جهانگیری: اروپایی‌ها، آمریکا را به لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران وادار کنند-راهبرد معاصر
تصویب ۵ پیشنهاد برای اصلاح مصوبه تأثیر قطعی معدل در کنکور دیدار سفیر جانباز ایران در لبنان با رهبر انقلاب + عکس پزشکیان در جلسه هیئت دولت: اجازه نمی‌دهیم در حریم جنگل‌ها کارخانه‌سازی شود سازوکار کمیسیون تلفیق برای تادیه بدهی دولت به صندوق‌های بازنشستگی مشاور سیاسی رئیس‌جمهور منصوب شد + جزئیات وزیر دفاع بر استمرار پشتیبانی ایران از محور مقاومت تاکید کرد استاندار گلستان انتخاب شد مسعود امامی یگانه استاندار اردبیل شد پزشکیان: من در خانه لباس گرم می‌پوشم؛ مردم هم همین کار را کنند امیر نصیرزاده: از هر لحاظ آماده پشتیبانی از سوریه هستیم معاون رئیس‌جمهور: نمی‌توانیم در تهران بنشینیم و برای تمام پهنه سرزمینی ایران نسخه واحد تجویز کنیم دستور رئیس جمهور درباره تسریع در ساخت کریدور ریلی رشت- آستارا وزیر دفاع وارد سوریه شد انتصاب محمود امانی طهرانی به سمت دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش ابوذر کوثری مدیرکل سیاسی وزارت کشور شد

جهانگیری: اروپایی‌ها، آمریکا را به لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران وادار کنند

معاون اول رئیس جمهور گفت: اروپایی‌ها به جای فشار بر ایران، آمریکا را به لغو تحریم‌ها علیه ملت ایران وادار کنند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۶ - ۲۵ تير ۱۳۹۸ - 2019 July 16
کد خبر: ۱۶۵۲۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) در کنگره ملی پرسش مهر اظهار داشت: مهمترین هدف از این برنامه این بوده که دانش‌آموزان و فرهنگیان به پرسشگری نسبت به حال و آینده خود، محیط پیرامونی و جهان حساسیت پیدا کنند.

 

وی افزود: رئیس‌جمهور به عنوان عالیترین مقام اجرایی کشور هر سال در ابتدای آغاز سال تحصیلی در یکی از مدارس حضور پیدا می‌کند و همزمان با بهار تعلیم و تربیت پرسشی را مطرح می‌کند تا همه را وادار کند به یک موضوع مهم بیندیشند و با یکدیگر تعامل، تحقیق و پژوهش انجام دهند.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به این که ده‌ها هدف کوچک و بزرگ پشت پرسش مهر نهفته است، خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم جوانان و امیدهای آینده کشور همگی پرسشگر، نقاد و تحلیلگر باشند و این دستاوردی است که طی سالیان اخیر به انجام رسیده است.

 

جهانگیری با تأکید بر جایگاه رفیع نظام تعلیم و تربیت برای کشور افزود:‌ آموزش و پرورش در این نظام تعلیم و تربیت از اهمیت خاصی برخوردار است و اگر به آینده و سرنوشت کشور توجه داریم حتماً باید سرنوشت آموزش و پرورش را نیز مورد توجه قرار دهیم.

 

وی ادامه داد: هر چه کشورها با مسائل پیچیده‌تر و سخت‌تر و چالش‌های جدی روبرو می‌شوند اهمیت توجه به آموزش و پرورش و توجه به علم برای برون‌رفت از این مسائل پیچیده جدی‌تر می‌شود.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با یادآوری این که برخی از مشکلات و چالش‌های دیروز کشور امروز به ابرچالش برای کشور تبدیل شده‌اند، گفت: هیچ کدام از این ابرچالش‌ها از پیش رو برداشته نخواهند شد جز با توجه به علم و سرمایه انسانی کشور.

 

جهانگیری تصریح کرد: اگر به دنبال توسعه کشور هستیم و می‌خواهیم از بیماری‌های مزمن اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی عبور کنیم و اگر به دنبال بازسازی سرمایه‌های مادی و معنوی کشور هستیم، هیچ راهی جز توجه به مدرسه و آموزش و پرورش وجود ندارد.

 

وی با بیان این که تنها راه توسعه کشور و رهایی از بیماری‌های مزمن و تنها راه بازسازی و نوسازی سرمایه‌های مادی و معنوی کشور توجه به مدرسه است، خاطرنشان کرد: سرمایه انسانی مهمترین سرمایه هر کشور است چرا که سرمایه انسانی می‌تواند بهترین استفاده و بهره‌برداری را از سایر سرمایه‌های مادی و منابع طبیعی انجام دهد. سرمایه انسانی قادر است بقیه سرمایه‌ها را به حرکت وادار کند.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر این که اگر به دنبال توسعه پایدار و همه‌جانبه هستیم باید به آموزش و پرورش و مدرسه توجه کنیم، افزود: در تاریخ یکی از کشورهای شرق آسیا آمده است که پس از جنگ و ویرانی زیربناها، وقتی وارد مرحله بازسازی شدند با محدودیت منابع مواجه بودند اما به این تصمیم رسیدند که مسیر توسعه از مدرسه و آموزش و پروش می‌گذرد و مهمترین موضوعی که نباید با محدودیت به آن نگاه شود توجه به آموزش و پرورش است و همین کشور امروز به یکی از کشورهای موفق شرق آسیا تبدیل شده است.

 

جهانگیری در ادامه به بیانات مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های ایشان اشاره و خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که هزینه‌ای که برای آموزش و پرورش انجام می‌شود را نباید از منظر هزینه‌های جاری نگاه کنیم بلکه مهمترین هزینه‌ای است که در بخش سرمایه‌گذاری یک کشور انجام می‌شود زیرا تربیت نیروی انسانی بالاترین بازدهی را به همراه خواهد داشت.

 

وی اضافه کرد: به همین دلیل است که کشورهای پیشرفته و صنعتی بر روی نخبگان و افراد زبده دیگر کشورها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند این نخبگان را به کشور خود جذب کرده و از بازدهی بالای این افراد بهره‌مند شوند.

 

معاون اول رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر اقتصاد، فرهنگ، سیاست و جامعه توانمند می‌خواهیم جز از طریق آموزش و پرورش پویا و روزآمد میسر نیست و این موضوعی است که باید در دستور کار همیشگی دولتمردان قرار داشته باشد.

 

جهانگیری با اشاره به این که ما با جهانی روبرو هستیم که به صورتی لحظه‌ای دستخوش تغییرات است و ظرف چند ساعت علم و دانش و فناوری‌های روز متحول می‌شود افزود: در عصر انفجار اطلاعات، آموزش و پرورش ثابت بدون تحرک نمی‌تواند پاسخگوی تغییر و تحولات روزانه باشد و ما باید به مدرسه‌ای فکر کنیم که انسان‌هایی متفکر، نقاد، پرسشگر، با معنویت، انتخابگر و مشارکت‌جو تحویل جامعه دهیم.

 

وی برخی تنگناهای آموزش و پرورش را ساختاری، فکری و مدیریتی دانست و با تأکید به این که باید به این تنگناها پرداخته شود خاطرنشان کرد: برخی تنگناها نیز اقتصادی است و هر تحولی در آموزش و پرورش نیازمند منابع اقتصادی است.

 

معاون اول رئیس‌جمهور از معلم به عنوان مهمترین موتور محرک برای تغییرات جامعه یاد کرد و گفت: باید راهی پیدا کنیم که ذهن معلم به صورت تمام وقت در خدمت توسعه کشور و در مسیر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان قرار گیرد. باید دغدغه‌های معلمان برطرف شود و بتوانند از زندگی شرافتمندانه برخوردار باشند.

 

جهانگیری اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید کار خود را با این جهت‌گیری آغاز کردیم که اگر به آینده این کشور فکر می‌کنیم باید به دنبال برون‌رفت از مسائل آموزش و پرورش باشیم چرا که آموزش و پرورش بزرگترین نهاد اجتماعی کشور و حلقه اتصال نظام با خانواده‌ها است.

 

وی با بیان این که دولت تدبیر و امید چهار سال از شش سال عمر خود را در شرایط تحریم کامل بوده است به هنر دیپلماسی کشور برای مذاکره با قدرت‌های بزرگ اشاره و خاطرنشان کرد: برجام توانست شش قطعنامه شورای امنیت علیه کشور را لغو کند و در شرایطی که ایران ذیل فصل هفتم شورای امنیت و به عنوان مخل امنیت جهانی مطرح شده بود برجام این پیام را به همراه آورد که از طریق مذاکره و گفتگو می‌توان گره‌های بزرگ جهانی را باز کرد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام گفت: رئیس‌جمهور جدید آمریکا اعلام کرد که برجام کلاه بزرگی است که بر سر آ‌مریکا رفته و همه چیز به نفع ایران است و با این استدلال از برجام خارج شد.

 

جهانگیری افزود: جمهوری اسلامی ایران یکسال صبر کرد و امروز برخی از تعهدات خود را کاهش داده است چرا که معتقد هستیم اگر قرار باشد از برجام استفاده نکنیم، تعهدات خود را کاهش می‌دهیم تا دنیا بداند با مردمی متمدن و تاریخ ساز روبرو است و نه یک کشور بی‌اراده.

 

وی با بیان اینکه کشور‌های طرف قرارداد برجام برای حفظ برجام هیچ راهی جز پایبندی به تعهدات خود ندارند، گفت: بازگشت جمهوری اسلامی ایران از مسیر کاهش تعهدات کار ساده‌ای است. کشور‌های اروپایی به جای آن که جلسه برگزار کنند و به ایران فشار بیاورند، آمریکا را تحت فشار قرار دهند که از تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران دست بردارد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان این که تلاش آمریکا این بوده که فروش نفت ایران را به صفر برساند، گفت: البته در رسیدن به این هدف موفق نخواهند شد اما منابع درآمدی و بودجه کشور تحت تأثیر این تحریم‌ها قرار گرفته است و ما از مدیران آموزش و پرورش می‌خواهیم که شرایط اقتصادی و بودجه ای را برای فرهنگیان تشریح کنند تا هم بتوانیم از مشورت و راهکارهای آنان برخوردار شویم و هم آنها در جریان قرار گیرند که درآمدهای کشور 150 هزار میلیارد تومان یعنی معادل یک سوم بودجه سال 98 کاهش یافته است.

 

جهانگیری با تأکید بر این که دولت تلاش کرده است که اعتبارات آموزش و پرورش در رأس همه دستگاه‌ها قرار گیرد، افزود: بودجه آموزش و پرورش در سال 98 نسبت به سال 92 نزدیک به سه برابر افزایش پیدا کرده و این در حالی است که هیچ دستگاه اجرایی دیگری چنین شرایط افزایشی را نداشته است و دولت مصمم است همه توان خود را برای توجه به این دستگاه حیاتی بکار گیرد.

 

وی خاطرنشان کرد: در جلسه سران سه قوه به تصویب رسید که بودجه 447 هزار میلیارد تومانی سال 98 به 386 هزار میلیارد تومان یعنی حدود 60 هزار میلیارد تومان کمتر تبدیل شود که این موضوع در بودجه همه دستگاه‌های اجرایی تأثیر می‌گذارد اما دولت تلاش می‌کند که اثرگذاری این کاهش در آموزش و پرورش کمتر باشد و بتوانیم مطالبات فرهنگیان را محقق سازیم.

 

جهانگیری با اشاره به تأکید و حساسیت رئیس‌جمهور نسبت به موضوع مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: این یک دغدغه جدی در کشور است که فارغ‌التحصیلان مدارس و دانشگاه‌ها قادر باشند در دوران تحصیل یک مهارت بیاموزند و پس از فارغ‌التحصیلی بتوانند فعالیت کنند.

 

وی با تأکید بر این که آموزش مهارت به دانش‌آموزان جزو اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد: دانش‌آموزان باید مهارت زندگی، مهارت تصمیم‌گیری و مهارت تفکر انتقادی را بیاموزند و ما باید بدانیم که راه اصلاح و اداره صحیح جامعه ایجاد فرهنگ نقد در جامعه است.

 

معاون اول رئیس‌جمهور توانایی مقابله با هیجانات را از مهمترین مهارت‌های لازم برای دانش آموزان برشمرد و با تأکید بر این که باید بتوانیم هیجانات خود را کنترل کرده و مهارت همزیستی با دیگران را بیاموزیم، تصریح کرد: ما باید بتوانیم حتی با کسانی که نسبت به آنها انتقاد داریم نیز همزیستی مسالمت‌آمیز داشته باشیم.

 

جهانگیری در ادامه سخنان خود به مهارت‌های حوزه کسب و کار نیز اشاره و با بیان این که اقتصاد دنیا به سمت فناوری‌های نوین و اقتصاد دیجیتال در حرکت است، گفت: کارآفرینان موفق متکی به دانش و مغز خود هستند و آینده فناوری‌های جدید عمدتاً حول آی‌تی و آی‌سی‌تی می‌چرخد.

 

وی با بیان این که ایرانیان از استعداد و ظرفیت‌های بالایی برخوردار هستند، افزود: نظام تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش کشور باید تحلیلی از تغییرات دنیا داشته باشد و متناسب با این تحلیل‌ها استعدادهای جوانان کشور را شناسایی و زمینه رشد و توسعه آنها را فراهم آورد.

 

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به تشکیل شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی گفت: در جلسات این شورا همه دستگاه‌های مرتبط عضو هستند تا بتوانیم برنامه‌ریزی و هم‌افزایی لازم را برای برخورداری از آموزش و پرورش بهتر انجام دهیم.

 

در این مراسم سرپرست وزارت آموزش و پرورش نیز گزارشی از تعداد دانش آموزان شرکت‌کننده در کنگره ملی پرسش مهر و نفرات برگزیده این کنگره ارائه کرد و گفت: آموزش و پرورش کشور در تلاش است با اجرای نظام فنی و حرفه‌ای و کارآفرینی شرایطی را ایجاد کند تا دانش‌آموزان پس از فراغت از دوره متوسطه از مهارت عملی برخوردار باشند.

 

گفتنی است در این مراسم با حضور معاون اول رئیس‌جمهور از برگزیدگان نوزدهمین کنگره ملی پرسش مهر نیز تقدیر به عمل آمد.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار