاه‌‌های اجرایی گوناگون است.

 

در این امتداد و براساس منطق یادشده، یکی از مهم‌ترین اهداف تدوین و تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 1386، به‌عنوان جامع‌ترین سند قانونی کشور در حوزه امور اداری و استخدامی، ساماندهی قوانین و مقررات پراکنده این حوزه، ازجمله حقوق و مزایا، بوده است. این در حالی است که مستثنا شدن پیاپی دستگاه‌‌های اجرایی گوناگون از دامنه شمول این قانون و همچنین وضع برخی امتیازات و فوقالعاده‌های خاص، خارج از چارچوب امتیازات و فوق‌العاده‌های موجود در این قانون، برای برخی از مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری، باعث شد قانون مادر حوزه اداری و استخدامی کشور پس از حدود 13 سال از اجرا به قانونی ناکارآمد و ضعیف مبدل شود. بر این اساس پیشنهاد‌ می‌شود به‌منظور ساماندهی نظام‌های پرداخت دستگاه‌‌های مستثنا شده از نظام پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری، دستگاه‌‌های یادشده مکلف بازنگری و تصویب مجدد مبانی و مقررات نظام جبران خدمات کارکنان خود در شورای حقوق و دستمزد، موضوع ماده (74) قانون مدیریت خدمات کشوری، شوند.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی:

کلیه دستگاه‌‌های اجرایی مستثنا شده از قانون مدیریت خدمات کشوری ازجمله موارد مندرج در ماده (117) قانون یادشده، مکلفند حداکثر تا پایان سال 1401 مبانی و مقررات نظام جبران خدمات کارکنان خود را مورد بازنگری قرار داده و به تصویب شورای حقوق و دستمزد موضوع ماده‌ (74‌) قانون مدیریت خدمات کشوری برسانند. تخلف از مفاد این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال محسوب شده و رئیس و ذیحساب دستگاه اجرایی مرتکب به آن به مجازات مقرر در ماده‌ (598‌) کتاب پنجم قانون مجازات ‌اسلامی (تعزیرات و مجازات بازدارنده) مصوب 1375 با ‌‌اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم‌ می‌شود.

 

تبصره- حداکثر مهلت شورای حقوق و دستمزد برای تصویب مبانی و مقررات نظام جبران خدمات کارکنان دستگاه‌‌های اجرایی سه ماه پس از دریافت آن مبانی و مقررات از دستگاه اجرایی‌ می‌باشد.

 

2-ساماندهی رفاهیات و ‌تسهیلات

یکی از علل مهم و ریشه‌های اساسی وجود تبعیضات ناروا در نظام پرداخت کنونی کشور، ناشی از پرداخت‌های خارج از حکم کارگزینی به کارکنان دستگاه‌‌های اجرایی مختلف تحت عناوین گوناگون نظیر رفاهیات، کمک معیشت، اضافهکاری‌ (بدون انجام کار اضافه(، کارانه، ‌تسهیلات ریالی و غیرریالی و … است.

 

توجه به این نکته ضروری است که با عنایت به وجود قوانین و مقررات مشخص درخصوص تعیین میزان اقلام و مؤلفه‌های پرداختی به کارکنان در احکام کارگزینی آنها، تخلف در پرداخت‌های مربوط به این اقلام و مؤلفه‌‌ها به‌سادگی توسط مراجع و دستگاه‌‌های نظارتی قابل رصد، تشخیص و پیگیری است. این در حالی است که پرداخت‌های خارج از احکام کارگزینی به‌سادگی قابل صحت‌سنجی نبوده و از کنترل‌پذیری و نظارت‌پذیری کمتری برخوردار است. بر این اساس و با توجه به بررسی‌های صورت گرفته به‌نظر‌ می‌رسد عمده پرداخت‌های نامتعارف به مدیران و کارکنان دستگاه‌‌های اجرایی گوناگون از محل پرداخت‌های خارج از حکم کارگزینی آنها صورت‌ می‌پذیرد. همچنین برخورداری متفاوت دستگاه‌‌های اجرایی مختلف از منابع مالی عمومی و اختصاصی در اختیار آنها موجب شده عمده تبعیضات ناروا در نظام جبران خدمات کارکنان بخش عمومی، در پرداخت‌های رفاهی و خارج از احکام کارگزینی آنها بروز کند.

 

بر این اساس در احکام پیشنهادی ذیل، به دولت تکلیف شده وضعیت ناعادالنه برخورداری کارکنان و دستگاه‌‌های اجرایی مختلف از پرداخت‌های رفاهی را ساماندهی کرده و محدودیت‌هایی برای پرداخت ‌تسهیلات ریالی و غیرریالی برای مقامات، ‌‌مسئولان و مدیران دستگاه‌‌های اجرایی اعمال کند.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی:

به‌منظور ساماندهی و رفع تبعیض در پرداخت‌های رفاهی به کارکنان بخش عمومی، ضوابط پرداخت هرگونه پاداش، مزایا و کمک‌های رفاهی مستقیم و غیرمستقیم و نظایر آن از هر محل، اعم از ریالی و غیرریالی در کلیه دستگاه‌‌های موضوع ماده‌ (29‌) قانون برنامه ششم توسعه از تاریخ 31/3/1402 موقوف‌الاجرا می‌شود. هیئت وزیران مکلف است تا این تاریخ به‌منظور برقراری عدالت در پرداخت‌های فوق‌الذکر، با در نظر گرفتن شرایط دستگاه‌‌های اجرایی گوناگون و با عنایت به میزان ‌‌بهره‌مندی آنها از پرداخت‌های مازاد بر ظرفیت‌های پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری، این ضوابط را با پیشنهاد مشترک سازمان اداری و استخدامی کشور، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت اقتصاد و دارایی به تصویب برساند.

 

تبصره‌ 1‌‌- هیئت وزیران مکلف است در آیین‌نامه ساماندهی پرداخت‌های رفاهی موضوع این ماده سقف و کف این پرداخت‌ها را برای دستگاه‌‌های اجرایی گوناگون تعیین نماید.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی‌ (حکم ‌‌اصلاح شده بند‌ «ز» تبصره‌ «12‌‌» قانون بودجه 1398):

پرداخت هرگونه ‌تسهیلات ریالی و غیرریالی به مقامات موضوع ماده‌ (71‌) قانون مدیریت خدمات کشوری، مدیران عامل و اعضای هیئت‌مدیره ‌‌شرکت‌ها و مدیران دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده‌ (29‌) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، از محل منابع قانونی هر دستگاه باید همانند سایر کارکنان دستگاه‌‌های ذیربط باشد و از طریق پایگاه ‌‌اطلاع‌رسانی دستگاه اجرایی به ‌‌اطلاع عموم مردم برسد. تخلف از مفاد این بند در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی محسوب شده و مرتکب آن به مجازات مقرر در ماده‌ «598‌‌» کتاب پنجم قانون مجازات ‌اسلامی (تعزیرات و مجازات بازدارنده) مصوب 1375 با ‌‌اصلاحات و الحاقات بعدی محکوم‌ می‌شود. دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور مسئولیت بررسی و نظارت بر اجرای این حکم و پیگیری‌های قانونی مربوطه را دارند.

 

3-فیش واحد پرداخت

تعدد فیش‌های پرداختی به کارکنان بخش عمومی باعث تضعیف امکان پایش مجموع میزان دریافتی کارکنان از دستگاه‌‌های اجرایی و همچنین کاهش سطح نظارت‌پذیری نظام جبران خدمات کارکنان دولت‌ می‌شود. بنابراین به‌منظور ارتقای سطح کنترل‌پذیری نظام حقوق و مزایای کشور و همچنین ارتقای قابلیت رصد جریان مالی و اسنادی تمام پرداخت‌ها به هریک از کارکنان دولت، پیشنهاد‌ می‌شود حکم جزء‌ «10‌‌» بند‌ «الف» تبصره »12‌‌» قانون بودجه سال 1401 کل کشور در این خصوص دائمی شود.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی‌ (‌‌اصلاح شده جزء‌ «10‌‌» بند‌ «الف» تبصره‌ «12‌‌» قانون بودجه 1401):

کلیه دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده‌ (29‌) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مکلفند تمام پرداخت‌های قانونی به هریک از کارکنان را فقط در یک سند‌ (فیش) به‌صورت ماهیانه درج نمایند و داشتن هرگونه سند‌ (فیش) دیگر با هر عنوان، خلاف قانون تلقی‌ می‌شود.

 

4-ثبت و شفاف‌سازی اعتبارات خارج از شمول

مطابق بررسی‌های انجام شده اعتبارات موضوع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنا هستند، یکی از منابع پرداخت‌های غیرمتعارف به برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی به حساب‌ می‌آیند. بر این اساس و با توجه به ضرورت‌ها و ملاحظات مربوط به ایجاد چنین اعتباراتی در نظام بودجهریزی کشور پیشنهاد شده است سازوکاری به‌منظور شفافسازی و کنترل‌پذیری این اعتبارات ازسوی دولت تصویب شود تا ضمن حفظ کارکردهای وجود این اعتبارات، نظارتپذیری مجلس و سایر دستگاه‌‌های نظارتی بر شیوه تخصیص این اعتبارات افزایش یافته و امکان سوءاستفاده و پرداخت‌های غیرمتعارف در این حوزه کاهش یابد.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی:

سازمان برنامه و بودجه کشور با همکاری وزارت اقتصاد مکلف است حداکثر تا تاریخ 31/6/1401 آیین‌نامه ثبت و شفاف‌سازی کلیه اعتبارات موضوع قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنا هستند، مصوب 6/11/1364، را به‌نحوی تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند که تمامی این اعتبارات به تفکیک دستگاه اجرایی و نوع هزینه‌کرد و مصادیق مصرف برای نهاد‌های نظارتی قابل دسترسی باشند.

 

تبصره‌- دیوان محاسبات کشور مکلف است هر سه ماه یکبار گزارشی از شیوه هزینه‌کرد اعتبارات موضوع این ماده را به تفکیک دستگاه اجرایی به کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

 

5-تقویت ضمانت اجرای سقف حقوق و مزایای پرداختی به کارکنان بخش عمومی

تقویت ضمانت اجرای قوانین، به‌خصوص در مواردی که ذینفعان ذینفوذ متعددی از تساهل و تسامح در اجرای آن نفع‌ می‌برند،‌ می‌تواند موجب کاهش تخلفات و مفاسد اداری شود. ازاین‌رو در حکم حاضر پیشنهاد شده است ضمانت اجرای سقف خالص پرداختی به مدیران و کارکنان بخش عمومی تقویت شود.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی:

عبارت ذیل به انتهای حکم مربوط به سقف خالص پرداختی به کارکنان دولت در قانون بودجه سال 1402 کل کشور اضافه‌ می‌گردد. ذیحساب/ مدیر امور مالی و بالاترین مقام اجرایی، مسئول اجرای این موضوع است و در صورت استنکاف از اجرای آن به یکی از مجازات‌های تعزیری درجه سه تا پنج موضوع ماده‌ (19‌) قانون مجازات اسلامی محکوم‌ می‌شود.

 

6-ایجاد سامانه جامع پرداخت به ذینفع نهایی

به‌کارگیری فناوری‌های به‌روز در حوزه نظام جبران خدمات کارکنان بخش عمومی و صدور سیستمی و متمرکز احکام کارگزینی کارکنان نظام اداری موجب‌ می‌شود ضمن ارتقای دقت و سرعت صدور احکام یادشده و همچنین کاهش خطا‌های انسانی در این فرایند، صرفه‌جویی‌های بسیاری در هزینه‌های مربوط به واحد‌های کارگزینی و منابع انسانی دستگاه‌‌های اجرایی مختلف کشور پدید آید.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی:

سازمان اداری و استخدامی کشور موظف است به‌منظور ایجاد سرعت و دقت در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان نظام اداری نسبت به ایجاد سامانه جامع پرداخت به ذینفع نهایی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی اقدام نموده و صدور احکام کارگزینی کارکنان نظام اداری را به‌صورت متمرکز انجام دهد. این سامانه که‌ می‌تواند بر بستر سامانه‌های موجود نیز استقرار یابد و گزارش پیشرفت آن هر سه ماه به کمیسیون اجتماعی و کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی ارسال‌ می‌شود.

 

7-کاهش تبعیض پرداختی در مشاغل مشابه با طبقه‌بندی مشاغل

پرداخت‌های متفاوت و ناعادلانه به کارکنان دارای ویژگی‌ها و شرایط مشابه یکی از مصادیق تبعیضات ناروا و بی‌عدالتی در نظام جبران خدمات کارکنان دولت محسوب‌ می‌شود. این در حالی است که یکی از ملزومات و زیرساخت‌های مورد نیاز بر رفع این بیعدالتی طبقه‌بندی مشاغل دستگاه‌‌های اجرایی گوناگون است. در صورت استقرار نظام کارآمد طبقه‌بندی مشاغل در بخش عمومی‌ می‌توان انتظار داشت اجرای احکام در نظر گرفته شده مبنی بر پرداخت مشابه به مشاغل مشابه قابلیت تسهیل شود. بر این اساس پیشنهاد شده است پس از تدوین و تصویب الگوی طبقه‌بندی مشاغل، دستگاه‌‌های اجرایی مطابق الگوی یادشده به طبقه‌بندی مشاغل خود پرداخته و زمینه کاهش تبعیض پرداختی به کارکنان دارای ویژگی‌ها و شرایط مشابه مهیا شود.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی:

سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است با همکاری دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده‌ (29‌) قانون برنامه ششم توسعه حداکثر تا 31 تیر 1402، الگوی طبقه‌بندی مشاغل دستگاه‌‌های اجرایی موضوع این ماده را تدوین و به تصویب شورای عالی اداری برساند. دستگاه‌‌های اجرایی موضوع این ماده مکلفند طبقه‌بندی مشاغل خود را براساس الگوی مصوب شورای عالی اداری تا تاریخ 30 آذر 1402 به تصویب شورای عالی اداری برسانند.

 

8-اصلاح بند‌ «ز» تبصره «19‌‌» قانون بودجه سال 1400

با توجه به وجود احتمال پرداخت‌های نقدی و غیرنقدی به برخی از کارکنان و مدیران دستگاه‌‌های اجرایی از محل اعتبارات‌ «سایر» این دستگاه‌ها و با عنایت به لزوم شفافیت و نظارت‌پذیری پرداخت‌های صورت گرفته به کارکنان از محل منابع عمومی و اختصاصی دستگاه‌ها، ضروری است هرگونه پرداخت دستگاه‌‌های اجرایی به‌طور مستقیم به حساب ذینفع نهایی پرداخت شود. با این اقدام در صورتی‌که دستگاه اجرایی پرداختی از محل اعتبارات «سایر» به کارکنان خود داشته باشد، این پرداختها قابل رصد و پیگیری خواهند بود.

 

همچنین توجه به این نکته ضروری است که بخشی از پرداخت‌های حقوق و مزایا از محل منابع ‌‌شرکت‌های دولتی، مؤسسه‌های انتفاعی وابسته به دولت و بانکها بوده و به‌منظور رصد و کنترل این پرداخت‌ها در تبصره‌ «20» قانون بودجه سال 1401،‌ ‌شرکت‌های دولتی ملزم به ثبت اطلاعات کارکنان خود در سامانه پاکنا شده‌اند. این در حالی است که با توجه به اینکه پرداخت حقوق و مزایای کارکنان ‌‌شرکت‌های دولتی مانند سایر دستگاه‌‌های اجرایی مستقیماً از سوی خزانه به حساب ذینفع نهایی پرداخت نمی‌شود ضروری است جهت شفافیت و اطمینان از صحت اطلاعات مندرج در سامانه‌های سازمان اداری و استخدامی کشور، هرگونه پرداخت در این ‌‌شرکت‌ها با درج شناسه پرداخت در وجه ذینفع نهایی صورت پذیرد.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی:

1. سازمان برنامه و بودجه کشور موظف است نسبت به ارائه چارچوب مشخص برای شناسه (کد)گذاری و قابل رصد بودن مخارج دولتی و استاندارد کردن آن اقدام کند تا دستگاه‌‌های اجرایی بخش عمومی نیز در راستای مدیریت حسابداری و گزارشگری مالی دولت، عملکرد خود را مطابق با تقسیمات بودجه‌ای و نظام حسابداری بخش عمومی گزارش نمایند؛ به‌نحوی که مخارجی خارج از این نظام پرداخت نشود.

 

2. کلیه پرداخت‌ها از محل منابع عمومی و اختصاصی مرتبط با هزینه‌های عمومی و همچنین طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای بخش عمومی دولت با رعایت کلیه مراحل خرج و قطعی کردن بدهی، براساس پذیرش اسناد مالی الکترونیکی به نیابت از دستگاه اجرایی در وجه ذینفع به‌طور مستقیم پرداخت‌ می‌شود. پرداخت‌های مربوط به دستگاه‌‌های اجرایی نظامی، انتظامی و امنیتی و همچنین مصارف عمومی در حدنصاب معامالت کوچک دستگاه‌های اجرایی از شمول این حکم مستثنا‌ می‌باشند. اما اسناد هزینه‌کرد اعتبارات باید نزد نهاد متولی اجرا وجود داشته باشد تا در صورت لزوم امکان بررسی توسط دیوان محاسبات و دیگر نهاد‌های نظارتی به فراخور وجود داشته باشد.

 

3. کلیه پرداخت‌های ‌‌شرکت‌های دولتی صرفاً از طریق حساب‌های نزد بانک مرکزی و سامانه حواله الکترونیک با درج شناسه پرداخت و در وجه ذینفع نهایی انجام‌ می‌شود.

هر پرداختی خارج از این سازوکار در حکم تصرف غیرقانونی در اموال عمومی است.

 

4. وزارت امور اقتصادی و دارایی‌ (خزانه داری کل کشور) مکلف است اطلاعات کلیه پرداختی‌های موضوع این بند را به تفکیک سرفصل‌های تعریف شده در شناسه پرداخت و ذینفع نهایی تجمیع و امکان دسترسی به این اطلاعات را برای سازمان برنامه و بودجه کشور، دیوان محاسبات کشور و کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی فراهم نماید.

 

وزارت امور اقتصادی و دارایی‌ (خزانه‌داری کل کشور)، سازوکار اجرایی پرداخت مستقیم به ذینفع نهایی را با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور برای اجرا ابلاغ نماید. مسئولیت صحت و سلامت اسناد مالی برعهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی و دیوان محاسبات کشور‌ می‌باشد.

 

9-کنترل سیستمی سقف‌های قانونی حقوق و مزایا:

اگر ذیحساب/ مدیر امور مالی و بالاترین مقام اجرایی به‌تنهایی مسئولیت کنترل سقف حقوق و مزایای پرداختی کارکنان را داشته باشند، تنها به کنترل در سقف پرداختی به کارکنان دستگاه اجرایی خود قادر هستند. این در حالی است که اگر کارکنان بنا به دلایل مختلف از بیش از یک دستگاه حقوق دریافت کنند، طبعاً ذیحساب امکان کنترل سقف را نخواهد داشت، بنابراین ضروری است سازمان اداری و استخدامی موظف شود سقف حقوق پرداختی را نیز به‌عنوان یکی از کنترل‌های مستمر در کنار سایر کنترل‌ها مانند کنترل کد ملی، کنترل شماره حساب و … به‌صورت سیستمی در پایگاه‌های اطلاعاتی و سامانه‌های خود و یا با ارتباط با پایگاه‌های اطلاعاتی سایر دستگاه‌‌های اجرایی بررسی کند.

 

همچنین در فرایند ثبت و ارسال اطلاعات مربوط به حقوق و مزایای نیروی انسانی مسئولیت صحت‌سنجی اطلاعات براساس خوداظهاری دستگاه بوده و برعهده نهادی قرار نگرفته است. از این‌رو لازم است تا سازمان اداری و استخدامی به‌عنوان متولی این امر نسبت به صحت‌سنجی اطلاعات و ارسال اطلاعات صحت‌سنجی شده به سازمان برنامه و بودجه اقدام کند.

 

متن حکم قانونی پیشنهادی:

سازمان اداری و استخدامی موظف است ضمن بررسی سیستمی اقلام اطلاعاتی ثبت شده در سامانه‌های موضوع این ماده از طریق برقراری ارتباط سیستمی با پایگاه‌های اطلاعاتی سایر دستگاه‌های اجرایی، نسبت به کنترل سیستمی سقف‌‌های قانونی حقوق و مزایا و ارائه برخط این اطلاعات به دستگاه‌‌‌های نظارتی اقدام نماید./ تسنیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار